Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vispumin  (Læst 14129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Vispumin
« Svar #15 Dato: 22 Maj , 2009, 08:37 »
Kan man købe D3 vitamin i evt. flydende form, eller skal man ha en D-vit. blanding  ???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Vispumin
« Svar #16 Dato: 22 Maj , 2009, 22:44 »
Hvis høns og fugle lægger tyndskalede æg er det næsten altid D3 vitaminmangel. Dette findes bl.a. i sollys, så især dyr der går inde kommer let til at mangle D3 vitamin. Hvis et dyr mangler dette vitamin og lægger tyndskallede æg hjæper det ikke at tilføre strandskaller eller andet kalk da de ikke kan omsætte kalken uden D3 vitamin.

Fantastisk godt at vide, tusind tak! :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vispumin
« Svar #17 Dato: 25 Maj , 2009, 02:53 »
D3 vitamin findes bl.a. i levertran der også indeholder A vitamin. Levertran kan ikke blandes op i vand, men kun i foderet. Man skal være påpasselig med at holde trugene rene da rester af levertran harsker hurtig og er efterfølgende ikke særlig sund for dyrene.
D3 vitamin kan købes på apoteket, men er meget dyr og i små potioner, hvorimod levetran er til at købe til rimelig pris og i større mængder til dyr.

Huvasan vitamin som kan købes hos Amerika Thisted i 100 ml flaske indeholder A, D3, E, B1, B2, B6, B12, og K vitamin. Dette produkt er vandopløselig og meget konsentret, 10 ml. til 100 høns om dagen. En flaske med 100 ml. koster ca. 25 kr.

Når man køber vitaminer er det meget vigtigt at se hvor langt det strækker da der findes produkter på markedet der næsten kun indeholder vand. Samtidig er det vigtigt at holdbarhedsdatoen ikke er overskredet da det hermed midster sin værdi.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Vispumin
« Svar #18 Dato: 25 Maj , 2009, 05:18 »
Jeg har aldrig givet mine høns ekstra tilskud af nogen art.

De får byg blandet med tilskudsfoder og skaller. Derudover får de rester fra husholdningen og lidt brød fra en bager.

De lægger pænt med med æg, som har gode skaller og næsten alle er befrugtede.

De er friske og det er meget meget sjældent, jeg har haft en syg høne eller en død kylling.

De har alle adgang til udendørs hønsegårde, som de er i det meste af dagen.

Er der nogen som helst grund til, at jeg begynder at give dem tilskud???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vispumin
« Svar #19 Dato: 25 Maj , 2009, 17:30 »
Hej Søs,

nej, det er der ikke. Der er højst sandsynligt tilsat det hønsene skal bruge i det færdigfoder du giver dem sammen med byggen. Og har de tilmed adgang til lidt grønt her om sommeren, så er de rigtig godt dækket ind ;)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Vispumin
« Svar #20 Dato: 26 Maj , 2009, 07:08 »
Tak for dit svar. Synes jo heller ikke det kunne passe, når de alle er super friske hele tiden.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr