Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Om hybrid Plymouth Rock  (Læst 14451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Om hybrid Plymouth Rock
« Dato: 03 ſeptember , 2013, 23:17 »
Nu står der større, kraftigere osv. Men det ville forudsætte at der er forskel på dem, så man kan se en størrelses forskel. :-)  vi har 5 plymouth rock - hvide. De er 6.5 uge gamle - hvornår kan vi med sikkerhed se  om det er haner eller høner? hanerne skal slagtes og vi regner med i den forbindelse at slagte den ene af vores orpingtoner også, for hun plukker sig selv så meget at hun bløder engang imellem. Så smører vi hjortetakolie på og så tager det af - men det er jo kun lidt over en uge, så skal det på igen. Og det er ikke holdbart. Så vi krydser jo fingrene for at der i det mindste er en afløser for hende.

Mvh maj-britt

Ps nogen ide om hvorfor alle tre orpingtoner holdt op med at lægge æg den dag de blev sammenført? Havde godt læst at der kunne gå op til 9 uger fra den skrukke lagde sig på æg til hun begyndte igen. (Det er der så også gået nu:-) ) men havde ikke lige forudset at de to andre ville stoppe i det sekund de blev sat sammen med kyllingerne. de får alle det samme at spise - resterne af kyllingefoderet, byg, æglægningsfoder og en masse grønt. Og selvfølgelig skaller. Så nogen bud på hvornår vi kan regne med lidt æg igen?
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2013, 10:39 Fra Lene Lestat »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2013, 07:11 »
Det med størrelse forudsætter lidt at kyllingerne er lige gamle, og der kan også være kraftigere høner og spinkle haner. Især hvis hanerne går sammen med gamle haner, kan der være nogle som holder lav profil og ikke udvikler sig.

@ Maj-Britt

Hvis det er industri "Plymouth Rock" du har, så skal du ikke forvente at de bliver til æglæggende høner, for de er skabt til at æde og vokse hurtigt og de er ikke beregnet til videre avl.

Hoveddelene er det bedste at kønsbestemme ud fra, i hvert fald når kyllinger er yngre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2013, 08:27 »
Hm jeg vil da håbe vores er ægte for vi købte dem for at få et par høner mere. Var ikke klar over der var nogle "uægte" der ikke lægger æg.

Men jeg har faktisk studeret dem her til morgen og taget nogle billeder. Man kan faktisk se at 2 af dem er mindre end de andre tre og deres kam og hagelapper er mindre end hos de andre tre. Umiddelbart synes jeg også det ser ud som om de tre store har tykkere ben. De har ihvertfald længere halefjer. De skulle alle være lige gamle. Vi købte dem som daggamle kyllinger - så jeg går ud fra der maks. er 1-2 dage imellem dem. Så måske har vi tre haner og to høner. (Lidt øv -for hvis jeg har ret, så er den roligste og flotteste af dem en hane og vi må ikke holde haner øv øv). Hvis jeg lægger billeder ind i aften, kan du måske se det? Og du kan måske så også se om det er ægte Plymouth Rock - eller industri? Der er jo ingen grund til at have et par høner gående i flere måneder, hvis de aldrig kommer til at læge æg.

Mht. at de tre orpingtoner alle tre er holdt op med at lægge æg - kan det skyldes at de fælder nu? Jeg læste et andet sted herinde, at de stopper i fælde perioden. Og der ligger masser af fjer i hønsegården. Godt nok er det kun hønemor der umiddelbart ser ud til at fælde, men det kan være svært at se på de to andre for de har det med at plukke sig selv. Især den ene er rigtig slem til det. Men hvis det er fældningen der er skyld i det - hvor længe skal vi så regne med det varer inden de lægger æg igen?

mvh
Maj-Britt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2013, 08:39 »
Er du sikker på at det er hønen selv som plukker sig og ikke de andre, som gør det mod den ?

Hvor har du købt "Plymouth Rock" fra ? privat eller hønseri/butik ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2013, 08:57 »
Ja vi er helt sikre på hun plukker sig selv - for vi har netop studeret dem nøje et par dage, for at se hvad der foregik. Og der var ingen af de andre der på noget tidspunkt plukkede hende - men hun gjorde det selv mange gange. Da hun havde plukket sig selv til blods var det også kun hende der havde blod på næbbet. Så det er vi ret sikre på. Den anden som også er lidt plukket gør det samme - hun plukker sig selv men vi ser hende aldrig plukke den anden. Og den sidste er nederst i hierarkiet - så hun kommer slet ikke så tæt på den andre - og hun er ikke spor plukket. Selvfølgelig kunne de to "plukkere" plukke hinanden i huset om natten - men vi tvivler. Som sagt kan vi som oftest se det på næbbet, for hun har enten blod eller lidt hjortetaksolie siddende :-/ Lige når vi har puttet hjortetaksolie på, kan vi også se og høre hende gå rundt og fnyse, fordi hun får det på næbbet når hun prøver - og det lugter og smager forfærdeligt. Så går hun og ryster sit hoved og forsøger at tørre næbbet af i jorden. Så plejer hun gerne at stoppe  - men det varer kun indtil olien er ved at være slidt af igen - så starter det hele forfra. Så hun må desværre nok af med hovedet.

Vi købte dem hos Bangs Hønniker. Vores skrukhøne fik ikke noget ud af de æg hun ellers havde ruget ihærdigt på (nogen vi havde fået fra en hønsegård med hane), så da vi så at han havde daggamle Plymouth Rock til salg samme dag, drønede vi ned og hentede dem, så hun fik nogle adoptiv børn. Han sagde ikke noget om at det var industrihøns - men de er hvide, vokser hurtigt og har en glubende appetit. De kan nu sagtens løbe flittigt rundt - og flyve enndu :-)) , men de er selvfølgelig også kun knap 7 uger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2013, 09:08 »
Hvis de er købt hos Bangs, så er det helt sikkert slagtehybrider. De duer ikke som æglæggere. Fik engang en høne forærende, som var blevet gammel nok til at lægge æg et kort stykke tid, men som pludselig ikke kunne gå længere. (Jeg fik hende uden hoved. Slagtet vægt var 4,9 kg flået og renset. Kan godt forstå hun ikke kunne gå!)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2013, 09:15 »
øv - vi købte dem for at få æglæggere. Vi er ikke til det med at avle slagte høns - vi har dem for æggenes skyld.

For dårligt at det ikke bliver oplyst når man køber dem. :-( Når de bare kaldes Plymouth rock og der jo findes en alm. æglæggende af den type, så bør det være et krav ved hønse salg, at man oplyser præcist, hvad det er man sælger. Novicer som os, kunne slet ikke forstille os, at man solgte industrihøns til private!

Jeg føler mig snydt :-))) (selvom jeg da godt ved de kan spises - det er bare ikke det vi havde regnet med - så er der jo ingen ide i at vi går her og prøver at gøre dem håndtamme.)

Hvis vi skal ud og købe et par nye gode æglæggere - hvilke vil så være de bedste at sætte sammen med 2 orpingtoner? Kan forstå på noget af det der står herinde, at nogle racer er sværere at få til at gå sammen end andre. Og skal det være halv storekyllinger eller voksne?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2013, 09:46 »
Du er desværre en af mange nybegyndere der bliver snydt af grossisterne. De sælger høns der går under fine racenavne, men som har intet eller meget lidt at gøre med de rigtige racehøns. Det betyder ikke at de ikke duer til det de er fremavlet til. Æglægningshybriderne kan blive fint tamme og lægger forholdsvis mange æg, men kan af og til også være nogle værre mokker der er hårde ved andre høns, men de duer absolut ikke til slagtehøns. De er små og magre og fremavlet til at lægge så mange æg som muligt på lavest mulige foderforbrug. Slagtehybriderne (som sælges under racenavnet plymouth rock) duer kun til slagt, for de bliver for store til at deres knogler og indre organer kan klare overbelastningen. Men mange opdrætter dem som slagtedyr fordi de er fremavlet til at vokse så hurtigt. Så er det jo også blevet så moderne med de mørke maran-æg, så nu kan man også købe "maraner" hos grossisterne. De har dog kun meget lidt med race-maraner at gøre, og man skal slet ikke forvente at få så fine mørke æg af dem.
Hvis du skal have nye høns eller hønniker, så er årstiden helt rigtig. Mange er lige nu klar til at sælge deres overskud af unge dyr. Prøv at læse lidt i vores leksikon om de forskellige racer. Orpingtoner er rolige høns der kan gå sammen med de fleste andre racer. Store hønniker eller voksne høner burde forholdsvis nemt kunne sættes sammen med dine høner. Hvis du vil have "rigtige racehøns" så henvend dig til de private opdrættere. De kan findes herinde på forum, eller man kan kontakte specialklubberne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2013, 10:01 »
Tak for den fine hjælp - har du en ide om hvornår plymoerne så skal slagtes? Som sagt er de lige nu 6,5 uge.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2013, 10:27 »
Dem du kan købe i  butikkerne er slagtet, når de er ca. 5 uger gamle. Dine får jo heldigvis en del mere motion og trivsel, så de er nok ikke klar endnu. Men mit gæt (jeg har aldrig selv haft dem, men måske kan nogle af dem der har haft dem komme med et bedre bud) er at de nok skal slagtes når de er ca 3 måneder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2013, 10:50 »
Har de farve aftegninger på hovedet?

Mine (ikke) industri, havde da de var små en smal stribe på hovedet (høner) og sik sik stribe (haner)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2013, 15:05 »
Nej de er helt hvide

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2013, 15:10 »
Jeg tror nu jeg har regnet kønsfordelingen ud - men den kan jeg jo så desværre ikke bruge til så meget, når det er industri plymoer - så de skal de alle sammen slagtes :-((

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2013, 20:26 »
prøv nu og giv dem en chance, der er ingen regel uden undtagelse.. måske er du heldig
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Om hybrid Plymouth Rock
« Svar #14 Dato: 05 ſeptember , 2013, 22:00 »
Jeg synes du skal slagte dem. De får nemt problemer med deres ben, hjertestop eller de kan rådne levende indefra (typisk ved brystbenet). Alt sammen på grund af for hurtig vækst.

Det kan man godt undgå ved at begrænse deres foder, og ved at give dem adgang til at søge føde selv fra de er små.
Men de vil altid være uegnede til æglægning, og du skal altid være særlig opmærksom på dem.

Så hellere finde nogle gode sunde høns til æglægning. Racehøns, havehøns (gadekryds) eller æglægningshybrider. Det er også godt at komme i vane med at slagte fra starten. Det er godt at kunne når man har høns. Også selv om man ikke vil have egentlige slagtekyllinger.

Bangs har sikkert ikke forsøgt at snyde jer. Mange køber sådanne slagtehybrider til eget forbrug, og ved godt at det ikke er racehøns. Og det er desværre almindeligt i Danmark at kalde dem plymouth rock, selv om det er hybrider.

Men på den anden side har Bangs faktisk et link hertil som er stærkt misvisende som jeg ser det:
http://bangs.dk/vi-tilbyder/kyllinger/
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2013, 22:02 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).