Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rodalon  (Læst 10354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
rodalon
« Dato: 06 April , 2008, 08:57 »
kan man bruge rodalon til at desinficere/rengøre hønsehuset, mad- og vandskåle med?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: rodalon
« Svar #1 Dato: 06 April , 2008, 09:16 »
Ja, det er ganske udemærket til at desinficere med, men pas godt på at skylle mad og vandskåle godt bagefter, her er Virkon-S nok at foretrække, da dette ikke er giftigt ved indtagelse.
Men bare der skylles godt efter, så er der ikke noget problem i at bruge Rodalon.

Vi bruger begge dele, mest til vores katte/killinger. Rodalon er effektiv til at fjerne ethvert spor af hankatte strint.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: rodalon
« Svar #2 Dato: 06 April , 2008, 09:18 »
Ok så vil jeg gøre det denne gang. Næste rengøring må så blive med vircon-s- Mit problem var nemlig at apoteket har jo lukket i dag ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: rodalon
« Svar #3 Dato: 06 April , 2008, 09:21 »
Jeg tror, at Virkon-S er mere tilegnet til medicinal industrien, hvor Rodanol er mere allround, det kan også fjerne alger på fliserne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

MartinJ

  • Gæst
Sv: rodalon
« Svar #4 Dato: 06 April , 2008, 13:49 »
Begge dele virker udmærket til desinfektion. Ingen af dem virker hvis det der skal desinficeres er gjort 100 % rent. Der skal bruges sæbe ved rengøring, ellers vil der ligge en fedtet hinde på overfladerne.
Virkon S er mest effektiv af de to midler til desinfektion, den virker på stort set alt - dog ikke coccidier.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: rodalon
« Svar #5 Dato: 06 April , 2008, 13:52 »
Ingen af dem virker hvis det der skal desinficeres er gjort 100 % rent.

Er det ikke en fejl 40? Skulle der ikke have stået: Ingen af dem virker hvis det der skal desinficeres ikke er gjort 100 % rent.


Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: rodalon
« Svar #6 Dato: 06 April , 2008, 13:59 »
Det må vi gå ud fra  ;)

Det samme gælder jo når vi gør rent på badeværelser osv. Er der et område vi har overset længe og der sidder meget kalk, jamen så går det som en leg med at fjerne det, bare vi har affedtet først. Og det samme gælder jo hos hønsene.
Hilsen Susanne

MartinJ

  • Gæst
Sv: rodalon
« Svar #7 Dato: 06 April , 2008, 17:18 »
jow Danny - der mangler det næsten allervigtigste, "ikke"

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: rodalon
« Svar #8 Dato: 06 April , 2008, 22:10 »
Selvfølgelig har jeg gjort rent først  ;) Det var en større omgang hønsehuset fik i dag. Men nu er det super duper rent OG desinficeret og hønsene har fået nyt inventar.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: rodalon
« Svar #9 Dato: 06 April , 2008, 22:44 »
Åh ja, når jeg nu om lidt kører hjem fra arbejde, så kan jeg se frem til en uge med kun 3 arbejdsdage. Så jeg slipper nok ikke selv udenom at hønsehuset skal have en omgang. Heldigvis er det ordnet jævnligt, så det er ikke så slemt  :P
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rodalon
« Svar #10 Dato: 06 April , 2008, 23:46 »
Jeg er ikke ret meget tilhænger af desenfiktion af ret mange ting, hverken hos mine børn eller mine høns,,, og da det sidste hold kyllinger der forlod huset var sunde da de rejste, så er der bare almindelig rengøring.
Altså der er båret møg ud, og der er fejet pudset vinduer og støvsuget spindelvæv,,,,, derefter er der givet et pift staldchok, og døre og vinduer lukket, og om en dag eller to flytter årets første kyllinger fra uge 11 ind i de friske spåner, og til udendørs hønsegård under net, i sikkerhed for krager
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: rodalon
« Svar #11 Dato: 07 April , 2008, 08:01 »
Jamen det er da rart for dig :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: rodalon
« Svar #12 Dato: 07 April , 2008, 20:16 »
Jeg er ikke ret meget tilhænger af desenfiktion af ret mange ting, hverken hos mine børn eller mine høns,,, og da det sidste hold kyllinger der forlod huset var sunde da de rejste, så er der bare almindelig rengøring.
Altså der er båret møg ud, og der er fejet pudset vinduer og støvsuget spindelvæv,,,,, derefter er der givet et pift staldchok, og døre og vinduer lukket, og om en dag eller to flytter årets første kyllinger fra uge 11 ind i de friske spåner, og til udendørs hønsegård under net, i sikkerhed for krager

Ina, når du pifter staldchok i hytten, så er det vel en desinfektion af den mest direkte slags?!? Alt utøj bliver slået ihjel, det er vel en des-infektion i ordets bogstaveligste betydning...

Er i øvrigt helt på linie med dig (hvis jeg forstår dig ret!  :) ) mht ikke at leve i et sterilt miljø, mine unger får heller ikke bad hver dag, og vi bruger kun sæbe på hænderne - faktisk har ingen af vores børn nogensinde blevet vasket med sæbe (udover hænderne), og indtil videre er overlevelsesraten da ganske pæn!  ;D Jeg selv følger samme opskrift som ungerne, og har siden jeg holdt op med at vaske mig i sæbe været fri for kløe og tør hud...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rodalon
« Svar #13 Dato: 07 April , 2008, 23:43 »
Du er en klog mand Christian, ;D og du har forstået mig helt ret, men for mig er der lidt forskel på utøj der piner mine dyr, og det skal de ikke når de lige er flyttet ind. :o
Men jeg er ikke særlig bakterieforskrækket, så jeg forestiller mig ikke, at bare fordi der har boet en flok store kyllinger før, så er der fyldt med uhyrlighedder fra den mikrobiologiske verden i alle kroge, men jeg har erfaring for at krible krable kan overleve en kold vinter i mit kyllingehus, så jeg har overgivet mig til et enkelt pift staldshok.  ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: rodalon
« Svar #14 Dato: 08 April , 2008, 12:26 »
Mange gode mennesker lever et lang og godt liv uden at blive vasket og desinficeret dagligt  :)
Men de samme mennesker vasker nok deres tallerken og gryde - op dagligt. Toilettet bliver gjort rent af og til med probate midler. Pøllerne sendes på en lang rejse, langt hjemmefra, af mange gode grunde.
Ikke ret mange høns får vasket deres tæer med sæbe, men de mindste kyllinger har det fint med et nyt rent gulv og en blank madskål.
Man kan aldrig generalisere om noget. Men hvis man skal i gang med en grundig forårsrengøring, er det nok ikke noget der gør nogen skade. Om man så vil desinficere er op til hver især. Det vigtigste er stadig rengøringen. En lang udtørringsperiode er forøvrigt en udmærket desinfektion.