Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal rugeæg rengøres?  (Læst 29016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #15 Dato: 08 April , 2012, 21:46 »
Jeg fandt nogle sider på nettet, der omtaler vask af gåseæg, bl.a. dette fra FAO:

http://www.fao.org/DOCREP/005/Y4359E/y4359e0a.htm

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #16 Dato: 10 April , 2012, 20:30 »
hej Ole Nørgård
her er opskriften til en anden gang!!!
Gåseæg skal vaskes,hvis de skal ruges ud på maskine-1 vandfad fyldt med håndvarmt vand til sat en lille sjat saltsyre,æggene lægges i og rengøres med en 3m grydesvamp grønne side(ikke af metal),så den hinde som sidder på æggene fjernes,ellers kan æggene ikke ånde under rugningen.
Hvis gåsen selv ruger behøver man ikke gøre noget,da hinden går af når gåsen vender æggene.
vh bjarne m

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2012, 17:19 »
Hej Bjarne, tak for "opskriften". Har 15 styk jeg vil klargøre på denne måde. Skal hinden skrubbes helt af?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #18 Dato: 17 Maj , 2012, 22:50 »
johanne kelly
ja,hinden skal af,men vær forsigtig,alt med måde.
årsagen til at hinden skal af,er at ægget skal kunne "ånde"-noget af væsken i ægget "fordamper".
vh bjarne m

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #19 Dato: 18 Maj , 2012, 08:48 »
Nu var Pilegården uenig med mig om opdragelse af "Sure haner", så nu vil jeg tillade mig at være lodret uenig med ham omkring rengøring af rugeæg.
Det er ikke et fedt hvilket fjerkræ æggene kommer fra. Svømmefuglenes æg er normalt meget mere fedtede med en hinde på overfladen. Oplev forskellen ved at skrive på hønseæg og svømmefugleæg med en almindelig blyant. Hønseæg er mere porøse og "åbne" i skallen og det er rigtigt som Pilegården skriver, at man let kommer til at tvære skidtet ind i porene i stedet for at gøre dem rene. Derfor er det også enten eller, gør intet eller gør det meget grundigt og afslut med skylning under rindende vand, så ikke beskidt vand tørrer ind på overfladen og lukker den.
Flere avlere med stor erfaring kommer ande og gåseæg i en spand vand med tilsat saltsyre, og de fortæller at efter et par minutter svæver en hinde ligesom ud i vandet, så skyller de æggene og kommer dem direkte i rugemaskinen. Jeg kender ikke koncentration og nøjagtig tid, derfor har jeg ikke skrevet mere detaljeret - find det evt. selv. DFfR's nye formand Niels Rasmussen bruger metoden med stort held.
Som andre skriver er også en del af mine gåse- og andeæg beskidte. Sidste år gjorde jeg ingenting for at rense dem og jeg fik ca. 50 % klækning af andeæg og 5 % klækning af gåseæg. Normalt lader jeg gæssene selv ruge, men jeg havde kun en gås, så jeg prøvede at få nogle fra maskinen før hun lagde sig til at ruge selv.
I år har jeg helt konsekvent vasket og skrubbet alle mine rugeæg fra svømmefuglene med en plastik-skuresvamp af de billige kulørte. Jeg har skuret dem grundigt med lunkent vand, ikke kun for at fjerne skidt, men også for at fjerne den omtalte hinde. Jeg har haft langt bedre klækning i år med 80-90 % på andeæg og næsten det samme på gåseæg, i hvert fald en dramatisk forbedring af anstrengelserne i de samme maskiner og under de samme forhold. Det der ofte slår de store fostre ihjel er bakterier der trænger igennem skallen til sidst og formerer sig.
Husk at alle svømmefugleæg let bliver "stegt", hvis de bliver i rugemaskinen i alle 4 uger. Rugefuglen går jo af en gang imellem, og selvom hun evt. dækker æggene, når de alligevel at køle lidt af, og så får de et "brusebad", når mor kommer tilbage, vender æggene og lægger sig på æggene med våde fjer efter et forfrisknende bad. Det skal du efterligne ved at tage æggene ud af maskinen et par gange om dagen og sørge for at de er vendt som de skal, og giv dem så et brusebad med forstøveren inden de kommer i maskinen igen. Den første uge skal seancen kun tage den tid det tager at kontrollere vendingen og give dem med forstøveren, men efter den første uge forlænges tiden ude til mindst 15 minutter mindst en gang om dagen ( sæt en alarm så du ikke glemmer at få dem ind igen) og i slutningen gerne 20-25 minutter alt efter kølighed hvor de luftes. Er det stuetemperatur, vil jeg finde et sted udenfor de sidste uger.

