Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behøver man foderpiller?  (Læst 9649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #15 Dato: 29 November , 2012, 21:58 »
Margarethes diet  virker  god alsidiges, tilskudspiller for hendes høns gavner kun foderindustrien :'(.

Citér
så spørger jeg om der er nogen der har erfaring med DLGs tilskudsfoder?

Jeg har et sæk DGL's økologisk tilskudspiller "naturæg" og der er stor humbug som  tilskud,  dern er til og med dårlig fuldfoder,  protein % er unde 17% :o
For  frit gående høns som  har arealer nok til jagt marker er kristiank's recept, fin,  jeg vil nok blande lidt flere kornsorter i havre og hvede.

De fleste "tilskudspiller og fuldfoder bestå af korn oftest over 50% (noget dyrt korn),  genmodiferet soya og genmodiefieret majs, og tørret og  melet græs som  er presset i pillerform ( grøntpiller eller lucerne piller) samt vitamin og mineral blanding (vispumin).
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #16 Dato: 30 November , 2012, 09:08 »
Der er vel ikke noget humbug ved DLGs økologiske Naturæg, hvis det indeholder det som indholdsfortegnelsen siger?

Og det er vel at mærke en meget detaljeret indholdsfortegnelse. Så hvis der er de angivne mængder i posen, hvis der ikke er brugt genmanipulerede afgrøder og hvis der er brugt økologiske afgrøder, så er der vel ikke noget humbug?

Og et proteinindhold på fx 16 i fuldfoder er vel heller ikke helt ved siden af? Det er ikke lavet til at der skal fodres med yderligere korn ved siden af.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #17 Dato: 30 November , 2012, 09:37 »
Det er rigtigt at at produktblade holder, jeg har ingen drund til at  tro noget andet. Det  som jeg  syns er humbug er at kalde foderet tilskudspiller når der kun 16% protein ( har lige tjekket det). Det i nød og næppe nok til fuldfoder.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #18 Dato: 30 November , 2012, 11:10 »
Lidt mærkeligt, at dine Orpington ikke gider at spise pillerne. Da jeg lige fik mine, blev alt korn pillet væk og kun pillerne som blev spist. Nu vil de da helst have korn, men hver morgen og aften bliver der guffet en del piller.

Martin, der hersker vist mere disciplin i din hønsegård end i min :)

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #19 Dato: 30 November , 2012, 16:03 »
Martin, der hersker vist mere disciplin i din hønsegård end i min :)

Bom bom, her gider de ikke at spise rester eller grønkål... Lidt salat kan spises.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #20 Dato: 30 November , 2012, 20:57 »
Jeg tror det er et spørgsmål om hvad man vænner hønsene til.

Her spiser de stort set alt hvad der serveres fra 'køkkenet'.
Mvh
Erik Andersen