Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Englevinger hos moskus - indavl?  (Læst 5408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Englevinger hos moskus - indavl?
« Dato: 10 December , 2008, 09:29 »
Hej med jer - hm, har forsøgt at filosofere lidt...

Har læst det hvad jeg kunne finde om englevinger og har så overbevist mig selv om, at det må være arveligt betinget. Et år havde vi en and ("datter" af andrikken) - og jeg formoder at det har været en eller flere af de ællinger der senere udviklede engelvinger.

Hm, så har jeg nu i år beholdt 1 andrik, 3 damer fra samme kuld - og 1 gammel andedame, hm, måske "mor" til de andre.

Gad vide om det evt. giver englevinger? - jeg havde godt nok planlagt pause med ællinger, men nu blev jeg nysgerrig...

Hvor mange gange mener I, at man kan parre indbyrdes? - jeg har hørt nogle der siger, at op til 3 gange kan man godt, men det synes jeg lyder lidt vildt....(lige med undtagelse af den ene andedame) har jeg altid sørget for at få en andrik udefra....

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #1 Dato: 10 December , 2008, 09:34 »
Nu ved jeg ikke hvad englevinger er, men hvis der er en defekt, så ville jeg ikke avle på den and mere, men anskaffe en ny, så er du jo også fri for indavl  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #2 Dato: 10 December , 2008, 10:15 »
Ja, helt rigtigt Berit - det var så ikke lige den samme dame - andedamen der var "datter" af andrikken overlevede ikke et rævebesøg. Ingen ved helt nøjagtig om det skyldes tilfældigheder eller indavl.

Englevinger kaldes det når et led på andens vinger er for svagt eller mangler nogle muskler/sener (tror jeg), altså hvor en eller begge vinger hænger vandret ud. De ænder jeg har haft med engelvinger har ikke været synligt generet - de bader og svømmer som alle de andre ænder, kan dog ikke flyve med de vinger.

Før i tiden har jeg læst, at da bandt man vingen ind til kroppen - eller brugte endda bred tape.

Lidt pudsigt var det bare i år, at der ingen var, så derfor tænkte jeg på, at englevinger kommer af indavl - og/eller om det ligger i generne hos nogle ænder og det tilfældigt giver englevinger - tja, på sin vis ville så også være arveligt.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #3 Dato: 10 December , 2008, 11:07 »
Det kan både både være indavl og fodring (for meget protein ?) - hvis det forsvinder efter fældning, så er det nok ikke indavl !

Hvor meget indavl man kan bruge er der ikke nogen eksakte tal for, det kommer an på arveanlæggene hos startmaterialet. Hvis der ikke er "defekter" i anlæggene kan man avle i mange generationer uden problemer !

Hvis du begynder at få for få ællinger, så vil det nok være et udmærket fingerpeg om, at det er på tide at finde en ny andrik !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #4 Dato: 10 December , 2008, 12:04 »
Hej Bent - tak for info - lidt pudsigt at de andefolk hernede omkring var meget bestemte m.h.t. antal gange man kunne avle i generationer - nu har jeg da nogle gode argumenter.

For meget protein...hm, er det der hvor forhold mellem foder og væksten ikke længere hænger sammen? - altså for hurtig vækst i vægt set i forhold til kropsbygning.

Kunne måske være tilfældet - netop dette år har jeg blandet færdigfoder fra møllen med almindelig hvede, men det var nu p.g.a. af gåsens fordøjelse. Førhen hostede gåsen og efter den nye blanding 50/50 med hele korn, ingen problemer....men det kunne så måske også være årsagen til at der ikke kom ænder med englevinger i år.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #5 Dato: 10 December , 2008, 21:09 »
Englevinger / stritvinger  ::) Jeg mener at have læst et eller andet sted at fænomenet er genetisk, og at man hverken bruger forældre eller yngel til avl.
Der står også lidt om det i Gæs og ænder til husbehov fra 1984.
Et enkelt links fandt jeg også http://www.1komma7hektar.dk/articelShowOne.aspx?artId=25

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #6 Dato: 11 December , 2008, 09:21 »
Tak for det Bjørn - så er det jo faktisk godt at den andemor blev til "rævefoder"... ;)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #7 Dato: 11 December , 2008, 10:18 »
« Senest Redigeret: 11 December , 2008, 10:25 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #8 Dato: 11 December , 2008, 11:24 »
Tak for det - sikke gode links til englevinger - det er de bedste indlæg jeg har læst...hæ, nok fordi jeg ikke lige vidste at de rent faktisk blev kaldt "angel wing".... ;D

Spændende - jeg hælder nu også til den genetiske forklaring....og for at "helgardere" - så kan proteinrig kost måske så forværre symptomerne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Englevinger hos moskus - indavl?
« Svar #9 Dato: 20 December , 2008, 13:42 »
Takket være liski har vi nu en artikel på dansk i vores samling  <E <M
(du kan se vores artikler i blokken til venstre).

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=49
Hilsen Susanne