Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Berit/Lene vagtel kyllinger  (Læst 29791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #30 Dato: 22 Juli , 2009, 19:32 »
Ja, det er ikke til at holde ud at de dør, den ene efter den anden, man føler sig så hjælpeløs *t
Og de er jo så små, så små *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #31 Dato: 22 Juli , 2009, 19:34 »
Det var da ærgeligt  :-\ Jeg håber at den klarer sig!

Hvis du havde fortsat ud på hovedvejen bor jeg et stykke længere vest på i dalen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #32 Dato: 22 Juli , 2009, 19:37 »
ja så er jeg kørt lige forbi dig for jeg kom selvfølgelig til at køre for langt  ::)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #33 Dato: 22 Juli , 2009, 19:43 »
Hehe, ja du kørte nok med hovedvejen fra Tarp i stedet for over Bryndum ;)... Du kom nok igennem Forum "by", men du er nok kommet ind med forumkirkevej så :D.. Husk nu at komme forbi næste gang :P..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #34 Dato: 23 Juli , 2009, 13:39 »
Citat fra: Lene, Rungsted
 De er godt nok også langt mere skravlede end hønse kyllinger.


Det er lidt en fejl vending at bruge efter min mening. At jeg skriver dette er ikke fopr at nedgøre nogen, da alle gør deres bedste.
Men jeg høre ofte dette eller at det er dårlige fugle.
Erfter min opfattelser om den er rigtig eller forkert vil jeg lade andre afgøre, er det sådan at.
Vagtelkyllinger er ikke mere skravlet end hønsekyllinger, men de er en del mere krævende til at det foder de får er 100 % optimal samt at de forhold vi tilbyder dem også er 100 % optimal.
Vagtler der ikke er kultur vagtler spiser meget lidt og de de spiser skal være af væsentlig bedre kvalitet end det vi tilbyder vores tam høns, ænder og duer.
Det fjerkræ og fugle der har været holdt i fangenskab i utalige generationer har vendt sig til at der er et stort udbud af foder og æder derfor væsentlig mere end deres vilde artsfælder.
I naturen er foderudbudet langt mindre og derfor er kvaliteten meget afgørende for at de får det de har behov for.
Hvis en høne skulle finde alt det foder den har behov for i naturen ville den ret hurtig dø af sult, modsat fasaner der er tilpasset denne mindre fodermængde.
Det er aldrig fuglene der er skyld i at det går galt, men de menesker der har med dem at gøre.
Det kan være indavl eller fejlernæring, eller forkerte forhold de går under.
Det hjælper heller ikke meget at man prøver med et hold kyllinger og det går galt og så smider man håndklædet i ringen og opgiver.
Nej på med vanten og forsøg at ændre, så skal det nok til sidst lykkes.
Netop det at forsøge at gøre tingene optimal er en udfordring i sig selv.
Tamfjerkræ og kulturfugle som Kinesikske dværgvagtler, Japanske vagtler og Franske vagtler, kommer tingene næsten af sig selv og man skal lave meget store fejl eller bruge et meget dårligt foder for at det midslykkes.
Samtidig er glæden også noget større når det endelig lykkes med de lidt mere sarte arter efter at man har fået lidt knubs i starten, modsat det der altid lykkes.
Det er også ofte sådan at det der er let at have med at gøre er lidt vanskeligere at afsætte på grund af det ofte store udbud, modsat det lidt vanskeligere der ofte er noget større efterspørgsel på.
Det at man har med vilde arter at gøre bevirker også at man ofte får lidt større kendskab til naturen omkring en når man samler diverse ting til ens dyr. Forholdende de går under fortæller også ofte noget om deres krav fra naturens side.
Man høre også ofte benævnelsen eksperter. Jeg synes ofte at mange af dem jeg har mødt der anser sig for eksperter har nogle meget stive retningslinier der ikke kan ændre og de har svært ved at følge udviklingen. Hvis man ikke følger udviklingen og de nye opdagelser der laves ofte af nybegyndere har man efter min mening et problem der ofte blokere for egen udvikling og hermed en forbedring af de forhold og foder vi tilbyder vores fugle.

Når vi taler om vagtelarter som Bob White og skælvagtler som anses for til tider lidt aparte vagtler er det ikke at regne for noget i forhold til toppet bjergvagtle douglas og hjelmvagtler, hvor blot en flytning af de voksne fugle kan være et stort problem da de hurtig dør af stress. Hjelm vagtlen kræver friske insekter dagligt samt universalfoder of frugt og grønt. Samtidig kræver de modsat de Amerikanske arter at de får mulighed for at gå på fugtig spagnum eller lignede, samt at de går halvmørkt som der er i regnskoven.
Hvis de ikke får fugt til deres føder revner de og der går infektion i føder og resten af kroppen på fuglen og den dør af dette.

For neden et lidt dårlig billed af Hjelmvagtler med en kylling i Walsrode fuglepark. Dsv. det bedste billed jeg havde.

Bedre bliver det ikke i denne forbindelse at menesker ofte tænker mere i penge end kvalitet hvad foder angår, både under fremstilling og når en fugleholder står og skal købe foder er det ofte prisen der afgør hvilke produkt der vælges. Et billigere produkt er ofte også af ringere kvalitet hvad råprodukter angår, man kan sagten tilføre vitaminer og mineraler til et produkt der er lavet af dårlige råstoffer så det opfylder foderstofkontrolens krav til indehold. Men hvis råstofferne ikke er i orden til især vagtler går det galt.
Det har det såmænd også gået galt med foder til tamfjerkræ og når det går galt med foderet her er det ofte meget ringe og kun anvendelig som brændselspiller. Der er også ofte forskeld på kvaliteten af det foder som erhvervsavlerne bruger og det der sælges til private, da erhvervet stiller store krav til foderet, hvorimod hobby avlerne ofte er mere intreseret i prisen, samtidig med at de ikke har økonomisk basis for at køre en sag mod et foderstoffirma, modsat erhvervs avlerne hvor det drejer sig om deres levebrød.

Ofte er det også sådan at produkterne er fremstillet med henblik på en meget hurtig vækst.
Dette er slet ikke noget vi har brug for ved opdræt af vildt fugle. En langsom vækst hvor fuglene får det de har behov for er langt at foretrække, da en for hurtig vækst ofte skader mere end det gavner.

Nå det blev til en lidt større udredning på grund af en enkelt sætning, men sådan kan det jo gå når der er noget der intresere en.

« Senest Redigeret: 23 Juli , 2009, 14:05 Fra Finn Jensen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #35 Dato: 23 Juli , 2009, 13:49 »
Hjelmvagtlerne er nu også flotte, men dem kunne jeg slet ikke tilbyde gode nok forhold  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #36 Dato: 23 Juli , 2009, 13:59 »
Du skal blot have dit bundæke ud igen så bunden igen bliver fugtig og så have drivhuset plantet godt til samt en ændring af foderet, så skal det nok gå. De kræver blot lidt varme om vinteren da de ikke er vinterhårdføre.
Men de er lidt vanskeligere end Bob Whiterne prisen ligger da også på 15-1800 kr. for et par. så det er nok en god ting at man ved hvad det er man går igang med. Men det er du da også rigtig god til at sætte dig grundig ind i tingene før du starter. Så når du får det til at fungere med Bob Whiterne bliver hjelmvagtler nok de næste, sådan er det gået for vi andre så hvorfor ikke også dig.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #37 Dato: 23 Juli , 2009, 15:03 »

De er godt nok også langt mere skravlede end hønse kyllinger.

Det var kun ment på størrelsen, for de er dælme små.
Det er helt sikkert ikke dårlige fugle, de problemer de fik med fødderne er jo menneske skabte. Nej Bjarne, jeg er dybt fasineret af dem og dit fantastiske arbejde.

Status er at Go lucky er alene tilbage nu. Han / Hun spiser og tager væde til sig så jeg  *k tænk hvis den nu ender med at bliver rigtig tam. Det håber jeg.


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #38 Dato: 23 Juli , 2009, 15:49 »
Det var kun ment på størrelsen, for de er dælme små.
Det er helt sikkert ikke dårlige fugle, de problemer de fik med fødderne er jo menneske skabte.

Det var nok godnok at jeg misforstod dig.
Det gav mig mulighed for at fortælle noget om min holdninger til det at holde fugle og den holdning mange har til det.

Stædighed og nysgerighed om hvordan tingene fungere vil altid være med til at løse problemmerne.

Jeg håber at din vagtelkylling klare det. Det der kan være den største belastning er at den er ene. Dette kan du løse ved at sætte et spejl ned til den og den tror at der er andre kyllinger til stede, men gør det et sted hvor der er passende med varme, ellers sætter den sig ved spejlet og dens formodede artsfælde og fryser ihjeld, da vagtler ikke er alt for snu.

Indsate lige en slut Quote.
Børge
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2009, 21:36 Fra Børge Bech Jensen »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #39 Dato: 23 Juli , 2009, 16:21 »
Nåhrrr hvor sødt, et lille spejl. Så bliver det en forfængelig Rungsted vagtel. <T

Jeg må ærligt indrømme at det også var derfor at jeg ikke var tuff og aflivede de andre men at de fik lov at leve så længe så muligt for luckys skyld.

Jeg vil altid gerne høre om dine holdninger og erfaringer Bjarne, jeg har som sikkert mange andre herinde dyb respekt for det store arbejde du gør. <M

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #40 Dato: 23 Juli , 2009, 16:44 »
 :D Ja selv uden fjerkræ så følge jeg nysgerrig med, sæt nu jeg får muligheden igen, *d
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #41 Dato: 23 Juli , 2009, 18:59 »
Det skal du også gøre Berit, du er jo hønseklog alligevel og vi vil ikke undvære dig  :-* *l

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #42 Dato: 23 Juli , 2009, 19:52 »
Nåhrrr hvor sødt, et lille spejl. Så bliver det en forfængelig Rungsted vagtel. <T

Et spejl kan faktisk også bruges i de tilfælde hvor man har en hanfugl der er lidt for hård ved hunnen. Hanne vil så i stedet for konsentrere sig om den agrasive han der er i spejlet og forsvare sit teritorie og glemmer derfor at undekue hunnen som tidligere.
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2009, 21:37 Fra Børge Bech Jensen »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #43 Dato: 23 Juli , 2009, 20:16 »
Så nu er jeg da totalt forelsket i den lille putte....
Jeg prøvede at tage nogle billeder af Lucky men det er altså ret svært for den er meget vimmer. Se venligt også bort fra at jeg ser temmelig bøvet ud  ::)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #44 Dato: 23 Juli , 2009, 20:56 »
Åh Lene Lucky er så heldig at have dig, jeg kan se i har det så godt sammen *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte