Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: det rigtige foder til høns  (Læst 1539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kenny.H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
det rigtige foder til høns
« Dato: 06 April , 2015, 11:40 »
Hej Allesammen

jeg vil prøve at samle æg ind til udrugning, men er kommet i tvivl om mine høns nu også er i den rigtige sundhedsmæssige tilstand,  jeg bruger hønsefuldfoder fra NAG yderligere giver jeg dem vispumin og grit samt majs og hvedekerner i drikkevandet er der tilsat lidt levertran med A & D vitamin af og til får det lidt grønt når der er noget i overskud (vinter)
bør jeg evt bruge æglægnings foder istedet for hønsefuldfoder ???
er der andre som evt kan supplere med deres ideer så jeg evt for sunde høns og gode rugeæg  :)

NB  det skal siges at nogle af dem nyser/hoster lidt men de får hønseguf samt havregrød kogt på kammillete

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: det rigtige foder til høns
« Svar #1 Dato: 06 April , 2015, 12:10 »
Umiddelbart som jeg læser dit indlæg, så mangler dine høns ikke noget :)
Der er generelt tre typer af foderplaner. Fuldfoder, der som ordet siger udgør det komplette foder. Tilskudsfoder, der udgør ca. en tredjedel og suppleres med en kornblanding og det "løse" fra husholdningen. Og endelig så kan man vælge at undgå købefoderet om sommeren hvis man har et stort græsnings- og jagtareal som som sammen med en kornblanding kan ernære hønsene. Vælger man det sidste skal man især være opmærksom på om hønsene får protein nok.
For langt de fleste vil løsningen med tilskudsfoder være den bedste.
Allerede nu er der frisk grønt til rådighed i naturen, og giver men hønsene frisk grønt, så vil det være helt unødvendigt at supplere med yderligere vitaminer. Overdriver man med købevitaminer kan det være skadeligt for hønsene. Har man mulighed for at give hønsene selv adgang til det grønne er de gode til at tage det de har brug for /o
Hvis dine høns hoster, så kan det også være at du skal se på om de sover i træk i hønsehuset, eller om det er fugtigt!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.