Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min første gæsling.  (Læst 4044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jes H Holmstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Min første gæsling.
« Dato: 20 April , 2009, 13:41 »
Hej.

Så kom den første gæsling, og mit spørgsmål.

Skal de i kyllingemoderen lige som kyllinger eller tager man livet af dem med alt det varme?
Jeg har bygget en fin kasse med blæsere, varmelegemer og thermostat til mine kyllinger, virker den også til gæs?

Hilsen

Jes.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første gæsling.
« Svar #1 Dato: 20 April , 2009, 15:06 »
Ved ikke meget om gæs, men den skal ihvertfald have varme ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Min første gæsling.
« Svar #2 Dato: 20 April , 2009, 17:03 »
Hej.

Så kom den første gæsling, og mit spørgsmål.

Skal de i kyllingemoderen lige som kyllinger eller tager man livet af dem med alt det varme?
Jeg har bygget en fin kasse med blæsere, varmelegemer og thermostat til mine kyllinger, virker den også til gæs?

Hilsen

Jes.

Jeg tror at jeg ville gemme kassen til kyllinger, gæslinger og ællinger sviner forfærdelig, jeg tror ikke at du kan holde kassen ren... find et sted de kan gå hvor du let kan rense og hæng en varmelampe over dem.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min første gæsling.
« Svar #3 Dato: 20 April , 2009, 18:28 »
Da jeg havde gæs havde jeg dem inde i garagen i 1 - 2 uger, med en almendelig lampe, derefter kom de ud i et hus godt med hø og med løbegård med fast tag så de ikke blev våde da små gæslinge ikke må blive for våde, da de fik fjer ja så kom de ud på hele grunden, og vi havde lavet en god dam til dem.
Det var en meget stor fornøjelse at have gæs, de gik med mig som var de mine hunde  *o *o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jes H Holmstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Min første gæsling.
« Svar #4 Dato: 21 April , 2009, 11:32 »
Super. Tak for svarene.

Skal de på samme kost som kyllingerne, eller er der specielle forhold med det?

Jes.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min første gæsling.
« Svar #5 Dato: 21 April , 2009, 12:39 »
Mine fik alt grønt, og noget der blev kaldt grutning altså grisefoder der var valset, brød ja jeg havde en aftale med den lokale brugs om at hente grønt affald, da jeg havde 12 gæs, det vil sige de var ikke mine alle sammen men hele den vej jeg boede på, men jeg var fodermester  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Min første gæsling.
« Svar #6 Dato: 21 April , 2009, 12:49 »
Jeg starter mine gæslinger i et mindre aflukke lavet med rammer til Europaller. De har en grise lampe. Senere flytter de til et større rum, for til sidst, når de er fjersatte på vinger og ryg bliver sat ned i søen til de "gamle" gæs, som altid modtager dem med åbne "arme" og de indgår i flokken.

Gæslinger er hurtigt varmefri 1 uge til 2 afhængigt selvfølgelig om vejret er varmt eller koldt.

Jeg har hørt at gæslinger og for den sag også ællinger ikke må startfoder, så jeg giver mine voksefoder der senere bliver blandet op med hvede og byg.

Man kan sikkert også købe specielt foder til gæslinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub