Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til standartudvalget  (Læst 40420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Spørgsmål til standartudvalget
« Dato: 15 April , 2010, 21:27 »
Hvad er forskellen på nyopdræt og udenlandske anerkendte racer ????????
Ja nu føler jeg mig lige lidt dåm igen...  Jeg er jo lige blevet medlem af D.F.F.R. Sammen med en hel bunke andre hønse amatører fra fjerkræ forum af. Og jeg er desværre af den type at jeg elsker at stille spørgsmål til især de mennekser der er valgt af klubber til div. tillidsposter, det gælder også ffolkevalgte politikkere..., jeg spørger måske ikke så meget op til et evt valg, men når de er valgt, så kommer jeg med bazugaen, for så vil jeg have credit for min usle mammon :)
Så jeg har lige lidt spørgsmål til Willy Littau (og det resterende standartudvalg) Tag det ikke ilde op... jeg forsøger bare at komme til at forstå, og vil bare gerne lære en masse om min nye klub.
 Når jeg bliver Totalt forvirret, så skyldes det blandt andet Marianne Vedels Gråstribede dværg Maraner, som vi Alle har fulgt med stor begejstring her på Forum, samt ved direkte selvsyn på LU 2009, hvor de blev flot bedømt på nær en ( en høne havde bitak ) og hvor de samtidig blev præmieret med en fin kårings præmie. Samme høns er så skide seje at de bliver danmarksmestre i æg. Så læser jeg i mit fine grønne klubblad at standartudvalget har godkendt gule kalkuner og niederrheiner kennsperber.... men hvor stod der lige dværg maran????? Er det en fejl eller er det helt seriøst at de ikke er godkendt... skyldes det ene og alene denne bitak på den ene af hønerne? Er denne bitak årsag til at en helt ny udstiller, med helt ny race bliver fravalgt? For mig virker det meget demotiverende.  Skal hun nu virkelig vente helt til næste års LU med at forsøge at få dem godkendt? En race og farve der er anerkendt ude i det store udland.
Og hvordan kan det lade sig gøre at en ikke anerkendt race kan blive danmarksmester i æg? Kan jeg så gå ned i Netto og købe en bakke æg fra deres glade høns og udstille dem? Det må jo komme ud på et, for ingen af de to er anerkendt, og en ikke anderkendt race må vel være det samme som en ikke eksisterende, altså kunne det lige så godt have været en hybridhøne fra Netto?
” Her ” kommer så et nyt spørgsmål til dig  Villy ? Hvordan fortolker man ny opdræt i Danmark, og hvad adskiller ny opdræt i forhold til Allerede, anerkendte udenlandske racer samt farver og tegninger m.m. ?
Det jeg specielt gerne vil have du beskriver rimeligheden i, er hvordan en  gammel udenlandsk kultur race som ex satsumadori lige pludseligt er opført under ” Ny opdræt ” når den søger om optagelse på en dansk LU udstilling ?
 Jeg har som menneske og som pædagog, lært at den mest sikre vej, er at forenkle budskaber, for derved at sikre alle en nem opfattelse af, hvad og hvordan tingene er skruet sammen, så det giver en fyldest gørende rimelig mening.
 Når  jeg skriver dette, så skyldes det at jeg har svært ved at finde  mening i at en gammel kultur race placeres under ny opdræt, sammen med feks. Gul Langshan, som jo allerede er en etableret race og farve i Tyskland m.f.a. lande, samt at disse jo også frit kan udstilles på vore Europa udstillinger, hvilket også gælder for de Gråstribede Maran dværge.

Kære Willy og Standartfolkene,  da jeg sidste år sammen med mange andre forum amatører, begyndte at følge Marianne og de andre to mini-maran-madammers forberedelse, af de Gråstribede dværg Maraner til LU 2009 , så var det i en blind forenklet barne tro på, at det kun var en formsag at få lov til at udstille denne i forvejen udenlandsk godkendte race i Danmark, såfremt de fremviste dyr havde en rimelig kvalitet og at skabelonen var i orden ?
Jeg forstår derfor ikke, at de nu eventuelt skal vente til næste LU, når man som baggrund tænker på at de fem af dyrene er pænt bedømt og præmieret på LU 2009, samt at Marianne Vedel også er blevet Danmarks mester med deres smukke chokolade æg i mellemtiden .
Lige til sidst, hvorfor tager det så lang tid med jeres Standart afgørelser ?
Og husk at det her indlæg udelukkende er et tegn på en undren og en søgen efter svar på dette :)
hilsen
Wanda (som har det med at skrive sig varm af og til... sorry hvis jeg har fnidret lidt i sproget, men har skrevet direkte ned fra hjernen) :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #1 Dato: 16 April , 2010, 00:03 »
Jeg håber, jeg kan deltage i LU i år, men nu får vi se. Jeg kan da godt ærgre mig over, at de ikke blev godkendte pga. en tvilling-tak, som jo kan forekomme hos mange racer. Havde det derimod været en fejl ved udseendet, som gjorde at der ikke var tale om høns med maran-kendetegn i dværgstørrelse, havde det nok været nemmere at forstå.
Jaja, sådan skulle det ikke være. Heldigvis kan jeg jo selv se, at jeg har smukke høns, der lever op, til de krav man kan stille til dværgmaran, og det er vel det vigtigste  :D
Men det havde da været rart, hvis man fik besked lidt før, så man kunne nå at have kyllinger nok klar til evt. deltagelse i LU i år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #2 Dato: 16 April , 2010, 06:27 »
@ Marianne

