Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger til skruk  (Læst 2389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Kyllinger til skruk
« Dato: 04 Juni , 2020, 20:16 »
Jeg mener at jeg læste svaret på mit spørgsmål herinde, for nogle år siden, men jeg kan simpelthen ikke finde trådennu hvor jeg mangler svar.
Hvornår er en daggammel kylling for gammel til at komme under en skrukhøne?

Jeg har 2 skrukhøner. Den ene har fint ruget æg ud og den anden har fjollet lidt rundt i det og tit lagt sig ved siden af sine æg. Hun har til gengæld ligget i over 30 dage nu.

Jeg har fundet en som har kyllinger, men de er 5 dage gamle. Vil de kunne acceptere en hønemor?
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger til skruk
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2020, 19:24 »
Nogle skrukker vil gerne acceptere så gamle kyllinger - andre ikke.
Hvis kyllingerne ikke kommer fra en skrukmor, men er ruget ud i maskine, vil problemet med kyllinger, som har x antal dage på bagen, være, at de har lært at klare sig selv og ikke ved, hvad de skal bruge en skrukmor til og derfor ikke reagerer på hendes kald m.m.
Om 5 dage gamle kyllinger kan forenes med en skruk, kommer nok an på, hvor ihærdig skrukken er
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyllinger til skruk
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2020, 22:34 »
Jeg har i mange år købt "daggamle" kyllinger, som er 4 dage gamle , til mine skrukhøns. De er alle blevet accepteret. Opdrætteren sælger dem ikke yngre, for han vil være mere sikker på, at de overlever.
Når jeg får kyllerne hjem, får de mad og vand (på køkkenbordet), derefter får hønen dem under sig: Snydeæg ud - kylle ind - om aftenen. Indtil nu har det fungeret fint.

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Kyllinger til skruk
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2020, 02:05 »
Super. Tak for svaret.

Jeg har fundet ud af at det nok ikke bliver nødvendigt. Skrukken har forladt sine æg og er nu "med-mor" til den andens kyllinger. Jeg var lidt bange for at de måske ville komme op og skændes, men det er tilsyneladende ren idyl.
Hønerne ligger side om side og kyllingerne springer ind under dem begge. 2 mødre er dobbelt op på godbidder.  ;)
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.