Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid  (Læst 13138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #30 Dato: 08 Juni , 2013, 23:27 »
kristiank - ællingerne kan sagtens spise selv fra dag 1.  vand og mad får de her så snart jeg kan se dem...  så kan mor blive siddende på æg mens de små forsyner sigselv med det hele...

vores klækker over ca 2 døgn både under andemor og i maskinen hvis der går mere så  forsøger jeg at tjække - men oftest er det andemor der ved bedst om der er noget at vente på eller ej.
 så har jeg andemor der sidder så får hun lov til det ret længe...
er de i maskinen så  efter den sidst er klækket går der max 2 dage til der tjækkes for livstegn
 sandie - skål kan ikke gøre det der skal så meget vand i så de svømmer ellers kan man påvirke  resultetet for meget...
 man skal passe på ikke smidde æg  med brudt hinde... lys dem først
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Solsikke75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #31 Dato: 09 Juni , 2013, 18:07 »
Hej, jeg har lige læst lidt med her, da vi for første gang har fået moskusællinger i dag:)
Vores and har desværre bygget sin rede oppe i en af hønsenes redekasser ca. 1 m. over jorden og nu er vi meget i tvivl om vi skal kan rykke hele reden ned i en kasse på gulvet, hvor kun ællinger og andemor kan gå ind og ud af. Så de altså kan være i fred for andrikken. Eller risikerer vi at hun ikke vil kendes ved dem så? På den anden side er der vel ikke noget alternativ vel?
Vi vil bare så gerne gøre det rigtigt..
Tak for hjælpen,
Hilsen Louise

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #32 Dato: 09 Juni , 2013, 19:19 »
Jeg synes ikke rigtig de to små viser interesse for maden/vandet??  Hvordan får jeg dem lært det?  :-\

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #33 Dato: 10 Juni , 2013, 05:32 »
går de ikk og napper i alt, mine svømmer lystigt napper lystigt i alt i kravlegården, untagen fodderskålen.
igår da jeg ville hente den var der kun 1 ælling tilbage i grissehytten, andemor og resten var på tur, allerede, så vi var enige om at tiden var inde

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #34 Dato: 10 Juni , 2013, 07:42 »
Nej de ligger bare og putter i halmen under varme lampen   /d

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #35 Dato: 10 Juni , 2013, 08:04 »
fryser de?
 sænk lampen lidt måske  skal der varme til... halm er måske lidt svær at gå på  kan du finde noget andet strøgelse til  at gå på?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #36 Dato: 10 Juni , 2013, 09:37 »
Hmmmm jeg har noget træpille smuld??? (som dog har lagt i en heste boks, men det er jo muget ud i)...

Kan godt ske jeg skal prøve at sænke varme lampen og give dem noget andet at putte i.. for de virker godt nok noget kluntede på deres ben... (nu ved jeg ikke hvordan ællinger går normalt)..

Offline Solsikke75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #37 Dato: 11 Juni , 2013, 18:53 »
Hej alle med erfaring indenfor Moskusællinger..
Vi har fået 10 skønne ællinger i søndags. Den ene har dog det ene ben bagud og bruger det altså ikke korrekt. Er der noget vi kan gøre? Er det synd at lade den leve eller er det netop rigtigt, så længe den spiser og drikker? Den følger med flokken, men kan ikke holde det samme tempo som de andre.

Kan den mon lide?

Jeg kunne desværre ikke finde ud af at starte en ny tråd, derfor håber jeg at nogle har lyst til at svare på dette spørgsmål her:)
Hilsner Louise

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hjælp!! Moskus klækning i nærmeste fremtid
« Svar #38 Dato: 11 Juni , 2013, 20:59 »
jeg flytter stort set altid andemor, når ællingerne er kommet. så det skal du ikke være bange for, men vent til alle er ude af ægene. spær hende evt inde så de små ikke falder ned indtil alle er klækket.

mine går alle på halm, og det har aldrig givet problemer. snittet halm er dog bedre end de lange strå, men det kan sagtens bruges.


jeg giver startfoder og en lav balje vand så snart de titter frem, eller dagen efter.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.