Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt hønsehus  (Læst 6091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars71

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Nyt hønsehus
« Dato: 04 December , 2014, 20:06 »
Hej, Vi er ved at skulle til at bygge et nyt hønsehus, men er kommer i tvivl om det er bedst at sætte det på stolper eller grave fundament og støbe betongulv?
Selve huset bliver bygget af træ
Hvad vil I anbefalede ?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 04 December , 2014, 20:25 »
Begge deler virker. Det på stolper har den fordel, at der med stor sandsynlighed ikke kommer rotter. Ulempen er, at det er sværere at gøre rent. Det med betongulv er nemt at gøre rent, og er rimelig sikker mht. rotter, men ikke helt. Hvad skal du vælge? Det kommer an på størrelsen på hønsehuset, synes jeg. Jeg har et hønsehus på 10 m2 med støbt betongulv, desuden er der støbt 10 cm op langs alle vægge, netop for at undgå rotter. Det virker, og jeg er meget glad for hønsehuset. Da det er i jordhøjde, er det meget nemt at køre ind med en trillebør og muge ud. Jeg har også en skurvogn, som er hævet ca. 70 cm over jorden. Den er noget sværere at muge ud i. Under alle omstændigheder, er det en god idé at bygge et hus, hvor du selv kan stå inden i. Det gør det meget nemmere at muge ud, male, gøre rent, hygge med hønsene på en regnvejrsdag osv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lars71

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 04 December , 2014, 22:13 »
Det bliver 4,8 m langt og 3,6 m bredt, incl. en afd. til foder og æg samling. Huset bliver med fuld stå højde da jeg hader at bukke mig ned! Havde tænkt på at hæve det 80 cm så kan man lige kan feje møg ud i trillebør.
Jeg har pt 30 høns.
Vi har en del rotter i området så derfor ville jeg hæve det.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #3 Dato: 05 December , 2014, 07:29 »
Dejligt stort hønsehus /o. Så ville jeg helt klart hæve det, hvis du har mulighed for det. Så kan hønsene også bruge pladsen nedenunder huset, til dage hvor vejret er dårligt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lars71

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 05 December , 2014, 20:36 »
Takker for input, jeg er også mest stemt for høj huset ;-)

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 14 December , 2014, 09:33 »
Hvis du bruger støbeplader som gulv, så er nemmere at gøre rent end et beton gulv.

Vores hønse hus er også på pæle, og jeg bruger støbeplader i vores hønsehuse

Støbeplader er glatteplader som tåler fugt, og er meget hårde i overfladen.

Det tager under 5 min. at gøre rent, og huset er i 2 plan med soveafd. øverst.

Jeg åbner den ene side at hønsehuset, og sætter en stor aflang balje under døråbningen.
Går ind i den anden side (med en kort skovl), og kan skubbe alt ud så det ryger i baljen, som efterfølgende tømmes i komposten. Træspåner er super materiale i kompost.
Der skal dog skrabes lidt, hvis der er noget lor! Som sidder fast - men det går nemt løs.


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #6 Dato: 14 December , 2014, 11:25 »
Glatnak, har du mulighed for at tage et billede af dit hønsehus?
Jeg er også selv i gang med at samle inspiration :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #7 Dato: 14 December , 2014, 16:23 »
Det er en helt fin løsning du anbefaler,Anders.Pladerne tåler fugt og har en meget holdbar overflade m.h.t. rengøring.Men............ det er en dyr løsning.Når hønsehuset måler 4,80 gange 3,60 , skal der bruges 6 plader på 122 gange 2,44.Jeg mener en plade på 19 mm. koster på den forkerte side af 600,00.Altså mellem 3.500 og 4.000 kr.Det kan gøres meget billigere med beton.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #8 Dato: 14 December , 2014, 16:50 »
Nu var det jo ikke et spørgsmål om pris, men en løsning  8)

Men -det er faktisk ikke så dyrt.
Jeg bruger selv 12mm plader på alle gulvflader i mine huse (3 af denne type, hvor de to er 2-plans) - og de koster under Kr 400 /stk - altså under 2400kr
Der er alligevel lægter under, så jeg så ingen grund til at benytte 24mm - de er i forvejen svære nok at håndtere fordi de er glatte, og +20mm er pokkers tunge.

Hvis der skal lægges beton i et hus på pæle, så skal der en meget kraftig konstruktion til at bære selv få cm betongulv. Og hvis ikke beton skal knække og revne skal der mere end bare nogle få cm.

Som sagt -jeg har dem som gulv, dampspærre under og herefter isolering og afslutter med en billigere finer plade.
De ca.50mm isolering jeg har i husene på gulv, loft og sider, har indtil nu været nok til at undgå frost.

Hele konstruktionen er sat op på 70cm galvaniserede stolpespyd med 70*70mm lægter i
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #9 Dato: 14 December , 2014, 17:06 »
Vi er næsten enige når vi snakker om 2 etager.Så bliver det for bøvlet med beton.Jeg sad og planlagde med 1 etage ved jorden.Det koster så en del at hæve huset og bruge støbeplader.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #10 Dato: 15 December , 2014, 12:53 »
Jeg har hele indvendig af støbeplader. gulv 12mm og  væggene 6 mm. de  var  dyre men  penge værd. meget nemme at holde rent.
Prøv eventuelt at  snakke men en entreprenør. Det kan godt være at han har nogle brugte til salg.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand