Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Utøj  (Læst 4112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Utøj
« Dato: 16 August , 2012, 22:23 »
Jeg i dag har modtaget 10æg med posten - YES.

Men glæden varede kort. Da jeg ville skifte æggene i reden hos skrukken opdagede jeg, at de tre "gamle" æg vrimlede med microskopiske dyr (lus? Blodmider? eller edderkopper?). Jeg har regelmæssigt tjekket hønsene for utøj, men har ikke fundet tegn derpå, hverken på høns eller i hønsehuset.

Faktum er at æggene stadig ligger i bakken og ikke under skrukken, og nu kan jeg se frem til rengøring af hus og "høns".

Uanset typen af utøj er fremgangsmåden, da den samme? Nogle med gode erfaringer?
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Utøj
« Svar #1 Dato: 16 August , 2012, 23:02 »
Lyder som blodmider, de lever ikke på dyrene, men i revner og sprækker. Der er adskillige tråde om blodmider på forum lige nu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Utøj
« Svar #2 Dato: 16 August , 2012, 23:36 »
Uff.

Det lyder da godt nok som om det er et fantastisk år for blodmider.  /d /d
Mvh
Erik Andersen

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Utøj
« Svar #3 Dato: 17 August , 2012, 06:25 »
Jeg forsøgte at goggle det for at finde et billede af bæsterne, men uden held. De er helt lysebrune og meget, meget små.

Kan blodmider godt komme fra den ene dag til den anden?

Hvordan holder jeg lettest hønsene, når de skal sprøjtes på gumpen og under vingerne?
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Utøj
« Svar #4 Dato: 17 August , 2012, 06:44 »
Blodmider kommer ikke fra dag til dag, de kommer stille og roligt og når de kan ses, SÅ er der MANGE.

Jeg har hørt om tilfælde  hvor de har væltet op ad væggene. /d

Og de lever af blod, så de kan faktisk udsuge hønsene så de mistrives og dør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Utøj
« Svar #5 Dato: 17 August , 2012, 07:55 »
Uff.

Det lyder da godt nok som om det er et fantastisk år for blodmider.  /d /d

Ja, snakkede for nylig med foderpusheren og der er helt vildt mange mider, herunder blodmider i år.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Utøj
« Svar #6 Dato: 17 August , 2012, 09:35 »
Jeg forsøgte at goggle det for at finde et billede af bæsterne, men uden held. De er helt lysebrune og meget, meget små.

Kan blodmider godt komme fra den ene dag til den anden?

Hvordan holder jeg lettest hønsene, når de skal sprøjtes på gumpen og under vingerne?

Det er nemmest at holde dyret i benene, så det vender  hovedet.

Så vil det baske lidt med vingerne, og det er nemt at pifte spray ind på kroppen. Rumpen er ikke noget problem.

Og held og lykke, det kan være et stort arbejde at komme af med blodmiderne. De gemmer sig bagved vægbeklædningen og i revner og sprækker. Der skal bare sidde nogle få stykker tilbage for at de kan begynde at formere sig igen.

Der er en anden tråd om tør-øko-pulver. Det kan være en god ide at få fingrene i sådan en sæk efter at du har behandlet og rengjort for at forebygge evt opblussen igen.

Det hedder også hemexide hvis det købes hos et andet firma, nemt at finde på Google. Billigt, ugiftigt produkt.

Held og lykke med de forbandede mider :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Utøj
« Svar #7 Dato: 17 August , 2012, 09:46 »
inspireret af alle de tråde, om blodmider, gik jeg i aftes over og svingede lommelygten, jeg fandt gudskelov ikke noget der kriblede eller krablede, hverken på loftet eller i sprækkerne, og dem er der mange af, aj heller pindende, hverken på underside eller overside, så nu er jeg jo mistænksom på om jeg har set ordentligt efter, så jeg må derover igen i aften, når jeg har fået nye batterier på lommelygten, jeg vil nødig overse sådan et angreb, jeg har rigeligt at gøre med lopper, som mine katte henter hos naboen, der ikke behandler sine mange gårdkatte, så jeg har nærmest forgiftet høns hunde katte og min bolig, hvis jeg overlever, så håber jeg ved gud jeg har fået gjort kål på  lopperne, min søn har lignet en der havde skoldkopper, ham er de åbenbart helt vild med, og det er ved gud ikke i orden, så jeg sprøjter og pudre og pensler, så måske er det derfor jeg er kommet udenom blodmiderne, håber jeg.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Utøj
« Svar #8 Dato: 17 August , 2012, 10:12 »
Ina, så har du vist heller ikke fortjent andet kryb lige nu vel. Jeg håner i slipper af med lopperne. Jeg bliver selv bidt overalt med det samme en af vores hunde slæber en enkelt loppe hjem.
Jeg tror jeg vil følge dit eksempel og gå på nattebesøg i hønsehuset.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Utøj
« Svar #9 Dato: 17 August , 2012, 10:43 »
Også her.Jeg var i aftes med lommelygte,for at lede efter blodmider,men så ingen.Selv bliver jeg bidt,bare der er en stær i nærheden,for ikke at tale om hvis de får lavet en rede i nærheden af huset.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Susanne

  • Gæst
Sv: Utøj
« Svar #10 Dato: 17 August , 2012, 12:36 »
Jeg har haft blodmider af to omgange, og de var nemme at se i dagslys.

Under siddepinden og ved  fæstet af siddepinden.

Det ligner bare nogle små mørke skygger, en lille plamage eller en lidt større. Evt en lille række.

Kigger man nærmere efter består "skyggen/området/plamagen" af små bitte vanillekorn-store prikker. Røde, brune,sorte alt efter lysforholdene.

Jeg er ikke blevet bidt af dem, men er begge gange blevet overrasket oer, hvor små, de er.

Måske er de endda nemmere at spotte i dagslys, da de om natten er kravlet ind på hønsedes hud for at suge blod, men om dagen sidder de ikke kun usynlige steder, men netop også ofte under siddepinden.

Man kan også stryge sin finger under siddepinden, og den bliver rødspættet af maste mider, hvis der er nogen.

Jeg vil egentlig bare sige, at man ikke behøver at vente til det bliver mørkt, næsten tværtimod .

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Utøj
« Svar #11 Dato: 17 August , 2012, 14:05 »
Hej igen
Så er der gjort rent i hønsehuset og sprøjtet grundigt med staldchok. Troede umiddelbart, at jeg havde klaret frisag mht blodmider, da jeg kun fandt et par stykker inde i huset.

Men, jeg fik mig en slem overraskelse, da jeg ved et tilfælde kommer til at kigge på hønsehusets udvendige redekasse (ikke i selve kassen, men udenpå). I øvrigt, hvor skrukken stædigt har besluttet sig at ruge. Den var dækket af små højrøde microscopiske dyr - FØJ. Så nu er hønsehuset sprøjtet både ude og inde og dråberne til at dryppe hønsene med er sat frem!

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.