Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.  (Læst 6785 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Dato: 25 April , 2011, 22:16 »
Først lå min dværgwyandot på 7 æg.. første gang stor jubel...og hun blev flyttet til et gammelt stort kaninbur. Efter en tid skubbede hun et æg til side, det tog jeg væk så har der længe været 6. 3 store og 3 små dværgæg. Men idag opdagede jeg da hun var oppe og spise til min skræk, at der kun var de 3 små tilbage... æv æv æv... hvad er der dog sket?

Snakkede med min kusine og mener fra barnsben, at kunne huske, at de spiser dem, hvis de ikke er befrugtede..

Men jeg synes der de sidste 5-6 dage har lugtet lidt grimt inde hos hende, og vi fjerner den store lort hver dag, så jeg har ikke kunnet forstå det.

Kan det være vi har for mange høns til den ene hane vi har tilbage, så han ikke når at befrugte dem alle... Vi har 25 høns

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #1 Dato: 25 April , 2011, 22:32 »
25 høns til én hane. Han er jo nærmest landet i himlen. Den stakkel. Himlen kan blive for meget for selv den mest virile han.
Og tænke sig, et stort antal mennesker på kloden er villige til at opgive livet for at blive tildelt 72 jomfruer. De skulle blot vide. *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #2 Dato: 26 April , 2011, 00:14 »
Den stakkels hane kan jo slet ikke nå rundt til alle de damer. 6-8 høner pr hane er vist mere passende. Jeg har 2 haner til 10 høner. Det går rigtig godt og jeg har meget høj befrugtning på mine æg i år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #3 Dato: 26 April , 2011, 07:01 »
Jeg har aldrig oplevet at en skruk spiste æggene, heller ikke de ubefrugtede, tværtimod ruger de indtil alt er klækket, og går først af reden væk fra evt. uklækkede æg, når der er kyllinger, der skal have mad.
Men jeg tror da nok, din lille hane er på overarbejde, der vil nok være en del ubefrugtede æg, jeg tror, han har nogle af hønsene, han træder, og andre bliver slet ikke trådt. Kan du måske se, at nogle af hønsene ser lidt slidte ud i rygfjerene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #4 Dato: 26 April , 2011, 07:06 »
Lyder godt nok mærkeligt  ??? men vil give de andre ret i at 25 høns og 1 hane er lige i overkanten.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #5 Dato: 26 April , 2011, 09:49 »
Rådne æg stinker, og forurener reden, prøv at vende bunden i vejret på skrukken og se om hun er fedtet ind i sur æggemasse...
Smid det hele ud hvis det er tilfældet og lad hende evt. få nogel daggamle kyllinger/eller nye æg at ligge på hvis hun gider blive ved.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2011, 07:14 »
tak for hjælpen alle sammen og undskyld jeg er så sent ude med svar selv.

Det blev ikke til noget med rugeæggene de sidste var simpelthen rådne indeni, så det har vel heller ikke været befrugtet :'(
Jeg tror vi må have fat i nogle rugeæg i år, så ungerne alligevel kan prøve, at få kyllinger, vi havde alle glædet os sådan... vi har i hvert fald masser af skrukhøns.... ;D

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2011, 16:04 »
Har du fået fat på rugeæg?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2011, 11:25 »
Hej Heriette

Jeg for ikke brug for rugeæg lige nu... jeg har en høne der ruger på 15 æg, og 3 dværg der ruger på ca. 6 pr. stk... så vi håber der bliver bare lidt... har tænkt mig at prøve at lade nogle hanekyllinger overleve og se hvad der sker...

Eller tak for buddet :)

Offline Søren M

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #9 Dato: 07 August , 2022, 10:50 »
Tina, du fik ikke rigtig noget svar på dit indledende spørgsmål om de forsvundne æg. Jeg har haft samme oplevelse som du. Først gav jeg skylden til min kloge rotte, idet rotter kan transportere æg på samme måde som en mår kan. Anden gang min høne lå skruk, forseglede jeg reden omhyggeligt. Men det samme skete. Ud af seks æg blev der en enkelt kylling samt et enkelt æg ved siden af reden, koldt, halvt knust og næsten udruget. Intet andet var tilbage. Der må være en forklaring, men den gemmer sig!
Søren M

Offline Søren M

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp min skrukhøne spiser?? sine æg.
« Svar #10 Dato: 07 August , 2022, 11:07 »
Her er en engelsk tekst med nogle interessante påstande;

She may be sitting on too many eggs, not covering them adequately and they are dying. A hen will eat any dead or unfertilized egg to keep the nest clean so the live eggs don't get contaminated. It's also a way for her to get some nutrition needs met and avoid attracting predators.

Jeg lagde seks store æg under min skrukke dværghøne. Jeg har givetvis været for optimistisk!
Søren M