Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder der er skabt til industri vs. til hobbyhøns  (Læst 5550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Foder der er skabt til industri vs. til hobbyhøns
« Dato: 24 Juli , 2008, 09:40 »
Jeg fodrer for øjeblikket med P.P. Hedegårds produkter og det passer mig ganske fint som lokalpatriot ;)

Har lige siddet og luret lidt på hjemmesiden og finder det vældig uoverskueligt, set gennem mine havehønsebriller.http://www.hedegaard-agro.dk/page850.aspx

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at foderet er opbygget dels til fremstilling af slagtekyllinger som skal vokse hurtigt - være rentable rent tidsmæssigt - og til æglæggende høner, som skal producere et rentabelt overskud via så mange æg som muligt.

De behov har jeg jo slet ikke...

Mine kyller må gerne vokse langsomt og mine høner behøver ikke presses for stor ydeevne. Et æg pr høne er ikke et nødvendigt must hos mig.

Jeg er egentlig tilfreds og det er dejlig let, fordi jeg ofte får det sammen med Lone Aasted (det er rart at kunne deles ;) ), men er det det optimale for havehøns?

Er der foder der er skabt til hyggehøns egentlig?


MartinJ

  • Gæst
Sv: Foder der er skabt til industri vs. til hobbyhøns
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2008, 11:42 »
Foderet du linker til her er til levekyllinger og æglæggere.
Foder til levekyllinger er slet ikke det samme som til slagtekyllinger. Der er meget stor forskel på især energiindholdet og noget på protein og aminosyrer. Levekyllinger vokser stort set med same hastighed som "hobbykyllinger". Så det vil være helt ok at bruge dette foder. Hobbykyllinger har som regel adgang til andet foder, grønt f.eks.

Æglæggerfoder er lidt anderledes. Det er beregnet til høner der lægger et æg ca. hver dag. Det behøver hobbyhønerne jo ikke at gøre. En ret stor del af æglæggerfoderet er korn, derfor betyder det ikke så meget om man giver hønerne ekstra korn. Igen vil hønernes normale adgang til grovfoder, altså græs, blade, ukrudt m.m. give en ret stor fortynding af især energi.
Generelt er fjerkræ gode til at finde det de mangler eller behøver i foderet. Det der altid er vigtig, for både kyllinger og høner, er mineraler. Er der fri adgang til skaller kan man være ret sikker på de før calcium og fosfor nok.
Jeg vil ikke være betænkelig ved at bruge hedegårds foder.

Hedegård er godt nok blevet opkøbt (aktiemajoriteten) af Danish Agro, som er hovedsalig sjællands og sønderjysk. Men fabrikken er da stadig lokal :).

Det er nok svært at lave en foderblanding som er 100 % beregnet til hyggehøns. Det er jo en broget flok af store og små og nogle midt i mellem. Nogle hyggehøns for tilskud af det ene, andre noget andet. En god standardblanding vil være udmærket til hyggehøns. Det eneste jeg vil fraråde er decideret slagtekyllingefoder, med mindre man vil lave færdige kyllinger i en fart. Levekyllingefoder bruges af nogle (med stort held) til at lave langsomtvoksende slagtekyllinger af samme afstamning som hurtigtvoksende kyllinger.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Foder der er skabt til industri vs. til hobbyhøns
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2008, 18:53 »
Ih tak Martin for det gode svar! Det er præcis de fodertyper jeg bruger, så det er jo fint! ;)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Foder der er skabt til industri vs. til hobbyhøns
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2008, 08:57 »
velbekomme og tak for tilbagemeldingen