Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ligger jeres moskus æg nu?  (Læst 10661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
ligger jeres moskus æg nu?
« Dato: 20 Januar , 2012, 00:06 »
får i æg fra jeres moskus ænder nu her?

mine har været i gang en uges tid, men ser ingen parringer eller tegn til det  ???


derfor undrer jeg mig lidt over de er begyndt så tidligt på æglægningen (men det er nok vejret der driller dem) sidste år var der virkelig gang i andrikkerne, men først hen i  slut februar-marts måned.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2012, 06:52 »
mine ligger ingen..men de er også unge :-) /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2012, 07:08 »
Den ene af mine (gamle)  lægger æg.Der er kun kommet to, men jeg har set parring netop af hende flere gange.
Jeg havde en god ven hvor jeg boede før.Hans den ene begyndte også gerne i januar.Hun kunne gå frit,og lavede sin rede i et hjørne bag en dør i stalden.Så kun dagslys og og ellers et luxus-andeliv :)

Jeg har tændt lys ved mine.Da de er i stalden endnu.Udegård skal laves når dagene blir lidt lysere.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2012, 07:55 »
jo  jo i laang tid, de er heelt skøre, andemor har siddet på reden siden d. 17.12  i dag klækker de, og det er så koldt, der er noget galt med hendes timing hun vil slå rekorden vel ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2012, 08:20 »
Mine lægger ikke æg endnu, medmindre at de har gemt dem et "hemmeligt" sted. Men andrikkerne er da godt igang.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2012, 15:29 »
Det ser det også ud til hun gør morAnna :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2012, 16:33 »
ok, så er det ikke bare mine der er blevet tossede  ;D

jeg ved ikke hvem af dem der ligger æg. har nu kun 6 damer (lige solgt 3) hvor halvdelen er ældre end fra sidste år.


mine får ikke lys, da de går nede ved et vandhul godt 100 meter fra huset, så der er kun det der nu er naturligt  ;)

hmm tænkte lige på noget, kan rotter mon hugge ægene?


det vrimler med rotter som bor hos naboen og render ind hos ænderne og stjæler mad (man kan se deres gange, og mange fodaftryk) og vores rottemand tager os åbenbart ikke seriøst, ringede for snart 3 uger siden og han er stadig ikke dukket op selv om vi fik besked på han skulle komme i sidste uge  ???


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2012, 09:46 »
ud af de 16 æg andemor lå på kom der 2! levende ællinger 2 æg var gået i stå under rugning, 2 var på vej ud medn det så ud til at de døde undervejs(ved ikke om andemor har skubbet dem for langt ud fra midten og nattefrosten har klaret reten, resten snuppede jeg i rugemaskinen da de 2 der var på vej ude var ikke fuldudviklede- nu vil jeg give dem en uge i rugemaskinen og s eom de kan komme sig- det var nok alt for koldt for at ruge... skære and, nåh pyt de 2 er mega søde- især når man tænker på det er januar.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 11:20 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2012, 15:40 »
Åhh hvor blir det bare dejligt med sådan nogle små dunbolde igen.De er SÅ søde !

Har nu to ænder der lægger æg.Men der er også kommet vindæg selv om de har skaller ad libitum og så får de hønsenes korn/pilleblanding også.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2012, 22:29 »
ja det var jo ikke mange ællinger ud af alle de æg, men de er nu søde. det ser dog ud til på vejret at de kommer ud til en kold tid desværre. :-[

fandt ud af i dag at nu er den ene andrik begyndt at træde damerne. han har måske gjord det før, har dog ikke set det  :)


fik lavet deres foretrukne rugehus lidt bedre. lavet så jeg kan åbne taget, og lukket hullerne i bunden, der var lidt sprækker da det er lavet på en palle.


de blev meget glade for at se deres hus igen, som de har undværet i 4-5 dage og har i mellemtiden nået at ligge 5 æg i deres læhuse.



jeg fik ællinger i april sidste år, og her lagde andemor også æggene i frostvejr, og lå og rugede delvist i frost. der kom 6 ællinger af 10 æg, hvor de resterende ikke var befrugtede. alle ællingerne klarede det rigtig godt og var super sunde og stærke.   
jeg var ellers sikker på der ikke kom ællinger når det var frost.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2012, 22:39 »
hmm tænkte lige på noget, kan rotter mon hugge ægene?

Ja, rotterne kan sagtens tage æggene. Er æggene lagt i det fri kan kragerne også tage dem.

Kragerne vil også forsøge at tage ællingerne. Især de lyseste ællinger er udsatte for krageangreb.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2012, 22:41 »
jeg snuppede jo de æg hun ikke synes at have tid at sidde på længere og det pipper lidt i dem så mon ikke der er noget på vej i rugemaskinen? problemet er at den var jo halvfyldt med hønseæg så det passer ikke helt med at jeg skal til at øge fugtigheden lige nu... lidt irriterende, dårlig timing, min mand ryster på hovedet- jeg skal naturen lade om det- og smide de æg ud sige han- meeen det pipper der :-\
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2012, 21:55 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2012, 22:44 »
Hvis de 'rapper' skal du fortsætte. Timingen er måske ikke optimal, men det er da forsøget værd. Du er nok nødt til at lade være med at hæve fugtigheden for ikke at skade hønseæggene.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2012, 22:48 »
jep det har jeg tænkt mig, jeg har også spekuleret på om de to der kom ud kunne være moularder og de andre  moskusser- det vr Danny da nævnte det en gang at moskusser er længer om at klække, og Landdamen har jo kikket forbi i reden...
men de ligner ikke helt hinanden gør de? øverste er de  nye, og nederste er helt sikker moularder
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 22:52 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: ligger jeres moskus æg nu?
« Svar #14 Dato: 24 Januar , 2012, 20:29 »
jeg syntes de ligner moskus de to nye. men den store klækkeforskel gør at de næsten må være moularder.  ???




Pilegaarden:

ok med rotterne, venter stadig på rotte manden  /d  krager og div. andre møg fugle kæmper vi med hvert år. de tager langt de fleste æg af dem der bliver lagt og vi har allerede set dem være her i år, de plejer ellers først at komme efter de første hold ællinger. (så løber kæresten ned med sit jagtgevær og jager, men får aldrig noget med hjem ;D, fuglene er jo desværre ikke dumme)


ænderne ligger deres æg bagest i huset med lille åbning, vi har også haft flere liggende i de gamle mælkejunger.


alle steder bliver æg taget, uanset hvor lille en åbning det er eller hvor mørkt det er.


hvis du har et forslag mod dem modtager jeg det meget gerne  /o


sidste år flyttede jeg ællinger op til huset, så snart de klækkede, der kan de være i fred for fugle og andet selv om der ikke er overdækket.


men i år bliver de nede ved vandhullet, laver en overdækning til dem de første 3 uger ca. indtil de er store nok.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.