Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)  (Læst 15900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #15 Dato: 01 Juli , 2012, 17:31 »
Jeg er simpelthen gået ud fra min engelske bog om "incubation", hvor der står helt præcis, hvilke æg, der skal have hvilken temperatur og fugtighed og hvornår.. Der står 60/75, og der står ikke noget om udluftning osv, selvom jeg har læst flere steder herinde, at det gør nogle..

Det der med tørrugning osv kan jeg godt se fidusen i, hvis man selv skal fylde vand på sin maskine.. men som jeg skrev, så har jeg en king suro. Den er fuldautomatisk, og ejg indtaster blot, hvad temp. og fugtighed jeg ønsker, så jeg skal jo bestemme mig for en fugtighed og kan ikke blot "tørruge"...men tørrugning er vel bare samme luftfugtighed som i vores luft, og det er jo svingende med vel ca 40-45%!? Når jeg ruger høns og vagtelæg, ruger jeg på 45%, og her trækker maskinen ikke vand ind (det kan man høre), så det må vel svare til tørrugning!

Ved sidste rugning, hvor de befrugtede æg døde løbende i æggene, havde jeg også vagtelæg i.. De blev ruget ved nøjagtig samme altså 60/75, selvom bogen og manualer siger noget andet..her kom 11 ud af 14 befrugtede æg, såeh...

De 4 eller 5 æg der pt er hul i er uændrede.. De to ser døde ud, hvor de andre ser ud som om, at ællingen blot ligger og "trækker vejret", men det ligner ikke på nogen af dem, at de forsøger sig vej ud!!

Jeg skrev forkert ovenfor, jeg ville gerne forsøge med moskusæg igen, og behøver max 10 stk, så hvis du kunne hjælpe med det farm-svendsen evt?? Har du ruget andeæg ud i din king suro??

Jeg tror aldrig før, at jeg har været så ærgerlig, og der er bare intet, jeg kan stille op andet end at krydse fingre  :'( :'( :'(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #16 Dato: 01 Juli , 2012, 17:33 »
Mette, prøv at se her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24684.msg233939#msg233939

Tak Finn, jeg havde godt set denne tråd, men min engelske bøger siger bare det stik modsatte...nemlig, at man ikke bør vaske/rengøre sine rugeæg, da denne hinde IKKE må komme af.. Men jeg tror næsten, at jeg skal gøre som forslået i indlægget et sted, nemlig at gøre halv/halv, og så se resultat til sidst!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #17 Dato: 01 Juli , 2012, 17:34 »
Og forresten.. Hvis man har en fuldautomatisk maskine skulle det vel ikke være nødvendigt, at sprøjte æggene osv?? Den kører jo med konstant fugtughed!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #18 Dato: 01 Juli , 2012, 18:24 »
jeg har desværre lige brugt mine moskus æg... så der vil gå nogle dage før jeg har 10 æg til dig...da min ene and ruger! men tager gerne nogle æg til dig gratis... bare du betaler portoen!

men kan jeg ikke kontakte dig når jeg har 10 :)
synes da det er for træls for dig!
jeg har ikke prøvet andet end et hold kyllinger i min og ud af 20 æg kom der desværre kun 4 kyllinger og en kylling drt er død i kampen om at komme ud... har lige fået min maskine
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Danner8

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #19 Dato: 01 Juli , 2012, 19:39 »
Jeg har prøvet at tørruge og har aldrig fået noget videre ud af det når det gælder ænder , jeg har en lille skål i maskinen så jeg kan holde ca 45 procent og klækker dem så ved 75 ! Tror du ikke at det kan være æggene der er noget galt med , altså måske dem der har lagt dem ikke har fået tilstrækkeligt godt foder ?
Mvh daniel
1.8 røde amerikanere
0.3 dværg wyandotter
1.4 boergeder
15.6 kaniner

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #20 Dato: 01 Juli , 2012, 20:51 »
Eftersom de har hakket hul i skallen og er gået i stå herefter, har jeg svært ved at tro, at det er æggene, det er galt med..det er nok æggekøberen , den er gal med :-\

Farm-svendsen må jeg vende tilbage til dig? Jeg ved ikke helt, om jeg har mistet mødet..vil nok prøve at få fat i nogle daggamle i stedet, og hvis det er helt umuligt, så vil jeg gerne vende tilbage...og vil selvfølgelig også.betale for dem!! ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #21 Dato: 01 Juli , 2012, 21:30 »
hej Mette
jeg Ruger mine andeæg som flere her- de første 20-25 dage- tørrugning, vel og mærke at maskinen står i stalden så luftfugtigheden er der i forvejen højere end ind i huset, plus temp som  for hønseæg, fra 7. dag vender jeg og fugter hvert æg for sig med lunken vand, derefter bliver de "luftet"  og afkøllet, så når jeg lukker min maskine så er de ret tøre igen.
Jeg vil skyde på at 60% fugt er ret høj men siden de overlever så lang tid  helt til de  bryder skallen må der være anden grund...
 fugt på 75 de sidste par dage vil jeg mene er ok, hvad med temp? 37,9? eller lige deromkring under klækning?
Måske kunne du ruge i kíng suro og klække i madam blå? du ved den står til din rådighed her...
 sidste gang det ikke lykkedes var de så fuldudvokset eller manglende de noget...
Jeg synes nu at andeæg er nemmere end hønseæg at "kunstruge", selv om at det tager længere tid, nok fordi jeg eeeelsker at "pille" og vende og fugte... nok derfor tager jeg mig aldrig sammen til køb af en ordentlig automatisk maskine.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #22 Dato: 01 Juli , 2012, 21:58 »
hej Mette
jeg Ruger mine andeæg som flere her- de første 20-25 dage- tørrugning, vel og mærke at maskinen står i stalden så luftfugtigheden er der i forvejen højere end ind i huset, plus temp som  for hønseæg, fra 7. dag vender jeg og fugter hvert æg for sig med lunken vand, derefter bliver de "luftet"  og afkøllet, så når jeg lukker min maskine så er de ret tøre igen.
Jeg vil skyde på at 60% fugt er ret høj men siden de overlever så lang tid  helt til de  bryder skallen må der være anden grund...
 fugt på 75 de sidste par dage vil jeg mene er ok, hvad med temp? 37,9? eller lige deromkring under klækning?
Måske kunne du ruge i kíng suro og klække i madam blå? du ved den står til din rådighed her...
 sidste gang det ikke lykkedes var de så fuldudvokset eller manglende de noget...
Jeg synes nu at andeæg er nemmere end hønseæg at "kunstruge", selv om at det tager længere tid, nok fordi jeg eeeelsker at "pille" og vende og fugte... nok derfor tager jeg mig aldrig sammen til køb af en ordentlig automatisk maskine.

Tak Anna ;) I mine engelske bøger, som jeg jo har fulgt, står der, at temperaturen skal sænkes fra 37,5 til 37 grader under klækning!? Det har jeg så gjort...men først her i nat, da jeg læste den ordentligt igennem, dvs eftersom jeg normalt ruger på 37,8, satte jeg den ned til 37,3 grader, og æggene var jo lavet hul i allerede igår kl. 13..

Det ene æg er ikke helt dødt, det har lykkes den at lave en revne på ca 2cm...åhh jeg håber, men intet er sikkert. To af dem med hul i er lyst, og der er NUL bevægelse :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #23 Dato: 01 Juli , 2012, 22:03 »
ok skulle man sænke temp? det vidste jeg ikke, gad vide hvorfor, for når andemor sidder der sidst på rugning flytte hun sig ikke de sidste 2-3 dage... da må temp være samme som under rugning eller højere,  nå pyt med det teori... bare du får dine ællngerne ud af de skaller krydser fingrene.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #24 Dato: 01 Juli , 2012, 22:08 »
ok skulle man sænke temp? det vidste jeg ikke, gad vide hvorfor, for når andemor sidder der sidst på rugning flytte hun sig ikke de sidste 2-3 dage... da må temp være samme som under rugning eller højere,  nå pyt med det teori... bare du får dine ællngerne ud af de skaller krydser fingrene.
Jamen helt enig, lyder underligt.. Jeg tænkte egentlig, at høne eller andemor letter sig en anelse idet de klækker, og der derved kommer en anelse mere luft ind, men stadig høj temperatur, da fjerene danner en lille hule!? Nevermind, men jeg har ihvertfald tænkt over det, kan du høre ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #25 Dato: 01 Juli , 2012, 22:11 »
Når jeg ruger ællinger ud i min Rcom 20. Stiller jeg den på 50% fugt. Og 60% ved klækning. Det plejer at give ½ delen der klækker. Og der er æg der har været med posten. Har dog aldrig ruget Moskus ud. De sidste var orpington ællinger.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #26 Dato: 02 Juli , 2012, 09:19 »
du siger bare til... /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #27 Dato: 02 Juli , 2012, 15:03 »
Update: Der kom simpelthen en ælling i nat  <I Der er to æg, der endnu ikke er døde inden i, så jeg håber stadig, selvom stjernerne i æggene er halvgamle nu :(

Det er den dyreste and, jeg nogensinde har investeret i ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #28 Dato: 02 Juli , 2012, 19:21 »
Som lidt bonus info så kan jeg da fortælle dig at ællinger er ca. dobbelt så lang tid om at komme ud af ægget kontra hønsekyllinger. Det er helt normalt at ællinger er ca. 2 døgn om at komme fri af skallen, fra den første "stjerne" er lavet.

Og til Karina:
Jo, ællinger (og kyllinger) kan godt "drukne" selvom de allerede har lavet hul i ægget. Jeg har flere gange set at ællinger/kyllinger har lavet hul og derefter er døde. Når jeg har åbnet disse æg har ællingen/kyllingen "sejlet" i æggesnask.
Dette kan både fortælle om for høj fugtighed og/eller for lav temp.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #29 Dato: 03 Juli , 2012, 09:36 »
HURRA !!De sidste to ællinger kom ud..YES! Bare underligt, at 4 døde inde i ægget og 1 døde på vej ud.. Hvis jeg skal have flere ællinger, vil jeg prøve en andemor med ællinger.. Tak for info, tips osv :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling