Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted  (Læst 3638 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joha0552

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted
« Dato: 13 December , 2011, 10:19 »
Jeg leder efter en god motor til ægvending i et hjemmebygsprojekt. Snakkede på LU med en mand fra america-thisted der fortalte at de sælger reservedele til deres trærugemaskiner. Men hvordan foregår vending i disse maskiner. Kan se at de ligger på nogle rundstokke og det ligner at hele bakken skubbes og at de så via friktion får stokkene til at rulle. Er der nogen der har et billede af motoren eller kan beskrive den og dens tekniske specifikationer. Jeg fik oplyst at en reserve motor kostede rundt 300 kroner og så kan jeg forestille mig at man kan bruge den til at vende flere æg en det alternativ jeg har kigget på (den nemme løsning at købe en færdig vender som den america har i plast til 42 æg)

Jeg har forsøgt at finde stærke motorer med lavt omdrejningstal på nettet men synes ikke jeg har haft det store held med det.

Håber nogen kan hjælpe  ;)
mvh
Johan
1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted
« Svar #1 Dato: 13 December , 2011, 10:28 »
amerikas vugge vender bruger 4 timer på en omgang, og jeg tror ikk du kan finde den billigere, jeg har nogle på lager du kan købe billigt  åbne motore med gear ca 20 rpm, der kan sikkert fuskes 2 sammen , så det bliver langsomt, men jeg vil ha 150kr for 2 , så tror amerikas er et godt køb

Offline joha0552

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted
« Svar #2 Dato: 13 December , 2011, 11:52 »
Hej

Det var nu heller ikke fordi jeg syntes de 300 var dyrt. Er blot ikke klar over hvorledes motoren virker. Kører den rundt eller skubber den noget ud og ind. Man kan ikke se motoren på nogle at de billeder jeg kan finde på nettet. Jeg har set en video på youtube på en vender som jeg kunne tænke mig at bygge http://www.youtube.com/watch?v=DLxT4rutgvE

Vil en motor magen til dem i trærugemaskinerne fra america (heka) kunne bruges til et sådant projekt???

mvh
Johan
1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted
« Svar #3 Dato: 13 December , 2011, 12:31 »
Rulle-bakkerne bliver forbundet (jeg taler om Americas Træmotor rugere) og via en trækstang ud til motor, kommer der gang i aut. vending.
En meget billigere løsning end vendebakkerne.

Offline joha0552

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Æg vending i trærugemaskiner fra america-thisted
« Svar #4 Dato: 13 December , 2011, 15:14 »
Hej,

Jeg forestiller mig også at man kan have flere æg på mindre plads på denne måde, da de jo kan være i flere lag.

Er motoren uden for maskinen? (Måske et dumt spørgsmål, men det ville jo være yderligere pladsbesparende ;O)

mvh
Johan

1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine