Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal rugeæg rengøres?  (Læst 29013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #30 Dato: 07 December , 2012, 07:15 »
jeg har aldrig haft bedere resultat, end da jeg begyndte at vaske hønseæg, alle vasket i rent vand med en svamp lige før de kom i maskinen, dem med klatter og kager kom i blød

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #31 Dato: 07 December , 2012, 20:30 »
Mange tak for svarne. De er ikke desinfiseret men blot vasket i en skål med lunken vand og den grove side med en ny ren køkken svamp, skyllet og lagt tilbage i varmen. Jeg har koncentret mig meget, for ikke ar ryste for meget rundt på dem under vaskeriet. Nu håber jeg virklig ikke kimet er rystet løs og går til. Jeg lyste dem igen idag, men synes nu ikke der var forskel fra igår til idag.
Har jeg forstået det rigtigt mht. temp. skal stå på 37,5 og fugten på 55% de første 21 dage. Herefter skal temp. op på 37,9 og fugten op på 70%.
Ja, ja jeg er pyldret om de æg, jeg vil jo så gerne gøre det bedste mulige, selv der jo ikke var tid til forberedelse.  ::)
Jeg nåede lige at se andemor ligger på 4 æg da hun var oppe for at spise og drikke.
Jeg har samlet 6 æg fra tirs. til idag. Skal jeg vente med at vaske dem til de skal ruges? 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #32 Dato: 09 December , 2012, 23:09 »
Ja, når man ruger rigtig mange æg ud for andre end sig selv, så er det nødvendigt med alle forholdsregler, såsom rene æg og decinfektion. Og ja i naturen bruges det ikke, men det er som oftest kun moderdyrets egne æg, som ruges ud. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #33 Dato: 10 December , 2012, 07:19 »
Nååååår ja, når det kommer fra mange forskellige,forstår jeg godt det skal være så rent,så det ikke bliver en blandet bakteriebombe.

Er der nogen der ved om det kun er gåse æg der har en hinde der ryger af i vand? Jeg så nemlig ingen hinde, og blev lidt i tvivl omjeg har gjort noget galt?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #34 Dato: 10 December , 2012, 08:08 »
Hej Janni.
Der er IKKE en hinde der går af i vand fra nogen typer æg overhovedet, men de der sværger til at gøre svømmefugleæg rene i saltsyreopløsning fortæller om at det er lige som en hinde der løsner sig, når æggene ligger i vandet. Der er ikke en håndgribelig hinde, og du ser den ikke når du, som jeg bare skrubber æggene i hånden med en ru svamp.
Både gåseæg og andeæg er meget fedtede på overfladen i forhold til hønseæg, og du kan mærke forskellen hvis du skriver på æggene med en blyant, det er nogle gange meget svært at skrive på svømmefugleæg.
Det siges at de er "fedtede" for at beskytte æggene, som i naturen tit lægges på steder, hvor de let bliver våde og mudrede i en forårs tid med regn og smeltevand.
Når moderen starter rugningen, sørger hun for at skubbe rundt med æggene i reden og derved gnide den beskyttende hinde af, så der kan komme luft ind til fosteret, og dette er foruden renhed en af grundene til at mange anbefaler grundig rengøring af svømmefugleæg inden kunstig rugning.
Jeg bruger personligt kun rent lunt vand og håndkraft, og først lige når de skal i rugemaskinen. Jeg har ingen erfaring overhovedet med saltsyretilsætning.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #35 Dato: 10 December , 2012, 08:12 »
@ hønehuset

I og med at dine æg har ligget i en rede i x-antal dage, hvor andemor sikkert har bakset rundt med dem, så er "hinden" måske allerede væk ?

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #36 Dato: 25 December , 2012, 23:50 »
Ja, måske har andemor løsnet hinden, og/eller jeg resten ved vask.
Status er der er i dag på 23. døgn der er bevægelse i 9 æg og resten har skygger i samme størrelse, men de ligger heeeeelt stille. Om de sover eller er gået til aner jeg ikke, men jeg tror de er gået til ellers ville de vel bevæge sig?
Hvornår skal temp. hæves til 37,9 og fugten op til 70-75% ?
Jeg har hørt nogen fortsætter med at vende dem til der er stjerner andre stopper med at vende dem fra 30. dagen, har i nogen gode erfaringer i vil dele?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #37 Dato: 24 Februar , 2013, 15:32 »
Ja nu har jeg lige afsluttet 3 hold ænder og status er 5 levende. 3 er til Morten og 2 til min veninde.
Nu har jeg overtalt min veninde til at lade Morten få de sidste 2 på betingelse af jeg vil forsøge at ruge på 10 gåseæg, som bliver hentet idag.
Nu er jeg jo noget nervøs, for det er mildest talt, ikke gået særlig fint med rapperne, selv om alle 95 æg er håndvaskede i lunkenkt vand.
Jeg har min første lille skrukhøne som har ligget på æg siden i tirsdags. Jeg overvejer at se om hun kan ligge på 3-4 stk. og jeg så sender resten ind i maskinen, og snupper hønseæggene ind i den anden maskine. Således at hvis der klækker gæslinger så er jeg gåsemor herinde og bytter kyllingerne ud til hønemor i nattens mulm og mørke :P
Meeeeen, skal alle æg vaskes eller kun dem der skal i maskine?
Hvis jeg skulle prøve at hekse med saltsyre, hvad er så blandeforholdet og hvorlænge skal de ligge i det?
 Skal æggene ligge stille 1-2 døgn efter transport ligesom ved høns?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

Og jeg tænker at prøve med Americas vejledning.
Her er jeg lidt i tvivl om æggene ikke skal luftes indtil 10. dag men kun forstøves med lunt vand 3 gange dagligt?

Alle gode erfaringer /råd modtages med hjertlig tak, da jeg er ved at blive godt nervøs  :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #38 Dato: 14 Marts , 2013, 10:20 »
Altså, så spørger jeg lige lidt undrende  <A Siden hvornår ligger andeæg og flyder rundt i fx mudder og lign? Så vidt jeg ligesom kan se og huske, så vælger gråænder fx en attraktiv redeplads og samler "tørt" redemateriale ind og lægger da sine æg løbende i reden.. Det kan selvfølgelig godt være, at imens den samler æg, regner det og æggende bliver våde, og jeg skal ikke gøre mig klog, for mine andeæg i maskine er gået af h til, og jeg har har heller ikke vasket dem eller noget, men jeg tænker da lidt på min lille and, der ruger på 14 æg nu her og badevandet er frossent. Hvad så me de æg? De bliver da ikke "skrubbet" / gnedet hinden af eller???  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #39 Dato: 14 Marts , 2013, 10:23 »
vask du den bare blidt med grydesvamp, under rindende vand, ikke for koldt,

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #40 Dato: 14 Marts , 2013, 11:04 »
@Mette
Jeg havde det bedste resultat da æggene blev vasket. ikke fint resultat for der kom kun de ialt 5, men de var vasket med skuersvamp og skyllet efter i lunken vand.

Jeg er ved at ruge de første gåseæg og har fået det råd fra en prof gammel erfaren gåseopdrætter at svømmefugle æg skal i syrebad, ellers lukker den fedtet hinde for ilten ca. midtvejs i rugningen og så går de jo til, selvom æggene var fint befrugtet.

Iforhold til de moskusæg jeg har forsøgt at bikse med lyder det som en beskrivelse af mit projekt, nemlig fin befrugtning og udvikling, men så går det kraftigt ned af bakke fra midt i rugningen og frem mod slutningen.
Nu har jeg ikke haft mod på at prøve flere hold moskusæg lige pt. men er jo som sagt igang med gåseæg, der har været i syrebad.
Det foreløbige resultat er 11 æg fra starten blev lagt i. 1=ubefrugtet og 3=blodring Status er nu 14.dagen med 7 små svømmere og stadig 16 dage tilbage.

Vi har 2 skrukænder der ligger med hvert sit hold moskusæg. Deres badevand er også frosset, men vi har skåret  bunden af en gammel murrebalje ud så kanten er omkring Ca.10 cm. Den kan de godt plaske i, og den er let at vende på hovedet og trampe isen ud af om morgen. De holder den selv isfri i løbet af dagen ved at gå og snadder i vandet. Deres drikkevand får både gæs og ænder i hver deres murrespand, så de kan få skyllet næb, øjne osv. Spanden er også let at sparke isen ud af om morgen og holdes også fri for is i løbet af dagen.

Undskyld det blev vist lang :o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #41 Dato: 14 Marts , 2013, 11:10 »
Glemte lige at gåseæg ikke må opbevares eller udruges med spidsen nedad, men skal hele tiden ligge ned, da der er en lille streng inden i der springer, hvis det stilles op.
Om det er det samme ved moskusæg, ved jeg ikke, men måske andre gør.
Mine 2 første hold moskusæg stod på spidsen i rugemaskinen, de sidste hold lå ned hele vejen fra start til slut, og her kom der 5 ællinger, så måske gør det faktisk en forskel ved svømmefugle.

Mine hønseæg står på spidsen og her har jeg fine resultater <A
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #42 Dato: 14 Marts , 2013, 12:47 »
jeg stå her med 40 æg af moskusand som skal i maskinen en gang i weekenden, er der nogen som vaske dem og eventuel i syr?


Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #43 Dato: 14 Marts , 2013, 14:33 »
hønehuset, jeg forstår ikke helt. Har du ruget 95 andeæg og kun fået 5 ællinger ud af det?
Og/eller har du ruget to gange hvor der ingen ællinger kom ud af det, og en gang hvor der kom 5 ællinger ud af det?

Hvis en af delene er rigtig. Så er der noget andet galt, som ikke handler om dine æg skal vaskes eller ej.
Man kan sagtens få fine resultater med både ret beskidte æg, og med æg der er vasket en del. Mine orpington andeæg er meget fedtede lige når de bliver lagt. Et minut senere er de helt tørre. Med andre ord har de en ret tyk hinde, som jeg vil tro er ret vandfast (ellers ville den jo ikke holde mange øjeblikke under en and).

Jeg kan se af en ældre post, at der var liv i mange af dine æg. Så befrugtningen skulle ikke være problemet. Men indavl, foder, fugtighed under rugning og især temperatur under rugning kan være forklaringen på, at mange befrugtede æg ikke bliver til ællinger.
Så vidt jeg kan se, har du vasket dem efter du var startet på rugningen. Det mener jeg er en dårlig ide. Gør det inden, eller lad være.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #44 Dato: 14 Marts , 2013, 15:11 »
@Hanemikkel.
3 hold à  ca. 30 stk.+ 6 sammen med høns.

Hold 1 fandt jeg i december i legehuset efter en snestorm, da vi var ude og lede efter vores ænder, som nogen havde stjålet. En kæmpe stak på 35 stk. da jeg jo ikke havde opdaget de havde lagt æg på den årstid, og det var hård frost gik der lidt panik i mig, og jeg smed dem omgående i rugemaskinen, med spidsen nedad. De blev altså hverken stille og roligt tempereret, eller vasket, og jeg anede ikke hvad temp. og fugt skulle stå på eller hvor gamle de var. Da jeg fik ro på, læste jeg på 3.dagen om udrugningen, og her faldt jeg over det med de skulle have været vasket først. Så for at forsøge at gøre et eller andet rigtigt vaskede jeg dem forsigtigt. De udviklede sig og sprællede men døede desværre undevejs. de sidste 3 dage inden jeg lagde dem til ro og hævede for fugten var der spræl i 11 æg. Ingen klækkede.

Hold 2. Samlet under frosten i december/jan. Opbevaret som hønserugeæg i en æggebakke med spidsen nedad og vendt 2 gange dagligt. Ruget efter alle kunstens regler, med spidsen nedad. ingen ællinger.

Hold 3. 30 æg samlet opbevaret som hønseæg. Kørt til L.U. Fordi en her fra Forum havde bestilt dem, og ville dele med en anden her fra Forum, men aldrig hentede dem. Jeg syntes det var ærgligt for den der skulle have delt dem, han blev gjort opmærksom på jeg ikke gav nogen garenti, og vi satte igang. De blev efter kørslen lagt stille i 2 døgn, herefter lagt i mit oldfund, men her er forskellen, at alle æg ligger ned. Der kom 3 ællinger

De 6 æg var fra en veninde som havde mistede alle hendes ænder til ræven på 2 dage. Tilfældigt fandt hun de 6 æg, da hun var ude for at rydde op fra masakren. Hun rigede og spurgte om de kunne blive lagt igang, selv om hun godt vidste mine øv resultater. De lå ned i oldfundet i nederste bakke, sammen med 15 hønse og de andre moskusæg (hold 3) som var sat igang nogle dage tidligere. Der kom 2 ællinger.

Hold 3 + de 6 er vasket i hånden med en svamp og skyllet under hanen i rent vand og sat igang lige efter. Så om det er fordi de er vasket eller fordi de har ligget ned under rugningen, eller fordi de er samlet i lunere vejr, eller fordi da de blev lagt i lunere vejr forældredyrene har kunne finde mere grønt og krible-krable eller et mix af det hele, tja det finder jeg jo ikke ud af.
Nu ligger der 2 skruk ænder og jeg håber får bedre resultater end mig, for moskusæg i maskine gør jeg mig ikke i lige foreløbigt, jeg skal lige have lidt mere succesoplevlse først ::) ;)

Foreløbigt går det rigtig fint med hønseæg og der suser små dunboller rundt ude på badeværelset, og min første skrukhøne har fået pip. Gåseæggene ser ud til at gå fint, men jeg tør ikke håbe på noget, før end de forhåbenligt kommer ud, for det har jo også set lige så fint ud med Moskusæggene, men de kom jo aldrig ud, men nu krydser jeg fingrene og håber på tankens kraft og mit stirrende blik får dem ud i verden. ;D

Hvis du eller nogen andre kan gemmeskue mine fejl, modtages gode råd med stor tak. Det er jo sommetider man selv kan se sig blind, og friske øjne lige får øje på detaljen.

Ihvert fald hvis jeg skulle tage mig mod til flere moskusforsøg i maskinen, så bliver de lagt i syrebad og samlet og ruget liggende. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"