Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bismag i æg  (Læst 4355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikkes høns

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Bismag i æg
« Dato: 20 April , 2023, 12:10 »
Hej kloge hoveder.
Herhjemme har vi et 4 havehøns som er 1-2 år gamle. Pga PFAS skiftede vi deres øko foder fra Møllerens ud med noget uden fiskemel. Herefter begyndte æggene at have en bismag af… plastik eller jern eller… et eller andet der i hvert fald ikke har noget med æg at gøre!
Skiftede omgående foderet - nu til møllerens konventionelle - og her efter 1 måned holder bismagen ved.
Det er specielt det blødkogte æg der er ramt og man kan ikke lugte noget så det er først efter en mundfuld eller 2 at smagen kommer luskende og så har man glæde af den længe!
 Nu bugner køleskabet af uspiselige æg og jeg er ved at være desperat. Jeg kan se at der er nogle gamle tråde om emnet - men uden en løsning. Er der nogle af jer der har erfaringer med dette?
På forhånd tak
Rikke

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Bismag i æg
« Svar #1 Dato: 20 April , 2023, 15:59 »
Jeg har ofte brugt møllerens almindelige fuldfode, og aldrig oplevet at æggene smagt underligt (bismag)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Rikkes høns

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Bismag i æg
« Svar #2 Dato: 20 April , 2023, 19:58 »
Tak for svar Egon. Jeg har også prøvet meget forskelligt foder gennem tiden og har oplevet at det påvirkede æglægning men ikke smag. Een af hønsene raller lidt og det har jeg faktisk heller aldrig oplevet før. Men det er ikke kun hendes æg der har bismag så jeg tror heller ikke årsagen ligger der… :-\

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Bismag i æg
« Svar #3 Dato: 21 April , 2023, 22:19 »
mine får kun hvede eller byg og går frit. æggene smager dejligt ;)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Bismag i æg
« Svar #4 Dato: 29 April , 2023, 13:21 »
En overgang havde jeg en del voksefoder på lager (og syntes også, hønsene spiser det mere villigt end æglægningsfoderet) men æggene fik en grim bitter/metallisk bismag.
Så ja, prøv at skifte foder.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Rikkes høns

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Bismag i æg
« Svar #5 Dato: 01 November , 2023, 22:27 »
Til orientering er jeg ret sikker på at jeg har fundet årsagen til bismag i æg fra mit hønsehold. Takket være et faktahæfte “viden om æg” fra Hedegaard som jeg faldt over i et desperat forsøg på at finde svar da et nyt hold høns (jeg havde haft besøg af ræven) også begyndte at lægge æg med bismag😱. Årsagen var manglende ventilation i huset i kombination med ussel rengøring…🙈🙈🙈

Havde investeret i et af Omlets plastikhuse efter gentagne besøg af blodmider og det er simpelthen for lille til 4 høns. Nu sover de med åben dør ud til gården indtil jeg har fundet et større hus og så skifter jeg strøelse dagligt 😇.  Det løste problemet på under en uge.

Faktahæftet kan findes online og indeholder en hel del interessante facts for æggenørder 😜

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Bismag i æg
« Svar #6 Dato: 02 November , 2023, 08:55 »
Dejligt du fik dit problem løst.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Bismag i æg
« Svar #7 Dato: 02 November , 2023, 09:27 »
Det er virkelig god viden. Tak for det.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Bismag i æg
« Svar #8 Dato: 07 November , 2023, 22:47 »
I grundejerforeningen Søndervang i Valby/København hvor jeg boede for over 30 år siden, havde vi et medlem af foreningen, som havde en hønsegård med høns. På et tidspunkt kunne hønsene nå en krydderurt gennem hegnet. Det var en mynte, børnene fandt det meget sjovt nu at plukke mynten og give hønsene den.
Søndagen efter kunne alle der fik et blødkogt æg til morgenmaden glæde sig over myntesmagen fra de friskkogte æg.
Om fruen i huset var tilfreds med smagen, husker jeg ikke  ;D