Jeg bruger min America automatruger til hønseæg og en fuldstændig U-automatisk maskine til at klække hønseæg og ruge og klække svømmefugleæg. Derfor har jeg skrevet tallene 1,2,3,4 på siden af svømmefugleæggene, så jeg kan kontrollere at de alle er vendt, selvom jeg bliver forstyrret undervejs i vendingen. Vender jeg flere gange om dagen vender jeg en kvart omgang og bliver det i hverdagene kun til morgen og aften, så vender jeg en halv omgang. F.eks "1" opad om morgenen og "3" opad først på aftenen, så bruger man "2" og "4" når der er tid til nysgerrighed og omsorg flere gange.

Undskyld det kilometer lange indlæg, men jeg bliver grebet lysten til at give egne erfaringer videre.

mvh Steffen

mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #20 Dato: 18 Maj , 2012, 09:27 »
Steffen.. du mener altså, at man også bør vaske et andeæg?? Nu har jeg netop smidt 20 andeæg i maskinen ganske beskidte ud fra det princip om, at man IKKE skal vaske æg ;-) Se det blir spændende..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #21 Dato: 18 Maj , 2012, 10:20 »
Hej Metmus.

Min erfaringer er bedre klækning, befrugtningen er jo som den er, men en anden fordel ved at vaske æggene helt rene, er at man meget tidligere end med beskidte æg med sikkerhed kan lyse æg der er befrugtede og de ubefrugtede, som efter 7-8 dage i rugemaskinen stadig er helt friske og velegnede til at koge og hakke til startfoder til kyllinger m.m.
Jeg ser ingen grund til at starte med saltsyre, for jeg har ikke flere æg end jeg kan overkomme at skrubbe dem, men når skrubningen giver superflot klækning, ser jeg ingen grund til at lade være.

De første 3 rugninger gjorde jeg præcis som ovenfor beskrevet - skrubbede halvdelen og skrev vasket på (Hr. Alzheimer du ved) og med tydelig forskel i resultatet alle tre gange er min rutine nu som beskrevet.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Serama

  • Gæst
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #22 Dato: 18 Maj , 2012, 11:36 »
Jeg forstår IKKE at det kan give bedre klækning at vaske sine rugeæg, for som andre også har skrevet, så fjernes den beskyttende hinde et æg er udstyret med. Hinden er et værn mod indtrængende sygdomme m.m. og ligeledes kan porerne tilstoppes så ægget/kyllingen/ællingen ikke kan ånde.

Jeg har dog hørt mange sige at de lægger æggene kortvarringt i disinficerende væske inden rugning, men det kan vist ikke sammenlignes med at skrubbe æggene med en klud eller børste?

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #23 Dato: 18 Maj , 2012, 12:10 »
Hej Bent.

Du har ret hvad angår hønseæg, men svømmefugleæg er forsynet med en beskyttende hinde, som gør at de kan ligge i mudder og vand i en fritliggende rede uden at tage skade indtil gåsen eller anden begynder at ruge. Som Bjarne M. skriver længere oppe, så sørger rugeren for at gnide denne hinde af ved at vende æggene.
Hinden skal helst af uanset om æggene er beskidte eller ej for at fosteret kan få mest mulig ilt især til sidst - selvfølgelig vil der også klække nogle uden vask, men efter min erfaring ikke så mange som med vask. Jeg skrubber mine i lunkent vand og skyller dem straks i rent vand lige inden de ryger i maskinen. Saltsyre til at løsne hinden med har vel også en bakteriedræbende effekt, så måske er det argumentet for at prøve det engang.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #24 Dato: 18 Maj , 2012, 13:22 »
Steffen.. Hvis det går helt af h til med denne rugning (ret beskidte æg), så forsøger jeg din metode næste gang ;-)

I øvrigt.. ville du mene, at jeg skal sprøjte æg, lufte ud mv løbende under rugning, hvis jeg fortæller, at maskinen er fuldautomatisk? Undskyld trådstarter det handlede jo om dine gåseæg :-(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #25 Dato: 18 Maj , 2012, 13:54 »
Hej Metmus.
Jeg synes ikke du behøver at undskylde for det gælder det samme for gåseæg som for andeæg.
Fuldautomatisk gælder normalt kun temperatur og ægvending. Der findes i dag også nogle man kan indstille på fugtighed, men de er efter sigende ikke pålidelige og i hvert fald ikke bedre, men meget dyrere.
En fuldautomatisk rugemaskine kan køre hønseæg uden afbrydelser indtil der skal laves ekstra fugtighed de sidste par dage eller tre. Når det drejer sig om svømmefugle bør du forbedre resultatet som beskrevet.

Iøvrigt er det da ikke for sent at skrubbe æggene selvom de er lagt i maskinen, så skal vandet bare være bedre tempereret. Prøv de halve og se hvad der sker.

Good luck.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #26 Dato: 05 December , 2012, 15:16 »
Jeg stater lige med at nævne jeg er helt med på dette er en gammel tråd, men ikke desto mindre er den rigtig fin, så jeg vælger lige at se om i kan hjælpe mig lidt  ;)
Det drejer sig om mine skøre moskusænder har lagt en hele redefuld æg (35) som jeg ved et tilfælde fandt i legehuset. Der gik lidt panink i mig pga. temp jo er rigtig kold her i december, og jeg startede straks rugemaskinen op i et desperat forsøg på at se om de kan overleve. Æggene var dækket i halm, men jeg er jo alligevel nervøs for om de har fået frost.
idag har æggene ligget 2½ døgn. Og nu sidder jeg lige og læser i denne tråd æggene skulle have været vaske med skuresvamp og lunkent vand. Pokkers tænker jeg, det nåede jeg jo ikke, men ville der ske for meget hvis jeg forsigtigt gør det idag når de skal luftes? Jeg har set de damer har lagt 2 æg mere som jeg har samlet ind og stillet med spidsen nedad i en æggebakke med en lægte under som jeg tipper morgen og aften ligesom til høns er det mon rigtigt? Skal de nye rugeæg rengøres lige når jeg samler dem ind eller først lige inden de skal i kassen?
Og endeligt hvor længe må de stå inden de skal udruges?
Andemor har på trods af årstiden lagt sig på reden og jeg tror hun har samlet 3-4 æg. Min plan er at liste de ny-klækkede ud under hende- hvis altså 1-Der kommer ællinger 2 hun stadig ligger der når/hvis de klækker. Fuldstændigt skørt tidspunkt på året, men det er bare sådan det er og så må vi indstalere lidt varme til den forhåbenlig snart nye familie.
Ps. hvor tidligt kan æggene lyses og afsløre om der er liv der inde? Jeg er jo fryglig utålmodig og smadder nysgerig ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #27 Dato: 06 December , 2012, 21:39 »
Jeg får ruget mine gåseæg udenbys hos en som ruger rigtig mange gåse - og andeæg ud og der skal de være vaskede, når de afleveres og de bliver også dyppet i et eller andet for at blive desinficeret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #28 Dato: 06 December , 2012, 22:01 »
Tak Lene. Jeg har forsigtigt prøvet at vaske dem i lunkent vand i dag. Jeg kan ikke se der ryger nogen hinde af, men måske det kun er på gåseæg?
Der er liv i 26 og 8 er jeg i tvivl om endnu. 1 er kasseret det lignede der var et meget lille hul da jeg lyste det.
Om de overlever badeturen, må de næste dage afsløre.  Men det giver total mange sommerfugle i maven, for det er slet ikke planlagt.
Jeg fandt yderlige en rede med 5 æg i udhuset, men de er desværre alle revnet i frosten, øv!
Ved du hvad dine ruge- mand bruger til desinfektion?
Er der ikke en der kan forklare hvorfor æggene skal være så rene? Hvis det hele havede forgået naturligt ville jo hverken æg, andemor eller rede være så sterile.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #29 Dato: 07 December , 2012, 06:36 »
Ved du hvad dine ruge- mand bruger til desinfektion?
Er der ikke en der kan forklare hvorfor æggene skal være så rene? Hvis det hele havede forgået naturligt ville jo hverken æg, andemor eller rede være så sterile.

Jeg kunne forestille mig det var for og undgå og få sygdom ind udefra. Det er jo bestemt en  mulighed når man ruger for andre
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk