Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alternativ til startfoder  (Læst 8419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Alternativ til startfoder
« Dato: 04 Januar , 2013, 11:26 »
Det er ikke til at opdrive startfoder for tiden. Så kan man bruge voksefoder og så blot køre det en tur gennem foodprocessoren? Pt giver jeg dem undulatfrø

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2013, 11:33 »
Hejsa.

Min foderpusher har kyllingestarter nu men er nødt til at bestille ællingefoder til de små som gerne snart skulle komme ud. Måske kan du lokke din foderbutik til at tage lidt hjem?

Kogte mossede æg, hirsefrø og havregryn er også kyllekræs. Jeg tror der er højre protein indhold i voksefodret, men bliver da lidt usikker.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2013, 11:35 »
Det er ikke til at opdrive startfoder for tiden. Så kan man bruge voksefoder og så blot køre det en tur gennem foodprocessoren? Pt giver jeg dem undulatfrø

Jeg tror der er mange ting der kan erstatte startfoder. Vær blot obs. på at kyllinger har adgang til ca. samme protein som der er i startfoder. Voksefoder har nogle få % mindre protein, men så kan du jo bare supplere med lidt andet der er proteinrigt her i starten.

Men ellers kender jeg også godt det med Startfoderet der er svært at opdrive her uden for den normale kyllinge sæson. Så i god tid inden jeg får kyllinger bestiller jeg gerne den 1. palle Startfoder direkte hos Foderfabrikken, da det sjældent er på Foderstoffens lager endnu.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2013, 11:36 »
Louise, hvor meget skal du bruge, jeg har stadigvæk lidt til overs, vi købte det sidste hos Land og Fritid i Bårse inden jul. De sagde, de ville begynde at producere igen efter nytår. Hvis det ikke er mange sække, du skal bruge, kan jeg godt undvære en halv eller en enkelt. Jeg fodrer med startfoder hele året rundt til de voksne dværgsilker, fordi de spiser så småt. Jeg bor uden for Mern.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2013, 11:39 »
Nåår, det var sådan den var Rudy, jeg kunne ikke lige huske om det var + eller - proteinet, godt du altid har styr på fakta og gerne deler din store viden /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2013, 11:45 »
Nåår, det var sådan den var Rudy, jeg kunne ikke lige huske om det var + eller - proteinet, godt du altid har styr på fakta og gerne deler din store viden /o

Janni, det er bl.a. det der gør dette Forum så uovertruffen god efter min mening. Jeg hører om mange andre/nye måder at gøre tingene på, og tænker undertiden at det må prøves.
Men jeg har så også i min start som hønseholder for mange år siden, lavet mange dumheder, og tænk om jeg kan forskåne nogen for at begå de samme dumheder, ved blot at fortælle om hvordan jeg gør tingene :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2013, 11:55 »
rudy
så kommer problemet bare ungdommen kan selv, vil selv! først når man bliver lidt ældre og lidt klogere , begynder man at drage nytte af andres erfaringer

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2013, 12:20 »
rudy
så kommer problemet bare ungdommen kan selv, vil selv! først når man bliver lidt ældre og lidt klogere , begynder man at drage nytte af andres erfaringer

Kristian, det er så sandt, så sandt. Og når de så har "forsøgt sig" og måske mistet en del kyllinger eller voksne høns, kommer de ofte og beder om råd, men desværre for sent. Og tit er det ganske små ting som de så kan gå hjem og rette til, og de er blevet meget klogere. Så virker det pludselig sådan, at næste gang venter man ikke så længe med at opsøge en eller anden for et råd.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2013, 12:29 »
Godt du altid har styr på fakta og gerne deler din store viden /o

Meget enig... Jeg sender næsten en besked til Rudy hver uge :)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2013, 12:41 »
Man skal være opmærksom på holdbarheden på startfoder. Den er ikke så lang. Ældre foder taber især vitaminer. Men dem kan man prøve at give lidt ekstra af på anden vis. Fx æg.

Mht. proteiner, så er det vigtigt med den rette fordeling af aminosyrer. Ellers kan kyllingerne ikke optage det protein der er i foderet. Quinoa er lidt dyrt, men det har en fantastisk repræsentation af aminosyrer. Man kunne prøve at give dem lidt kogt eller rå quinoa sammen med andre proteinkilder.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2013, 13:16 »
Man skal være opmærksom på holdbarheden på startfoder. Den er ikke så lang. Ældre foder taber især vitaminer. Men dem kan man prøve at give lidt ekstra af på anden vis. Fx æg.

Helt rigtigt, Mikkel, godt du minder om det, for det glemte jeg at skrive at alt foder kan hurtig blive for gammel, da jeg oplyste af jeg fik en hel palle Startfoder. Men hvis man som jeg, bruger mellem 1/4 og ½ ton Startfoder om ugen, i den tid hvor der er mange ungdyr, så er en palle fint her hos mig :)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2013, 13:54 »
Så kommer du nok ikke langt med en grydefuld quinoa Rudy.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2013, 14:06 »
Så kommer du nok ikke langt med en grydefuld quinoa Rudy.

Neej, men Mikkel, jeg har set de gryder de har hos Mou Suppe Fabriken i Tarp, så de findes :)

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2013, 14:57 »
Louise, hvor meget skal du bruge, jeg har stadigvæk lidt til overs, vi købte det sidste hos Land og Fritid i Bårse inden jul. De sagde, de ville begynde at producere igen efter nytår. Hvis det ikke er mange sække, du skal bruge, kan jeg godt undvære en halv eller en enkelt. Jeg fodrer med startfoder hele året rundt til de voksne dværgsilker, fordi de spiser så småt. Jeg bor uden for Mern.

Så er det dig der har købt det for næsen af mig ;-) Jeg var nemlig i L&F inden jul. Jeg har sendt en PM

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Alternativ til startfoder
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2013, 15:06 »
Men ellers kender jeg også godt det med Startfoderet der er svært at opdrive her uden for den normale kyllinge sæson. Så i god tid inden jeg får kyllinger bestiller jeg gerne den 1. palle Startfoder direkte hos Foderfabrikken, da det sjældent er på Foderstoffens lager endnu.

Jeg kan godt tænke mig at med dit hønsehold så må du have rigeligt af den slags på lager

Helt rigtigt, Mikkel, godt du minder om det, for det glemte jeg at skrive at alt foder kan hurtig blive for gammel, da jeg oplyste af jeg fik en hel palle Startfoder. Men hvis man som jeg, bruger mellem 1/4 og ½ ton Startfoder om ugen, i den tid hvor der er mange ungdyr, så er en palle fint her hos mig :)

Jeg havde håbet at jeg kunne få noget hos en blomster handler som også handler med foderstoffer. Der har jeg kunnet købe blot 5 kg ad gangen dog til en lidt dyre pris. Men når det kun drejer om et lille antal kyllinger vil jeg hellere have det hjemme i mindre portioner frem for at ligge inde med større mængder bagefter.

Men dejligt at Marita nu kan hjælpe med lidt startsfoder :-)