Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus  (Læst 19217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Dato: 07 April , 2008, 13:52 »
Har nu læst hvad der er af gode råd omkring bygning af ny hønsegård, og jeg vil gerne høre jeres mening om mine planer:

Jeg vil lave en hønsegård (fort knox!) som er indbrudssikker mht, ræv, mår, mink, rotter, rovfugle.

Gården bliver ca. 35 m2 i alt og huset kommer til at være helt inde i indhegningen, men tæt på hegnet. Undergrunden er masser af gamle murbrokker med jord ovenpå. Jeg har planer om at grave 50*50 fliser lodret i jorden rundt langs kanten. Nettet bliver volierenet som støbes fast i beton på indersiden af fliserne. (er det nok beskyttelse?)

Volierenet føres op i 180 cm højde og herefter nylon net over som tag mod rovfugle.

Hønsehuset (ombygget uisoleret legehus) hæves 40-50 cm og kommer til at hvile på 4 stk. nedstøbte store jernrør og forsynes med automatisk lem.

Så er spørgsmålet om det er nok til at holde rovdyr og rotter helt ude af hønsegården? Kan de komme ind alligevel? grave sig under eller kravle over?

Hvis huset er hævet er det vel heller ikke interessant for rotter?

Er der andet I ville gøre?

Ser frem til jeres kommentarer.

- Martin


 

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #1 Dato: 07 April , 2008, 16:03 »
Hej Martin

Jeg tror, både rotter, mink, mår, brud osv. vil have ret let ved at klatre opad minktråden og ned på den anden side.

Jeg har af samme grund som dig påbegyndt et noget mindre projekt, nemlig en kravlegård til skruk og kyllinger. Jeg har lavet en ramme af lægter og beklædt den med minktråd. Den graver jeg ned i ca. 30 cm. dybde, fylder jord, sand osv. på og ovenpå bygger jeg så kravlegården - som også bliver beklædt med minktråd. Dvs. minktråd HELE vejen rundt.
Johan Gadegaard

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #2 Dato: 07 April , 2008, 20:15 »
Har I overvejet at lægge en række fliser (vandret) på ydersiden af hønsegården, og fastgøre nettet til fliserne? Jeg mener det var Hanne(?) der fortalte at en ræv ikke kan finde ud af at gå to skridt baglæns for at grave, men i stedet (forgæves) forsøger at grave igennem fliserne helt inde ved nettet.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #3 Dato: 07 April , 2008, 21:56 »
Martin Roed:
Et nylon net kan ikke holde andet end rovfugle væk og det er næsten den mindste fare i en "lille" hønsegård. De fleste der får taget høns af fugle oplever at det sker rundt omkring i haven.
Umiddelbart vil der gå lang tid før en ræv evt. finder ud af det men jeg har før set ræve der er sprunget over hegn på ca. 1,6 m og så er der altså ikke langt til 1,8 som din gård evt. bliver.
Rotter, mink, brud og andre rovdyr og kryb vil heller ikke have problemer med at komme igennem nylon nettet. Så med din nuværende plan bliver det ikke et fort knox men et dejligt spisekammer for alle klatrende dyr  ;)

Iøvrigt så tror jeg at du bliver træt af at have fyldt din hønsegård med skrammel i form af murbrokker og andet lort. Med tiden vil det komme op til overfladen og hvis du alligevel graver fliser eller hegn ned i 50 cm. dybde vil jeg mene at det er at skyde over målet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #4 Dato: 07 April , 2008, 23:04 »
En flise der liger vandret, kan rotter sagten finde udaf at grave under.
Det meste af mit voliereanlæg ud mod det åbne land ( marker mm.) er der støbt sokler der er ca. 40 til 50 cm i jorden samt der er flisegulv i volierene indv.
Hvis man laver en sokel kan man på ydersiden ca. 40 til 50 cm. ud ligge minktråd.
Jeg har aldig haft rovdyr i mine voliere, udover en enkelt mus i ny og næ.
Man kan for oven på trådsiderne lave så de øverste 25 cm skråner godt og vel 45 grader udad. Dette vil klatrede rovdyr ikke kunne forcere.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #5 Dato: 08 April , 2008, 08:24 »
Tak for svarene,

God pointe med at lade nettet skråne ud af for oven. Nylonnettet er jeg godt klar over kun holder fugle ude.

Vil dog lige præcisere: Den kommene hønsegård er ikke fyldt med murbrokker og skrammel. Undergrunden er gamle brokker, men der er masser af jord ovenpå - der gror 3-4 gamle elmetræer (de er nu syge og skal væk), hyld, bøg, hæg og ribs i en skøn blanding.

Jeg regner med at en 50x50 haveflise lodret i jorden vil gøre det ud for sokkel.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #6 Dato: 08 April , 2008, 15:06 »
Jeg synes det lyder som et kanon hønsehus Martin. Jeg er sikker på at mange klarer sig fint med langt mindre foranstaltninger en du vil lave.

Vi glæder os til at se projektet! Hvilke høns skal du have der ind?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rovdyr-og rottesikker hønsegård/hus
« Svar #7 Dato: 08 April , 2008, 22:19 »
Det er altid positivt når folk sætter sig grundig ind i et bygge projekt fra starten og hermed undgår mange ærgelser med besøg af de verse ubudne gæster.
Her er det godt at man har et forum som Fjerkræforum, hvor man kan få mange forskelige bud på løsningen og så kan man jo selv vælge hvilke passer bedst.
Der er ikke noget være end at ens fjerkræ bliver ædt lige så hurtig som men sætter dem i indhegningen. Dette tager ofte ret hurtig pipet fra de fleste nybegyndere.
Ofte er det ikke så meget der skal til og mange materialer kan skaffes brugte til små penge.