Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal rugeæg rengøres?  (Læst 29015 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #45 Dato: 14 Marts , 2013, 18:53 »
Jeg har første gang til gode med at vaske gåse æg i syre blanding, men kunne godt finde på at forsøge med det, for at se om det gør en forskel. Plejer kun at vaske gåse æg i rent vand lige inden de bliver lagt i rugemaskinen og det er kun dem der er beskidte. Hvor stærk er din blanding? Mvh Brian

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #46 Dato: 14 Marts , 2013, 19:30 »
hønehuset, som din beskrivelse viser, så er der rigtig mange ting der kan spille ind. Men jeg tror ikke det med vask har ret stor betydning. Dels fordi ænder jo ikke vasker deres æg, og dels fordi jeg har hørt om flere der vasker deres æg ret grundigt uden problemer.
Selv fik jeg 5 ællinger ud af 10 befrugtede æg for tre uger siden. Ingen af dem var vaskede. Jeg tror nogle gik til pga. ujævn varme i maskinen, eller pga. lidt for meget varme til sidst. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Men du skal nok prøve at fjerne så mange risikofaktorer som muligt. 1) Brug ikke æg der kan have fået frost. 2) Brug ikke æg der kan være gamle. 3) Brug ikke æg der kan være påbegyndt rugning af andemor. 4) Opbevarer dem bedst muligt indtil rugning. 5) Gennemfør rugning efter brugsanvisning.

Men dine forsøg har jo været om vinteren i perioder med frost, hvor odds er dårligere. Plus det rod med LU. Mon ikke det går meget bedre fremover?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #47 Dato: 14 Marts , 2013, 20:02 »
Men dine forsøg har jo været om vinteren i perioder med frost, hvor odds er dårligere. Plus det rod med LU. Mon ikke det går meget bedre fremover?

Lad os håbe det, der er jo rigeligt med plads til forbedringer  *k *f

Hvordan har du ruget dine? Iøvrigt tilykke <I
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #48 Dato: 14 Marts , 2013, 20:13 »
Nå der forsvandt halvdelen af mit svar kan jeg se, jeg prøver lige igen ::)

Jeg er helt enig i rugeæg skal samles, vejes og opbevares efter alle kunstens regler.
på nær hold 1 som har ligge i legehuset på ubestemt tid og temp. med eller uden en lun mor x-antal timer, så er hold 2 og 3 indsamlet imens æggene er lune, udstyret med dato. Max. 14 dage gamle. Stået i et staldrum  med temp.12-14 grader. Opbevaret i æggebakker med spidsen nedad, stående på en lægte, og vendt 2 gange dagligt på samme tid af døgnet.

Eneste forskel på holdne er hold 3 + 6 æg har ligget ned under rugning, og er først lagt til ro og har først fået hævet fugten da de havde stjerner, som danny skrev i en anden tråd.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #49 Dato: 14 Marts , 2013, 20:26 »
@ brian J

den syrebadsopskrift jeg fik fra Børge gravesen hedder ca.½ dl. eddikesyre 30% til 8 liter lunken vand.

Æggene ligger i ca. 3-5 min. når der er ro i vandet kan du holde øje med ægget, og se en ganske tynd hinde løsne sig rundt om ægget. Den er meget let at fjerne med en blød opvaskerbørste. Lige straks du har fjernet hinden ligges ægget over i en balje med rent lunken vand ca. 2 min. Herefter skylles det under hanen i lunken vand, og ligges på et frote håndklæde, i stuetemp. indtil næste formiddag, hvor de ligges i maskinen.

Jeg har jo ingen egne erfaringer, men Børge lyder som en vældig erfaringsrig opdrætter, som jeg heller end gerne ligger min lid til, og derfor følger jeg hans råd, som han meget gavmild øser af.

Hvordan plejer du selv, at ruge dine gåseæg, og plejer det at gå fint?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"