Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er det lykkedes med årets to første kuld araucana kyllinger !!  (Læst 8109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lottejep

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Dværg Araucana - vildtfarvet
Så har vi fået de første to kuld dværg araucana kyllinger i vildfarvet : 1. kuld   5,2  - 7 befrugtede - 7 levende kyllinger -
 nu er de 8 uger ! Kuld nr. 2 er  1 uge nu - 12 levende kyllinger, ( ud af 15 befrugtede æg ).
I år har jeg hverken klippet eller trukket fjer omkring bagpartiet, så jeg satsede, befrugtningsgraden skal vi ikke snakke om. Men første gang var der 18 æg i rugemaskinen, anden gang  39 æg. Men jeg er meget tilfreds, sidste år fik jeg kun 4 kyllinger ialt.  Imorgen fredag skal jeg lyse det sidste hold æg, vi har lagt 50 æg i rugemaskinen, så det er spændende.
De store sorte Australorps har givet 1. kuld  9,5  og 2.kuld   7,3  + en enkelt undermåler  0,1. Så der er vist foreløbig 2,5 der måske kan bruges til udstilling ( nu 12 uger gamle ) og de sidste er 4 uger.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Hvor dejligt  /o
Lykken er, når det lykkes  *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Det lyder da rigtig godt og noget bedre end sidste år. Jeg glæder mig på jeres vejne og glæder mig til at se hvad der kommer ud af det.

Endte det med at du skiftede hanen ud med en ny eller beholdte du ham endnu et år. Og må sige at du fik ret i Odder og vi har nogle dejlig tamme MEDK hanekyllinger i forhold til deres fædre.

Hvis vi ikke ses før kan det være at vi ses i Leizig hvis du stadig skal derned.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lottejep

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Dværg Araucana - vildtfarvet
Det er stadig den samme hane, den jeg hentede i Hannover for 3 år siden. Der er nu kun to af den gamle høns tilbage, og så de to unge, som jeg fik udruget sidste år. De var også udstillet i Hundslund.
Ved lysning af de sidste 50 æg i fredags, ser det ud til, at der er 18 befrugtede æg, så nu må vi ser, hvad der kommer ud af det !
Dejligt at høre med jeres hanekyllinger af MEDK.

Ja, vi skal med til Leipzig.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Det glæder mig kun at høre og stadig et rimeligt godt resultat på denne tid af året med hensyn til befrugtning.

Ved du om din stamme strukker for det kunne da kun være sjovt med sådan nogle små haleløse kyllinger med deres haleløse mor.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lottejep

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Dværg Araucana - vildtfarvet
Jeg har endnu ikke haft en skruk, hverken da jeg havde de store eller nu med dværgene.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Jeg troede normalt denne race var gode til det, men der findes forskel på stammer og det må man huske.

Håber du kan få udbredt dem lidt mere, for de har da deres helt egen charme.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Vi har været så heldige at have en skruk i år, det blev desværre kun til 1 kylling, men satser på bedre held næste år..
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Lottejep

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Dværg Araucana - vildtfarvet
Ok, det lyder godt. Har lige været på besøg hos nogle, der også har held med en skruk, så det kan lade sig gøre. Vi har bare ikke prøvet det. Det er åbenbart ikke så nødvendigt, med at klippe eller trække fjer, for at lette parringen, som vi ellers har hørt tidligere. Eller hvad siger du ? Dem jeg har besøgt, har fået rigig mange kyllinger i år.

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Vi har ikke intimbarberet vores høner, men har jo så heller ikke fået mere end 1 "naturlig" kylling.. vi puttede 16 æg i rugemaskinen og ud af dem kom der 8 kyllinger.. de er alle sorte og vores sorte høne mangler rigtig mange fjer da hanen foretrækker hende, så vi har overvejet at prøve at intimbarbere dem næste år for bedre befrugtning :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Tillykke med resultatet! Hvor er det dejligt at høre at der stadig er dværg araucana i lille Danmark
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lottejep

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Dværg Araucana - vildtfarvet
Kan nu tilføjes, at det tredje hold også er lykkedes over al forventning. 13 udruget - 12 levende efter 14 dage.
Så er super sæson, så det bliver spændende, hvad der bliver klar til udstilling.

Mvh. Charlotte

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Jeg glæder mig i hvert fald til at se dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen