Forum > Opskrifter

Din bedste opskrift på juleknas

<< < (2/22) > >>

-Julie-:
tanja, da vi var på LU fik jeg lusket mig ind i Kvickly, hvor det lykkedes mig at købe en konfektbog, der er LIGE TIL AT GÅ TIL for sølle 30 kr. Måske en idé? ikke alt muligt hokus pokus-ingrediens-agtigt  :)

I år har jeg lavet kandiserede æbler til børnehaven og brændte mandler til mig selv som eneste knas. Jeg er håååbløst bagud...

PrintzDK:
Saltede mandler, det hitter /o

ca. 250g gode saftige mandler ligges i en stor skål og overhældes med kogende vand, der blandes salt i til det er en meget kraftig saltlage (beklager ingen vægt, jeg slumper i et køkken) det lader du stå i 15-30 minutter.
saltlagen hældes fra og mandlerne rystes lidt så de ikke sejler i væske. Fordel dem på en bageplade og sæt dem i ovnen ved ca. 130 grader, indtil de skifter farve i midten (de bliver lysebrune)

Husk at vende rundt i dem et par gange, så de bliver varmet jævnt.

Når de er færdige og kølet af mangler du det vigtigste.... put dem i et flot glas og lav et advarselsmærkat til glasset <A Påskriften skal være..... ADVARSEL STÆRKT VANEDANNENDE <: <:

God fornøjelse

Ankerine:
Pelser du dem inden saltlagen? Ellers er det vel lidt vanskeligt at konstatere hvornår de er lysebrune? Lyder lækkert ;D.

marix:
jeg har flere forskellige opskrifter.

for 4 måneder siden henkogte jeg halve blommer i maidera.
nu ruller jeg så en lille kugle macipan, trykker den flad og kommer en halv blomme på toppen.
overtrækker det med chokolade, jeg kan bare sige, anton berg go home  ;)

sidste år lavede jeg mine egne "snickers". hvis du kan få fat i kondenseret mælk (som man koger 4 timer i dåsen) er det bedst, ellers skal man lave en flødekaramel.
og så en pose saltede peanuts. og blande, blande, blande.
og så overtrække med chokolade.

i år har jeg taget en klassiker fra min barndom op, hvor min mor blandede cornflakes og rosiner og ned i chokolade og satte dem med 2 skeer på bagepapir. den er god, fordi den er både blød og knaser.

jeg har også lavet contreau kugler. marcipan, contreau, revet appelsinskal, blande, blande, blande.
de smager konge. du kan også bruge grand manier hvis du er nede på contreau.

ellers er romkugler jo også meget nemme. hvis du har kagerester og wienerbrødsrester, hindbærmarmelade, kakaopulver, kokos og rom. pisk kagerester og wienerbrød til en ensartet masse på en røremaskine eller med håndpisker. tilsæt hindbærmarmelade når det bliver for tørt. tilsæt kakaopulver og rom efter smag (det kan godt betale sig at bruge en god rom). tril den så små at de bare er en lille mundfuld og vend dem i kokos.

og lige en sidste favorit: ckokoladetrøfler.
250 g kogechokolade
2½ dl fløde
smelt chokoladen i vandbad og tilsæt fløden. sæt den på køl og når den er blevet fast kan man kugle små kugler ud med et parisiennejern (også kendt som en melonske) og vend dem i kakao. hav en glas klar med kogende vand til at dybbe parisiennejernet i, hver gang inden man laver en kugle, så hopper de nemmere ud når man banker jernet mod kanten af skålen med kakao i.
som du nok kan se, er alkohol et tema i mit juleknas, så noget af fløden kan erstattes af fx. kaluha, kirsebærvin og min allerbedste favorit noget af lagen fra min romtopf. ellers kan saft også bruges.

god fornøjelse med dem, jeg kan næsten ikke vente til min juleferie begynder om en uge og jeg kan blive færdig med mine projekter  :)

PrintzDK:

--- Citat fra: Ankerine efter 15 December , 2010, 03:01 ---Pelser du dem inden saltlagen? Ellers er det vel lidt vanskeligt at konstatere hvornår de er lysebrune? Lyder lækkert ;D.

--- Afslutning på citat ---

De skal ikke pelses, det lugter jo af arbejde ;) nej det du gør er at tage en enkelt ud og bide den over, det kan sagtens gøres uden at brænde sig. Min familie et dog ved at blive lidt mistroiske... det mener ikke at det tager så mange prøvesmag for at kontrollere om de er færdige ;D ;D

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version