Du skal vel stadig lave kyllinger og udstille, uanset om de var godkendt eller ej, eller hvad ??

Mange udstiller nyopdræt de antal gange der skal til, indtil de bliver godkendt og når de så er godkendt, så ser man dem aldrig på udstilling mere.  /d

Hvilket er synd synes jeg, for jeg vil da gerne se så mange forskellige racer og farver, som muligt. når jeg går på udstilling.

Det er mangfoldigheden der gør en udstilling spændende.......synes jeg ihvertfald. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #3 Dato: 16 April , 2010, 06:41 »
@ Marianne

Du skal vel stadig lave kyllinger og udstille, uanset om de var godkendt eller ej, eller hvad ??



Jeg er jo stadig så ny og uvidende, men jeg mener at have forstået at man IKKE kan udstille i klubberne med en ikke godkendt race, er det ikke korrekt forstået? eller tager jeg helt fejl her...? :)
OG så vil jeg lige pointere at jeg har postet mit indlæg her på forum for at åbne for dialog mellem flere mennesker... Jeg kunne jo bare have sendt et brev til standartudvalget, eller skrevet det som indlæg i den grønne, men jeg kan nu så godt li at dialogen sker løbende. :)
Da jeg lige kort forhørte mig ved et par stykker af mine fjer-venner om min undren kunne jeg jo tydeligt høre at jeg ikke var helt alene i min anskuelse. Så nu håber jeg at vi får en en god dialog. Det er jo alt sammen i vores bedste interesse.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #4 Dato: 16 April , 2010, 06:45 »
Ja de kan ikke blive bedømt på en lokal udstilling, men de kunne jo være med som P.R.

Jeg mener selvfølgelig på LU, når jeg skriver om godkendelse af nye farver og racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standardudvalget
« Svar #5 Dato: 16 April , 2010, 08:12 »
Selvfølgelig vil jeg have nye kyllinger i år, men hvis man tænker på hvornår avlssæsonen starter, er det lidt ærgerligt, at der går fire måneder fra udstillingen og til man får svar på, om de er godkendte. Hvis I vidste, hvor mange gange jeg er blevet spurgt om, jeg havde fået svar på, om de gråstribede dværg maraner var blevet godkendte.
Én ting er sikker, jeg "tør" ikke komme med kun 3.3 i år, og jeg er heller ikke sikker på, at jeg ville have haft så mange haner, hvis de var blevet godkendt, så det ændrer meget på det hele. Jeg har ganske vist fået et nyt fint hønsehus, men for mig handler avl i HØJ grad også om dyrevelfærd, og jeg vil ha', at mine dyr skal have meget gode forhold med rigelig plads og hyppig adgang til hele haven. Jeg tror på, at det giver sundere og smukkere dyr. Derfor vil/kan jeg ikke lave 200 kyllinger for at vælge de 10 bedste ud.
Jeg synes, det er fint at Wanda åbner diskussionen her, for vi er jo rigtig mange her, der enten er medlem af DFfR eller tænker på at blive det, vi ser jo gang på gang, hvordan man starter med et par havehøns, og inden man ser sig om, har man en eller flere racer  ;D
Jeg synes heller ikke, det skal være en diskussion, der foregår i små grupper bag lukkede døre, for selvfølgelig er DFfR en demokratisk organisation  /o
Der er sikkert mange her, der gerne vil vide om lidt om, hvordan man skal bære sig ad, hvis man gerne vil forsøge at få en ny race til Danmark. For mit eget vedkommende startede det jo med, at jeg gerne ville have maranæg, men i dværgstørrelse. Jeg troede egentlig, at de var i Danmark, men da jeg forsøgte at finde nogen, fandt jeg ud af, at det ikke var tilfældet, og så måtte jeg jo gøre noget ved det.
I de måneder, der gik forud for LU, fik jeg rigtig god hjælp fra den lokale afdeling af DFfR, og jeg ved slet ikke, hvordan jeg ville have klaret det, hvis ikke de havde hjulpet mig. Endelig skal det jo lige siges, at jeg spurgte både Linda og Berit meget tidligt i forløbet, om de ville være med, og vi (tøzer) har haft mange snakke, bekymringer, overvejelser osv. undervejs. Det har været guld værd at være flere til at sparre med.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #6 Dato: 16 April , 2010, 09:04 »
Som jeg forstår det, tager det 3xLU (3 år) at få godkendt et nyopdræt til optagelse i Skandinavisk Fjerkræ Standard efter gældene regler i DFfR.

Lene (Lestat) beskriver forretningsgangen meget fint her :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1569.0

Og jo ! Der skal ruges nogen kyllinger ud, for at kunne udvælge dyr nok som er udstillingsegnet, jo flere kyllinger man har, des mere kan man finpudse racen.

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #7 Dato: 16 April , 2010, 09:13 »
Marianne du rammer lige hovedet på sømmet, når du taler om at der skal være mere end god velfærd hos vore høns ( hvis det ikke skulle være hos racehønsene , hvor skal det så være?) og det kan være svært, hvis man vil kunne deltage på udstillinger og prøve at indføre noget nyt.

Jeg har haft kyllinger hele vinteren, gud fader bevares et cirkus!!!! Min samvittighed har været sort, for de kunne jo ikke komme ud at lege i den friske luft, så de måtte ud og gå dagligt på køkkengulvet ;D ;D. I disse dage bærer jeg dem troligt ud og ind fra hus til kravlegård og de nyder det gode vejr.

Jeg er dog glad for at jeg startede i god tid for det er ikke de store mængder det er blevet til.

Efter dette ved jeg, at jeg kun er i stand til at koncentrere mig om een race, at den så er fordelt på to typer gør det lidt vanskeligt og Nej, jeg vil heller ikke have 200 kyllinger for så går hele charmen af og de bliver ikke særligt tamme.

Lige nu er der ikke så meget respons på det jeg viser herinde, men jeg satser da på at komme med nogle på LU, sikkert udenfor bedømmelse i første omgang, men da jeg også satser på, at jeg vil vide, hvem der egentlig er far og mor til kræene kan jeg ikke have dem rendende rundt imellem hinanden, så den ene dag er det ene hold ude i hele haven og den anden dag det andet.

Jeg kender æggene hos englænderne på farve og størrelse indtil videre ;D ;D

Skulle jeg fristes til at begynde at eksperimentere tror jeg ikke jeg ville sælge noget af det, blot se det an, dur det eller dur det ikke, ellers smager de sikkert godt, men kattene gider næsten ikke spise kylling mere ::) ::)

VH Gunni.


GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #8 Dato: 16 April , 2010, 10:12 »

Må jeg så spørge i al beskedenhed, gælder det så også for mine Araucanere fra England, de har også en standard, den har været gældende siden 1930( mener jeg jeg har læst)?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #9 Dato: 16 April , 2010, 10:17 »
Bjørn, der er ikke tale om nyopdræt her, men en race, der allerede er godkendt i det meste af Europa, og så skal de "bare" forevises en enkelt gang. (Du kan læse mere om det i standarden)
Hvis jeg ville, kunne jeg udstille dem i en masse andre lande i Europa, og også til Europaudstillingen, for der er de jo godkendte.  /o
Du har selvfølgelig ret i, at når man kan vælge mellem flere kyllinger, har man (måske) bedre chancer; jeg ved også, at det er sådan mange avlere gør, men for mig er det ekstremt vigtigt, at mine dyr har ikke bare gode forhold, men særlig gode forhold.
Hehe, Gunni, det med dine katte får mig til at tænke på i gamle dage, hvor karlene på Bornholm forlangte, at de højest skulle have laks to gange (mener jeg) om ugen  <H <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #10 Dato: 16 April , 2010, 17:46 »
Nu er jeg god nok ikke medlem af standardudvalget men prøver alligevel

Ny opdræt er en helt ny race eller en ny farve i en race, hvis man vil lave en sådan og have den god kendt så skal man udstille et bestemt antal dyr pr. år i mindst 3 på hinanden følgende år, og man skal vise dyr hvor dyrene  viser fremgang og stabilitet år for år. Ikke mindst den farve man nu vil lave og så skal den rigtige type dyr være der og ikke mindst skal kardinalpunkterne være på plads.
det var første del :)
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #11 Dato: 16 April , 2010, 17:59 »
Nu er jeg god nok ikke medlem af standardudvalget men prøver alligevel

Ny opdræt er en helt ny race eller en ny farve i en race, hvis man vil lave en sådan og have den god kendt så skal man udstille et bestemt antal dyr pr. år i mindst 3 på hinanden følgende år, og man skal vise dyr hvor dyrene  viser fremgang og stabilitet år for år. Ikke mindst den farve man nu vil lave og så skal den rigtige type dyr være der og ikke mindst skal kardinalpunkterne være på plads.
det var første del :)

Hej Carsten :)
Du behøver da heller ikke være medlem af standartudvalget for at svare.. så længe du ved noget om'et ;)
Men det du siger der, det er så at Minimaranerne og den der  gamle asiatiske bandit (bl.a.) ikke er ny opdræt, og derved kun skal stilles op en gang på LU, er det korrekt forstået?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #12 Dato: 16 April , 2010, 18:01 »
2. del

Og med hensyn til racer som er godkendt i et andet af Europa foreningen god kendt land.
For at få dem optaget i Skandianavisk Fjerkræstandard, skal der udstilles mindst 6 dyr som alle skal opfylde de for den pågældende race
standard og race beskrivelse, og der må ikke være dyr som er kåret under 90 p og slet ikke dyr med 0 p. Hvis dyrene er gode nok  så
kan(jeg tror nok at jeg husker rigtigt) racen godkendes i Danmark <I
allerede det første år. Sådan er reglerne nu en gang, og Mariannes dyr
som så godt ud på LU var ikke de eneste dyr der led den skæbne. Jeg bedømte selv en race som før har været godkendt og udstillet i DANMARK, og jeg beklager de var ikke så gode at de kunne opnå tilstræklig med poient til godkendelse  i 2009, men der var potientale i de udstillede dyr, så de skal nok komme, der skal bare lige arbejdes mere med dem. Jeg glæder mig i hvetfald til at se både Mariannes maran dv og de Sølvhalsede Italiener dv. igen  /o
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #13 Dato: 16 April , 2010, 19:39 »
Hej allesammen

Hvis en farve er anerkendt i eks Tyskland ,Holland,Belgien etc burde den være uden problemer være
 en del af den Skandinaviske standard(min mening).Det samme burde også gælde den anden vej selvfølgelig  :) .Dommeren kan derfor bedømme ganske som han plejer.Vi har virkelig nogle dygtige og godt uddannet dommere(mange bedømmer til store udstillinger i europe),så ser det ikke som et problem.Helt nye racer man ikke kender til i europa ,kan komme under Standards udvalget øjne  /o

En anden ting:Hvis et dyr af ny farve har typen,har farven er det så fair at den bliver bort dømt ,hvis dens brødre eller søstre ikke har eks. en bitak ?

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #14 Dato: 16 April , 2010, 19:39 »
2. del

Og med hensyn til racer som er godkendt i et andet af Europa foreningen god kendt land.
For at få dem optaget i Skandianavisk Fjerkræstandard, skal der udstilles mindst 6 dyr som alle skal opfylde de for den pågældende race
standard og race beskrivelse, og der må ikke være dyr som er kåret under 90 p og slet ikke dyr med 0 p. Hvis dyrene er gode nok  så
kan(jeg tror nok at jeg husker rigtigt) racen godkendes i Danmark <I
allerede det første år. Sådan er reglerne nu en gang, og Mariannes dyr
som så godt ud på LU var ikke de eneste dyr der led den skæbne. Jeg bedømte selv en race som før har været godkendt og udstillet i DANMARK, og jeg beklager de var ikke så gode at de kunne opnå tilstræklig med poient til godkendelse  i 2009, men der var potientale i de udstillede dyr, så de skal nok komme, der skal bare lige arbejdes mere med dem. Jeg glæder mig i hvetfald til at se både Mariannes maran dv og de Sølvhalsede Italiener dv. igen  /o

Ok det høster så et nyt spørgsmål... Hvis en race har været godkendt i DK hvorfor skal den så godkendes igen? JEg mener man har vel lavet en standart allerede? Og selvom racen så ikke bliver vist i flere år, så burde det da ikke have nogen betydning.... når man ser racen igen, skal den vel bare dømmes efter den "gamle" standart? Det lugter da lidt af ressourcespild at opfinde den dybe tallerken to gange? det forstår  jeg ikke
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.