Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår skal de selv ruge?  (Læst 24926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2013, 08:39 »
Igår lå der dun i reden og i nat/igår aftes var den gået i seng på æggene.. Hmm hvad kan jeg forvente og hvornår?? Ps.. Den giver sådan en høj pibelyd, imens den ligger på reden, hvis man kommer til at larme lidt udenfor eller bare ikke kan ladevære med at løfte låget og glo.. er det en helt speciel " jeg vil ikke forstyrres"-lyd?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2013, 08:56 »
Tilykke med din andemor, det er præcis sådanne piplyde og adfærd der fortæller nu er det nu hold snitterne væk.
Ligger hun stadig kun om natten? Min lavede de der nat-ting nogle få dage så blev det fuldtidsarbejde ;)
Rigtig held og lykke med den lille familie, jeg er spændt på at høre hvordan det går.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2013, 09:27 »
Det er kun i nat, den har lagt derinde, så jeg håber snart den gør det fast...åh jeg er så spændt ;-);-) Jeg havde tænkt mig, at når.først den ligger fast, at lukke af, så.de andre ikke kan.komme til den..sørger selvfølgelig for at den får adgang til det, den har behov for.. MEN hvad skal den have at spise imens den ruger..alt undtaget æglægningspiller eller??? Og NÅR der så er kommet ællinger, hvor gamle skal de være før andemor og børn må komme sammen med resten af flokken igen? :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2013, 13:28 »
mens hun er på reden spiser hun som hun plejer, kommer ud par gange om dagen for at strække ben laver stort, og jeg mener stooort og det stinker ekstra meget ;D
ællingerne... alt efter hvilken andrik du har så kan andemor forsigtigt sluses ud fra dag 1. men igen alt efter hvordan de andre er over for dem..., det går nok det hele,  det er meget spændende periode du kommer i, men også irriterende laaang - thi hi tålmodighed
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #19 Dato: 17 Februar , 2013, 09:13 »
Jeg er nemlig lidt bekymret for min andrik.. I sommers slap ænderne uheldigvis ud og endte hos hønsene en tidlig morgen, hvor altså hr Andrik åd 5 daggamle kyllinger, der lige var klækket ud to dage forinden :-/:-/ Mon han kan finde på at gøre det samme ved ællingerne ?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2013, 15:25 »
Nu har anden lagt sig...fast..siden igår i løbet af dagen  /o  /o  /o

Bør jeg ikke spære af, så de andre ikke kan komme ind og forstyrre den?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #21 Dato: 19 Februar , 2013, 15:31 »
hvis hun sidder så bliver hun siddende... hvis andrik er sur og voldelig over for hende så spær af ...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #22 Dato: 19 Februar , 2013, 15:37 »
Andrikken er ikke altid sød ved ællinger eller rugeanden, så ud med ham, han må enten gå med en anden and, eller alene, og have sit eget sovested.
Min andemor klækkede 13 ællinger og andrikken stod ovenpå hende og hakkede, så han røg ud sammen med den anden and, og fik soveplads sammen med hende om natten, indtil ællingerne var store og fuldfjerede, så gjorde han dem ikke noget.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #23 Dato: 20 Februar , 2013, 17:19 »
OK. Indtil videre har han jo en anden and at gå med, og meget af tiden står han blot foran indgangen til det lille skrukhus, hvor den første and ligger på æg. Jeg spærrer af, når vi kommer længere hen i forløbet..indtil videre er han ok, når hun kommer ud.. Men anden kommer ud to gange dagligt for at spise og drikke (badevandet er frosset til, så ingen bad pt), men er det normalt med to gange dagligt??? Hønsene har da altid kun gjort det én gang dagligt..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #24 Dato: 20 Februar , 2013, 17:24 »
ja det er ok med 2x daglig, til sidst bliver hun siddende  -som høne, hun ved hvad hun gør  lyder det til. hvor mange æg sidder hun på?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #25 Dato: 20 Februar , 2013, 17:34 »
Tilykke med din andemor.
Herhjemme hopper hun også af 2 gange dagligt. Jeg tog tid på hende den ene dag og hun var af i 45min. Mit hjerte var ved at hoppe mange slag over, og jeg var tæt på at samle dem ind i maskinen, men hun gik heldigvis tilbage. (godt med bayalarm-kamera-dims ::))
Andefar er rigtig sød, han skælder ud på mig og andre der går derind. Er hun ude går flokken ind oh vimser rundt, de skælder alle ud hvis jeg liiiige skal lure, men jeg har nået at tælle 27 æg. Idag har jeg lyst 6 af æggene inden jeg blev smidt ud, der var gang i 4 men kunne ikke se de sidste 2 ordenligt, da jeg ikke turde flytte for meget på halm og dun.
Jeg er mega spændt på om hun kan klare det i det kolde vejr.
Håber din andemor får ællinger, det bliver spændende.
Jeg har ihvertfald konstateret rugemaskine til moskusællinger ikke er min stærke side :P
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #26 Dato: 21 Februar , 2013, 08:11 »
Hun ligger på 14 el 16 æg..kan ikke helt huske det, men talte dem først på ugen :-) Men nej rugemaskinen og ællinger gik af h til sidste år..3 omgange og kun tre ællinger i sidste runde..så de skal helst selv klare det ;-) Jeg krydser fingre !!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #27 Dato: 21 Februar , 2013, 08:14 »
Ja vi fandt desværre også ud af det er svært i maskine, men hvorfor fandt vi ikke ud af.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #28 Dato: 21 Februar , 2013, 13:27 »
ja det er lidt bøvlet i maskine men det kan lade sig gøre ::)
holde øje med fugt, temp, gøre æg fugtige  vende dem afkøle.... jeg har bedre resultater af andeæg end hønseæg- mystisk, måske fordi jeg bedst kanlide  at pille og det kan hønseæg ikke lide" ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår skal de selv ruge?
« Svar #29 Dato: 21 Februar , 2013, 17:30 »
Ja det lyder som en underlig statistik Anna.."bedre held med andeæg" :) Men bare ejg slipper for andeæg i maskinen igen, så er jeg tilfreds ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling