Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine !  (Læst 23447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Rugemaskine !
« Dato: 03 Februar , 2008, 01:50 »
Hej

Hvilken rugemakine skal man vælge, jeg har kun få høns og har ikke planer om stordrift, altså skal det kun være i småtings afdelingen og derfor behøver I ikke at anbefale maskiner der tager rigtig, rigtig mange æg ;), men hvor skaffer man sig en maskine til rimelige penge og der skal selvfølgelig virke og helst med fornuftige resultater og også gerne en maskine hvor man ikke skal stå og kikke på den hele tiden for at det ikke skal gå galt.

Det kan selvfølgelig være at jeg ikke får brug for en hvis de ellers selv kan finde ud af det? :o

Hvornår skal man starte? JEg syntes at læse at nogen allerede er i gang, men er det ikke for tidlig? De stakkels kyllinger vil da fryse hvis de kom her i feb. marts mdr.

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Rugemaskine !
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2008, 01:54 »
Hej Frank

SKal man have en billig en, er det bare med at følge med i annoncerne.

Der er en til salg herinde, lige nu, men snak selv med hende, linket er her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=183.0

Ellers er der jo også både Gul og gratis, og den Blå avis.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Rugemaskine !
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2008, 02:20 »
Hej Børge

Jo, jo det er meget fint, det kunne jeg godt regne ud ville være en ide hvis man vælger, at købe brugt. Men det jeg er på jagt efter er oplysninger om hvilken maskiner og hvilke funktioner skal der være tilstæde i maskinen for at det er let at få held med rugningen.

Det link du henviser til det har jeg set på, men er det maskinen over alle maskiner til rugning? eller fås de bedre? Er der fuld automatik på den hun sælger hvilke indstillings muligheder er der o.s.v. ...

Mvh Frank   
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Rugemaskine !
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2008, 02:23 »
Hej igen, Frank

Ja, så må der nogle eksperter til.
Jeg er nybegynder, og har ikke prøvet at ruge æg ud, men der er en del herinde, der gør det, så mon ikke du får et svar imorgen..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Rugemaskine !
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2008, 06:37 »
Hej Aalestrup jeg har held med min lille rugemaskine en Octagon til 24 dværgæg. Den er fuldautomatisk og meget nem at have med at gøre. Fylder på hylden som en tombola tromle, og er meget lydsvag.


Den kan ses og købes hos http://maxsoe.dk/index.php?cPath=175
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2008, 06:41 Fra Helen Ørndorf »

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Rugemaskine !
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2008, 07:47 »
Hej Aalestrup,

jeg har ikke selv erfaring med maskinudrugning, men ifølge eksperterne hos America-Thisted skal man fylde en maskine mindst halvt op (og helst mere), da det ellers er for vanskeligt at give æggene ensartede betingelser. Så hellere en lille maskine godt fyldt, end et kæmpestort rugemonster med 5 æg i den ene skuffe...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugemaskine !
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2008, 13:16 »
Jeg mener at huske at du har orpington'er... Og det ville undre mig meget hvis en eller flere af dem bliver skruk til foråret og/eller i løbet af sommeren.
Der findes lige så mange meninger om rugemaskiner, som der findes folk.
Hvis du vil have nyt mener jeg at du får mest for pengene med denne maskine
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1202&n=10&KundeID=

www.america-thisted.dk har samme model og vist også til samme pris men så kommer fragten oveni.
Denne model er ikke fuldautomatisk, dog kan den fås fuldautomatisk ved america-thisted. Så det vil altså siges at æggene skal vendes min. 2 gange i døgnet. Rugevejledningen du får med ved et evt. køb er der dog også delte meninger om. Især mener mange (inkl. mig selv) at deres angivne fugtigheds procent er helt hen i vejret.
Men ellers gå ind og kig på ovennævnte side. De har en del forskellige rugemaskiner og lidt beskrivelser af dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Rugemaskine !
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2008, 14:12 »
Hej og tak for svarne  :)


Jeg vil nu prøve at læse lidt om de maskiner I har sendt link til.

Danny mener du at Orpington ikke bliver skruk?

I flg. den store hønsebog "Blandt Orpingtons kan man let finde høner, der vil ruge." det tolker jeg som om at racen Orpington er villig til at ruge eller at blive skruk uden de store problemer.

Hvornår på året er det størst sandsynlig at en høne bliver skruk? For der er vel et sammenhæng i mellem det at blive skruk og overlevelses chance for kyllingerne eller bliver hønen skruk på alle tider af året?

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Rugemaskine !
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2008, 14:25 »
Hej Frank,

det er helt sikkert en slåfegl, Danny har nogle damer herfra, og de Orpingtons jeg har haft var så skrukkegale, at de kunne finde på at lægge sig midt på gulvet og hvæse (meget passende, for de så ret punkterede ud!). Der hvor jeg fik dem fra, fortalte de, at de havde oplevet flere gange, at en orpingtonskruk havde "stjålet" en kattekilling fra moderen, så skruk blev de!  :D ::) :D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Rugemaskine !
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2008, 14:30 »
Jeg tror også Danny har glemt  "IKKE"  :)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugemaskine !
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2008, 14:43 »
Jeg har haft orpington i årevis, og min erfaring er at de gerne bliver skruk, men ofte et godt stykke hen ad sommeren, og man kan jo altid inspirere dem ved at lade en flok æg ligge i redakassen,, det er der nok en eller to der skal falde for.....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Hanne

  • Gæst
Sv: Rugemaskine !
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2008, 14:57 »
Ellers køb et par silker. Det er meget billigere!! :)

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Rugemaskine !
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2008, 17:02 »
hej  ;D

Det var jo lige de tilbage meldninger jeg gerne ville høre  :D

Man kan jo næsten ikke vente til årstiden bliver helt rigtig. Specielt nu hvor solsorten synger sin forårsmelodi, det virker jo som foråret er i fuld gang.

Hvis hønsmor selv ruger, skal man så også havde en varmelampe til kyllingerne eller er hønemor tilstrækelig?

Mvh Frank 
 
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugemaskine !
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2008, 17:13 »
Hvis en orpington ruger 8-10 kyllinger ud på denne årstid, kan hun godt varme dem selv. 12-15 stykker er der plads til om sommeren.

En skruk kan med hjælp fra selv en lille varmelampe passe 20-25 kyllinger senere på foråret. Jeg har tidligeret kørt med rugemaskinen samtidig med en skruk har ruget. Så passer hun hele banden.

Ovenstående er min erfaring med både orpington og sussex.
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugemaskine !
« Svar #14 Dato: 03 Februar , 2008, 20:43 »

Danny mener du at Orpington ikke bliver skruk?



Hov... Jo, det var helt klart en slå fejl da jeg mener at orpington netop ofte skrukker. Der skulle have stået "det ville undre mig meget hvis ikke en eller flere af dine orp'er skrukker i løbet af foråret eller sommeren."
De orpington'er jeg har, og har haft, er alle blevet skruk en eller flere gange i løbet af foråret og sommeren.

Danny
Himlen bør altid være blå!