Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg i rugemaskine af flere omgange  (Læst 13589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #15 Dato: 03 Maj , 2013, 23:40 »
nå så var det der skete med mine ællinger. de var færdig udviklet men døde i ægget der var også hvide inde i æggene




1,1,2 moskusænder
1,1,3 blandningshøns
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1,15 rhode islander
0,1 isa brown
1,3 millefluer/Sabelpoot
0,1 dværg hollænder
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2013, 06:59 Fra martin s j »

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #16 Dato: 04 Maj , 2013, 07:54 »
Jeg har for første sæson ruget med en forruger og en klækkemaskine. Jeg har tidligere haft sæsoner, hvor jeg har følt, at jeg har ruget med rigtigt gode resultater; men jeg kan nu se:
1. At kyllingerne klækker indenfor et kortere tidsrum end da jeg kun rugede i én maskine
2. At kylingerne har lettere ved at komme ud af æggene.
Som der er flere her i tråden, der skriver, kan det sagtens lade sig gøre, at bruge samme maskine som forruger og klækkemaskine på samme tid. Der er også mange teorier mht. temperatur og fugtighed.
For mit vedkommende har det at ruge i 2 maskiner og følge anvisningen 37,8 gr. C/ 45 % fugtighed i forrugeren og 98 gr.F /75% fugtighed i klækkemaskinen betydet at jeg vil vurdere, at mit resultat er 5 - 10 % bedre end det var i "gode" år tidligere.
Det betyder selvfølgelig, at jeg også ville have fået kyllinger, hvis jeg havde ruget i én maskine. Det havde bare været færre og svagere kyllinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #17 Dato: 04 Maj , 2013, 09:55 »
Jeg kunne med sikkerhed konstatere samme resultater med de 2 metoder.
Efter min opfattelse, har ruget i omkring 50 år, så er 45% fugt indtil 19. dag i overkanten. Der ville uden tvivl, signifikant blive flere kyllinger med mindre fugt.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #18 Dato: 04 Maj , 2013, 10:59 »
Rudy og EMO: Jeg tror i begge har ret... Jeg er også tilhænger af at "tør ruge" men jeg ruger også primært på store æg, ligesom Rudy.
Men hvis jeg husker rigtigt så har EMO nogen af de helt små racer (vidst nok skæghøns) og her tror jeg altså også at man skal passe på med at ruge alt for tørt. Når jeg ruger små æg ud på 30 gram (for bekendte) så kan jeg se at luftlommen, procentvis, hurtigt i rugeforløbet, er meget større end ved æggene på 65-70 gram.

Jeg må hellere få tjekket om mit hygrometer måler rigtigt men når jeg tørruger så viser det faktisk mellem 45 og 50% fugtighed.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #19 Dato: 04 Maj , 2013, 11:27 »
Det er så ganske sandt Danny  /o   det hele kommer an på luftblærens udvikling under rugningen ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #20 Dato: 04 Maj , 2013, 12:12 »
I min rugevejledning fra America står at man bør ruge ved 50-55 % og hæve ca 10 % under klækning. Det skema har jeg fulgt ved min sidste rugning - en enkelt kylling blev som jeg har fået det beskrevet: For stor, har svært ved at klækkes, er længe under vejs - og jeg tror det er den, der i dag (desværre:( ) skranter lidt - jeg er spændt på hvad udgangen bliver for den. En anden kylling lavede stjerne i skallen, men nåede så aldrig længere - den lå sådan i over et døgn og døde i skallen.
Jeg vil jo gerne lære det her ordentligt... hvis jeg lader være med at hælde vand på min rugemaskine (Matador fra America) så lander den på en luftfugtighed på 20 % og temperaturen stiger til 38 grader. Når der er vand på ligger den omkring 45 % fugt og 37,5-37,8. Temperaturen er jo ideel, men sammenlignet med de fugtighedstal jeg kan læse andre bruger, så er det jo alt for meget - men på den anden side synes jeg at 20 % er for lidt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #21 Dato: 04 Maj , 2013, 12:27 »
Da jeg købte min første trærugemaskine, der fulgte jeg også brugsforvirringen og rugede ved 50-55 % og det var noget rigtigt møg, for kyllinger klækkede bare IKKE eller næsten ikke. Så det var rigtigt surt og æv, at man ved at æggene ER befrugtet og så drukner de i æggene.

Herefter dags tørruger jeg de første 18 dage og får et meget bedre resultat.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #22 Dato: 04 Maj , 2013, 12:32 »
Men hvilken luftfugtighed har du ved tørrugning? Måske kan jeg efterligne det ved at sætte et lille bæger vand ind i stedet for at bruge den store vandbakke, så der er mindre overflade at fordampe fra.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #23 Dato: 04 Maj , 2013, 14:47 »
Jeg er osse i gang med første maskinrugning. En lille en i køkkenet, der følger omgivelserne fint, mht luftfugtighed. Den ligger på 40-45%.
Så står der en Therbo (flamingokasse) ruger på gæsteværelset, den er helt nede omkring 20-25% når jeg ikke hælder vand på. Det må da være for tørt?
..Det er dværgsilkeæg, der er i maskinen. ;)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #24 Dato: 04 Maj , 2013, 15:09 »
Hvis det forholder sig sådan at 50-55% luftfugtighed erfaringsmæssigt giver svage kyllinger og hvide i æggene med fare for drukning, så skal man da informere America om det - det er da p....ærgerligt - og dyrt - for avlerne at ødelægge det ene kuld æg efter det andet, fordi anvisningerne ikke er ordentlige.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #25 Dato: 04 Maj , 2013, 20:41 »
I skal ikke følge de der rugevejledninger, men følg i stedet udviklingen af luftblæren.
Luftbærens udvikling fortæller alt mht. om der er for meget eller for lidt fugt under rugning.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #26 Dato: 10 Maj , 2013, 23:42 »
Rudy kan du evt. henvise til et sted hvor man kan se billeder af hvordan luftlommen skal se ud, som du beskriver følg luflommen under forløbet/rugningen, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter?? håber du kan hjælpe.  :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk


Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æg i rugemaskine af flere omgange
« Svar #29 Dato: 11 Maj , 2013, 10:18 »
Tak Linda og Rudy :) vil straks tjekke det ud, har store problemer med en låne rugemaskine :( lånte den fordi jeg ventede rugeæg fra udlandet og ikke turde ruge de mere dyrbare æg i anden maskine end min egen
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk