Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køns/farvebestemmelse Faverolles  (Læst 20044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Dato: 27 August , 2013, 19:01 »
Her er så vores lille (fave)Rolling :D.

Sælger på Hylkedalsvej i Kolding sagde kyllingerne kunne blive laksefarvet eller blå laksefarvet. Noget bud på hvilken farve rollingen får, og hvornår/hvordan kan man se kønnet?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #1 Dato: 27 August , 2013, 19:08 »
Alm. laksefarvede faverolles er LYSEGULE før de får fjer, når fjerene kommer bliver hanerne grå/sortbrogede, hønerne får de første laksefarvede fjer, sådan golden-retrieverfarvede

Dette billede er laksefarevde i forskellige aldre:
http://www.mccallumsflock.com/standard_faverolles.jpg

...så dine søde små kyllefyre er nok en blå variant. Har de fjer på ben og ydertæer og en ekstra bagtå? Det kan ikke lige ses på billederne. Jeg kunne godt tænke mig hvis de havde haft lidt mere buttede kinder - faverolles har ekstra fjer i form af kindskæg og 'hagesmæk' og det kan ses allerede når de er små kyllinger.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #2 Dato: 27 August , 2013, 19:09 »
Sådan typemæsssigt hvis du ikke havde sagt noget, så ville jeg have gættet på at dette var en maran-kylling. Hvad siger I andre?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #3 Dato: 27 August , 2013, 19:15 »
Her er to af mine faverolles, 5 uger gamle fra i sommer. De er laksefarvede (hanen vejer over 4 kilo nu, hvor han er 16 uger :)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 19:30 »
Prøver lige med et par billeder mere. Sælgers billeder: http://www.dba.dk/aeg-1-stk-rugeaeg-faverol/id-1000520288/
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #5 Dato: 27 August , 2013, 19:34 »
Et rigtig afgørende punkt: Hvor mange bagtæer har din rolling? En faverolles har to, så den ialt har 5 tæer. (Dvs 10...)  Jeg synes stadig din kylling ligner en maran...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #6 Dato: 27 August , 2013, 19:39 »
Hehe ifølge det ene billede sælger har, så har han vist mere end bare Faverolles og hvis de alle løber frit rundt, som det ses og skrives, tja, så kan kyllingerne vist være hvad som helst og IKKE nødvendigvis ægte.  ;)

De ligner i hvert fald ikke Faverolles, for farven er forkert og de mangler dun (hvor skægget skal være) og de ser heller ikke ud til at have 5 tæer.
« Senest Redigeret: 27 August , 2013, 19:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #7 Dato: 27 August , 2013, 19:43 »
Ja Lene, det tænkte jeg også. Jeg synes også jeg har set det billede før et andet sted, men ved ikke lige hvor - det kan være, der er en ny 'manden fra Nyborg' under opsejling?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #8 Dato: 27 August , 2013, 22:29 »
Høhø, sælger er nu en Bente, Hylkedalsvej 66 i Kolding, næsten lige hvor vejen går under motorvejen. Hønsene har masser af plads under granerne at hygge sig på, men det kan godt være hønseriet er knap så organiseret som visse andre steder. Men når hun nu siger helt kategorisk i annoncen, at det er Faverolles æg, kunne det måske være en mørk hane?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #9 Dato: 27 August , 2013, 23:07 »
http://d1r9jua05newpd.cloudfront.net/17/7b/i42105623._szw1280h1280_.jpg

Indsat er et billede af laksefarvede Faverolles kyllinger, der kan dunskægget også ses.
« Senest Redigeret: 27 August , 2013, 23:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #10 Dato: 27 August , 2013, 23:17 »
Jeg er lidt loren ved det rustbrune, kyllingen har på hovedet, det kender jeg ikke fra faverolles, men derimod fra maraner eller krydsninger med maraner. Blå kan jeg ikke helt tro på? Hvad mener I andre?
Faverolles er lynende hurtige til at få vingefjer, de kan klækkes med vingefjer.
Palleti - har du talt tæerne på Rollingen?
Bortset fra det er det jo en sund og pæn lille kylle, den skulle bare ikke sælges under falsk varebetegnelse.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #11 Dato: 28 August , 2013, 13:01 »
Kæresten har nu møjsommeligt talt alle "hans" tæer, og divideret med to, hun siger det giver 4!!! Tre fremad, en bagud. Gad nok vide hvad vi så har for én, det er spændende ;D

Men sød er den /o
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Fr. Hønseløs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
  • Nu MED høns
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #12 Dato: 28 August , 2013, 13:26 »
Den er godt at nuttethedsfaktoren ikke forringes ved ukendte gener. ;) Den ser vildt sød ud. :)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #13 Dato: 28 August , 2013, 14:20 »
Det er heller ikke alle sælgers dyr (på billedet i annoncen) der er rene Faverolles. Så hvis de går sammen, alle sammen, så er der jo en logisk forklaring på race renheden, eller mangel på samme, hos din kylling.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ladyhawk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
  • Livet er kort - spil Bridge :)
Sv: Køns/farvebestemmelse Faverolles
« Svar #14 Dato: 28 August , 2013, 14:45 »
Kæresten har nu møjsommeligt talt alle "hans" tæer, og divideret med to, hun siger det giver 4!!! Tre fremad, en bagud. Gad nok vide hvad vi så har for én, det er spændende ;D

Men sød er den /o
Kæresten er så mig ;) Og jeg synes vores lille Rolling er meget fin. I dag har Maren og Rolling selv klaret turen ud fra hønsehuset, gennem tunnellen ud i haven :D Det er helt vildt dejligt, da den tunnel har drillet Rollingen noget....
Udover 3 tæer fremad og 1 bagud på hver fod, så har den fine, hvide vingefjer :) Vedhæfter et billede af den dygtige "mor" samt Rollingen :)
Mvh
Sus
Kærlig hilsen fra en glad mad-mor til en dejlig mellempudel: VooDoo samt 2.7: Bianca (maran), Klara (auracana/maran), Lille Pigen (dværgwyandot), Grevinden (smuk, stor dame, husker ikke racen), Røde (smuk, stor, rødbrun dame, husker ikke racen), Baronessen, (maran), frk Fin (dv. wyandot/auracan - fuldstændigt sort), Klaranetten, Klaras lillesøster, Gonzales hane, der begyndte at gale før han var 6 uger. (perlegrå auracana)  og Fagotten (tidligere frk Uheldig, til "hun begyndte at gale) (dv. wyandot/auracana