Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hane eller?  (Læst 14904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
hane eller?
« Dato: 01 Februar , 2012, 11:55 »
Jeg tror jeg har snydt migselv, siden oktober var jeg overbevidst at jeg har fået en lille høne(røde amerikaner- "raceren" ;D) men nu er den så stor at den burde give nogle æg... hmmm kan jeg mon forstå hvorfor?   nu når jeg ser på den vil jeg mene det er en hane... har jeg ret?
hjææælp
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hane eller?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2012, 12:07 »
Ud fra fjerene gætter jeg nu høne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hane eller?
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2012, 12:13 »
Jeg mener nu også høne...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: hane eller?
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2012, 12:45 »
Den ligner fuldstændig de røde isa'er (høner vel at mærke ;)), jeg har haft...

Tålmodighed Anna, tålmodighed ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hane eller?
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2012, 12:47 »
Jeg vil give dig en lille smule ret i at den nnhar nogen "hane træk" men når den er så stor/gammel så skulle det jo være en fuldt udviklet hane med stor hale, kam og hagelapper.

Lige for at slå det helt fast så mener jeg også at det er en høne.

Kan det ikke være at den lægger æg andre steder?
Ellers må det jo være vinterens skyld at den endnu ikke er i æglægning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: hane eller?
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2012, 12:51 »
Bestemt en høne, hanerne er meget lysere om det er hybridhøns = Isa Brown som jeg tror det må være. Det er helt sikker ikke røde amrikaner = RIR.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane eller?
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2012, 12:53 »
nej, nej...den fine unge pige er ikke en hane :D

Jeg har to unge af samme race ;), som også skulle lægge æg nu...men det gør de bare ikke ;D

Det er vinter, det er koldt...de æg skal nok komme om lidt tid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: hane eller?
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2012, 12:58 »
Anna, her kan du se en hane, der er mindst 75% isa brown, som kommer af æg fra mig (dengang jeg havde isa høner)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=dlattach;topic=17637.0;attach=22364;image

Han er udruget hos Tina Mathiasen og flyttede over til Jake :) Som du kan se er der meget forskel på ham og din høne /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: hane eller?
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2012, 13:03 »
nej, nej...den fine unge pige er ikke en hane :D

Jeg har to unge af samme race ;), som også skulle lægge æg nu...men det gør de bare ikke ;D

Det er vinter, det er koldt...de æg skal nok komme om lidt tid.
Lys på i hønsehuset min 13 timer i døgnet, så lægger hønsene specielt Isa Brown i spandevis af dejlige store brune æg fra 22-ugers alderen.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hane eller?
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2012, 13:05 »
Bestemt en høne, hanerne er meget lysere om det er hybridhøns = Isa Brown som jeg tror det må være. Det er helt sikker ikke røde amrikaner = RIR.

Betegnelsen/navnet "røde amerikanere" har ikke noget med racerene RIR (Rhode Island Red) at gøre.

"Røde amerikanere" er endnu et salgsnavn for et hybrid dyr. Lidt afhængelig af blodlinier og sælger bliver de samme dyr solgt som Isa Brown, Isa Warren, Røde amerikanere og flere andre navne...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane eller?
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2012, 13:12 »
Lys på i hønsehuset min 13 timer i døgnet, så lægger hønsene specielt Isa Brown i spandevis af dejlige store brune æg fra 22-ugers alderen.

Jeg ved det godt Frank, men jeg vil ikke gribe ind i hønsenes årstidsrytme. Jeg har mine isaér, fordi jeg synes, at de er hamrende chamerende høns, ikke fordi de er æggehybrider.

Her om vinteren vil mine høns gerne stå op kl. ca. 07, så derfor er der tændt lys i hønsegården fra dette tidspunkt og indtil solen står op...de går så i seng ved solnedgang. Det giver nogle ganske få æg, fra et par høns....men det er ok med mig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: hane eller?
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2012, 13:20 »
Betegnelsen/navnet "røde amerikanere" har ikke noget med racerene RIR (Rhode Island Red) at gøre.

"Røde amerikanere" er endnu et salgsnavn for et hybrid dyr. Lidt afhængelig af blodlinier og sælger bliver de samme dyr solgt som Isa Brown, Isa Warren, Røde amerikanere og flere andre navne...

Danny

Det er altid godt med faglig bistand når man"kvajer sig lidt" Jeg skal også lære, så tak for det.
Men sjovt nok bruger eller har vi her på egnen brugt betegnelsen røde amerikaner om netop racen RIR Alle de andre hybrider omtaler vi end ikke med navns nævnelse.


Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hane eller?
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2012, 13:33 »
Det er helt sikkert en høne - no doubt!! Giv den tid, lige pludselig går den i gang...og så stopper den ikke igen ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: hane eller?
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2012, 13:34 »
tak for jeres svar, meeen den opfører sig som en hane, går for sigselv, forsøger at parre sig med andre høns og så får den gok  af og til fra de andre når den nu forsøger sig med noget...
den går tit for sigselv og må ikke sidde på pinden , den har fået 2. rangs plads ved siden af den anden unge maran hane jeg har. jeg skal nok blive tålmodig, men der er ikke plads til 3 haner hos mig...
 den er fra midt. september 2011
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane eller?
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2012, 15:51 »
Lyder som teenager identitets problemer ;)

..hvis hun er fra midt september, så synes jeg nok, at dine ægge ambitioner for hende er lige tidlige nok...og da især på denne årstid.

Er hun ene isa i hønseflokken?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14