Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: begynder gæs  (Læst 14708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: begynder gæs
« Svar #15 Dato: 12 Februar , 2013, 15:14 »
Alle gæs vil være flot til at gå og græsse mellem frugttræerne, men husk du har aldrig nedfaldsfrugt, det bliver straks ædt af gæssene uanset race.
Her har vi haft en gasse som rystede træet (ruskede i de nederste grene) for at få flere æbler.
De vil ligeledes gerne have gulerødder. Jeg bruger minktråd om de mindste træer, ellers er de fuldstændig ædelagt.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #16 Dato: 12 Februar , 2013, 16:50 »
@ alfred

jeg har tænkt mig at se om jeg ikke kan købe 10-15 gæslinger og så beholde to gæs der fra, og så se om jeg ikke kan bytte mig frem til en gase af noget andet blod, hvor gamle skal de være før de selv begynder at formere sig ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: begynder gæs
« Svar #17 Dato: 12 Februar , 2013, 16:59 »
Svanegæs HELT SIKKERT. Okay de har mere lyd end andre gæs, MEN kun hvis de har grund til det. Mine kæfter ihvertfald ikke op hele tiden.

De er smukke, elegante, nemme og smager fortrinligt. /o

Se evt. billeder her : http://www.lestat.dk/5648364

@ Martin

På udstillingen skete der jo også ting hele tiden. Alt var fremmet og der var en del mennesker som skulle gå og glo på dem.  ;) Så klart at de snakkede lidt højlydt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #18 Dato: 12 Februar , 2013, 17:14 »
@ lene

hvor gamle er dine før de begynder at formere sig
og hvor meget hegn har du omkring dem ?
havde tænkt mig jeg ville sætte et alm. vildt hegn op 160cm højt med en kyllinge tråd i bunden 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: begynder gæs
« Svar #19 Dato: 12 Februar , 2013, 17:24 »
Mine går i en sø med høje træer og hæk omkring og hegnet (havehegn 5x10 cm.) er 90-150 cm. De har aldrig fløjet ud.

Mine første Svanegæs blev købt som rugeæg i 2004 og de ynglede allerede året efter.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #20 Dato: 12 Februar , 2013, 17:32 »
så er ideen om at købe gæslinger i år jo ikke helt skæv, jeg har ikke en ruge maskine der kan håndter gåse æg

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: begynder gæs
« Svar #21 Dato: 12 Februar , 2013, 17:36 »
Nu har jeg mest forstand på høns og ænder, ikke ret meget på gæs, og tænkte hvilke gåse-racer der er bedst til selv at ruge og passe gæslinger?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: begynder gæs
« Svar #22 Dato: 12 Februar , 2013, 18:16 »
Fint nok at købe en håndfuld gæslinger i år og så udvælge de 1,1 - 1,2 bedste til næste års avl og så resten til fryseren.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #23 Dato: 12 Februar , 2013, 19:20 »
alle tiders jeg vil da efterlyse nogen, og se om der skulle værre nogen her på sitet der har gæslinger nok til at de vil sælge  ;)

Offline prfessorb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: begynder gæs
« Svar #24 Dato: 12 Februar , 2013, 20:18 »
Hej jeg er helt ny her, så beklager hvis jeg blander mig

Jeg tillader mig at hoppe ind på tråden... Kan man have gæs gående "løse" i haven lige som mine høns ? (der er ikke bede mv. af betydning hvis de splitter det ad. Så det er mere om de har tendens til at løbe væk ?

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: begynder gæs
« Svar #25 Dato: 12 Februar , 2013, 20:23 »
Der hvor man vil have gæs gående, må man også indstillet på at der vil være ganske meget gåselort - imponerende meget synes jeg faktisk ...
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: begynder gæs
« Svar #26 Dato: 12 Februar , 2013, 20:28 »
Jeg har to gamle gæs 12 og 14 år gående i min have, de går fint uden at gøre nogen skade, og det største svineri er omkring deres badebassin, og det er vel i orden.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: begynder gæs
« Svar #27 Dato: 12 Februar , 2013, 20:41 »
prfessorb. Nej, jeg mener ikke gæs har tendens til at løbe væk.

Du skal være opmærksom på, at gæs kan være hårde ved høns, hvis de går frit sammen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: begynder gæs
« Svar #28 Dato: 12 Februar , 2013, 21:06 »
Det meste af mit hegn er ca 1 meter højt, men med en el tråd over, samt en el tråd ca. 10 cm foran hegnet, 10-15 cm over jorden, for at undgå besøg af ræven, ellers kan du være sikker på han kommer først og smager på gæssene.
Lene burde kunne lave rigeligt med gæslinger, så du måske kunne købe nogle af hende, eller bor der også en i Herlufmagle der har svanegæs.
De flest lægger mange æg, jeg har ikke haft dem til selv at ruge i de senere år, men går de parvis kan de fint selv ruge gæslingerne ud.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: begynder gæs
« Svar #29 Dato: 12 Februar , 2013, 21:39 »
er der ikke nogle alternativer til svanegæsne, eller har jeg virkelig ramt rigtigt i første forsøg

Svanegæs er yndige - men øj, hvor de larmer. De har en mere skinger lyd end mange andre tamgæs, og så vidt jeg har læst mig til - og observeret på LU - så er de også mere tilbøjelige til at bruge den.

Der findes andre mindre gåseracer, men de er ikke altid lette at få fat i her i DK, især ikke efter fugleinfluenzahysteriet. På LU var der frankiske gæs og bøhmiske gæs. De er også ret små, og de var meget mere rolige på udstillingen.

Hvad med at besøge et sted med svanegæs, så du kan høre, om du kan leve med dem? Jeg har selv overvejet dem, men jeg er kommet på andre tanker, nu hvor jeg har hørt dem i virkeligheden. Det bliver i hvert fald først, når jeg bor et sted, hvor jeg kan lave et lydisoleret natlogi til dem.

Her er en flok svanegæs med lyd på:
http://youtu.be/4BVg1zZf_ps

Og her er nogle "almindelige" tamgæs:
http://youtu.be/zy9xGVA8YeY
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat