Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Møllerens Fuld af Pep  (Læst 19492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #30 Dato: 27 Januar , 2014, 09:09 »
Der findes i hvert fald udenlandske økologiske hønsekornsblandinger. Men jer ser ingen grund til at bruge dem. For mig tager det vel 1-2 minutter at blande en sæk med hvede, en sæk med havre, en sæk med majs og en sæk med ærter. Og det er mine høns vilde med. Og det er billigere for mig end den ikke-økologiske gramix.

Jeg ser ingen grund til at der skal sprøjtes gift ud på en masse marker i Belgien eller hvor kornet til gramix bliver dyrket. Jeg ønsker heller ikke, at der skal bruges en masse olie for at fragte hønsefoder rundt i verden.
Jeg må dog indrømme, at den majs, som udgør 10 % af mit foder om vinteren, ikke er dyrket i Danmark. Men dansk økologisk majs i hele korn findes slet ikke på markedet.

Økologisk tilskudsfoder til høns har jeg ikke set. Men der finders foder til andre dyr som sagtens kan bruges. Jeg bruger fx nogle piller lavet til kalve som har et højt indhold af protein (og alt hvad der behøves af vitaminer og mineraler). Det kan du købe direkte hos landmænd, og det er billigere end det ikke-økologiske Møllerens Fuld af pep.

Så det kan sagtens lade sig gøre at gå over til økologisk foder, hvis man plejer at fodre med ret dyre produkter som dem du nævner.

Bruger du kun korn, majs og ærter eller blander du det med tilskudsfoder oveni?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #31 Dato: 27 Januar , 2014, 22:39 »
Egentlig tilskudsfoder til høns har jeg aldrig brugt, fordi jeg ikke kan finde det økologisk.

Men mine høns har i perioder fået fuldfoder fra DLG (Naturæg). Men oftere har de som nævnt fået nogle piller lavet til kalve, som har et højere proteinindhold. Dermed er de reelt tilskudsfoder.

(Husk at tjekke indholdsfortegnelsen, hvis du bruger noget der ikke er lavet til høns, men helt galt går det ikke, hvis dine høns også har adgang til korn og grønt.).

Der kan dog også sagtens gå en uge eller to hvor mine høns lever af korn, majs, ærter, madrester og hvad de selv kan finde. Sådan har det været de sidste par uger (plus gulerødder), og alligevel har jeg igen fået masser af æg efter en lidt sløj december.

Jeg oplever generelt ingen ændringer i æglægningen, når jeg ændrer på foderet. Til gengæld oplever jeg stor (negativ) effekt af manglende lys eller for mange haner i flokken.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).