Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på hønsefoder steget??  (Læst 22760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Prisen på hønsefoder steget??
« Dato: 04 Januar , 2011, 18:08 »
Er prisen på hønsefoder steget voldsomt på det seneste, der hvor I køber? Som DayTrayder (på Fondsbørsen) følger jeg også en del med i prisudviklingerne på råvarer. Disse har for hvede og bygs vedkommende været udsat for ca. en fordobling af prisen indenfor 10-11 mdr.
Og hvis det ikke er slået igennem på hønsefoder, så tror jeg det sker meget snart. /o
Jeg var selv så "heldig", at jeg for 11 mdr. siden fyldte mine lagre til bristepunktet, da jeg syntes priserne var ret lave. Jeg havde så til resten af sidste vinter samt til hele denne vinter som vi nu er midt i.
Det er jeg rigtig glad for nu, da det viser sig at der er "sparet" en hel del penge, idet jeg ialt bruger temlig mange tons hver vinter til de forskellige dyr vi har på gården. Det er ikke kun høns, så jeg er lidt hårdere ramt på foderregningen  ;D

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 19:31 »
Ja, det er steget...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 19:35 »
Det er steget stødt de sidste 2 år. ca.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bodil Tover Karlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2011, 19:35 »
Pis og l...  >:( Skal jo hente foder imorgen.... Tro det bliver svinefoder igen, for det spiser de også fint og de lægger nu to æg om dagen. På 64 gram og 58 gram, så det tegner lovende.. :P
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2011, 20:08 »
Grisefoderet er også steget.  :(
Jeg plejer at købe hos en lokal grisebonde til 2 kr pr kg. Nu skal jeg give 4 kr pr kg.... /d
Han siger selv at det snart ikke kan betale sig at være landmand.... Njaaaa.....

Så det er ikke sikkert at det er billigere af fodre med grisefoder. ( jeg er i hvert fald glad for at vores 5 grise skal slagtes til sommer).

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2011, 22:42 »
Stina.

Prøv at checke hvad du skal give for foder i sække på den nærmeste 'foderstof'. Jeg tror din lokale grisebonde tjener mere end nødvendigt på dig. Nok er foderet steget, men i udgangspunkt tog han dobbelt op af hvad jeg feks giver, sååå...
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2011, 22:49 »
Hvis jeg regner ud hvad jeg giver for tilskudsfoder + korn pr kg, ja så er det da ikke billígere at fodre med grisefoderet når det koster 4 kr pr kg
Med venlig hilsen Heidi

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2011, 17:35 »
Hvad pokker. Bliver jeg snydt? Det er ellers min venindes mand jeg handler med.  :o
Dog afstod jeg fra at købe hvede da prisen her var 3 kr pr kg. Så var det alligevel billigere hos foderstof'en.
Jeg ringer straks i morgen til Bårse og hører hvad prisen ligger på.
 8) suk! Det er en jungle med de priser.

Men tak for tippet.

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2011, 17:56 »
nu ved jeg ikke hverken hvad svinebonden eller foderstoffen tager for konventionelt foder, men økologisk tilsætningsfoder til svin koster nu 7,5 kr pr. kg, så i forhold til det er 4 kr billigt.

Rasmus

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2011, 18:05 »
sidst gav jeg 4,64 pr kg for Møllerens fuld a pep
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2011, 19:00 »
Syntes de "bondemands-priser" jeg ser angivet her, som man betaler for f.eks. hvede, er pænt i bondens favør.
Jeg f.eks. har givet kr.1,20 +moms (ialt kr. 1,50 incl.moms) pr. kg. hvede leveret hos mig i et større antal tons.
Det skal dertil bemærkes at jeg får kun 80/85 øre pr. kg. +moms ved salg fra mark til foderstoffirmaer.
Så når en bonde siger: du skal kun give 1,50 kr. pr. kg. det er det jeg selv har givet i foderstoffen, ja  så taler han jo sandt. Men nu begynder den økonomi-udd. at blinke med øjenene - jeg gør i alfald - for momsen afløfter bonden. Han får altså kr. 0,25 af de 1,50 refunderet hos Told&Skat. Derefter fratrækkes resten som en udgift, hvor der ville have været betalt skat af.
Sååå noget hænger ligesom fooor godt sammen, i alfald hos bonden  /o
Mht. Fuldfoder til æglæggende høner så gav jeg i går d. 4/1 kr.3,- pr. kg. +moms. Produceret hos Hedegaard/Nørresundby - købt i nærheden af Varde.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2011, 19:23 »
har betalt 86,5 + moms for Laico 1(æglægningsfoder) ved Brdr. Evers... og de bekræfter stigning i forholdet til 1.12.2010
høns, ænder, hunde, katte...

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2011, 19:27 »
Syntes de "bondemands-priser" jeg ser angivet her, som man betaler for f.eks. hvede, er pænt i bondens favør.
Jeg f.eks. har givet kr.1,20 +moms (ialt kr. 1,50 incl.moms) pr. kg. hvede leveret hos mig i et større antal tons.
Det skal dertil bemærkes at jeg får kun 80/85 øre pr. kg. +moms ved salg fra mark til foderstoffirmaer.
Så når en bonde siger: du skal kun give 1,50 kr. pr. kg. det er det jeg selv har givet i foderstoffen, ja  så taler han jo sandt. Men nu begynder den økonomi-udd. at blinke med øjenene - jeg gør i alfald - for momsen afløfter bonden. Han får altså kr. 0,25 af de 1,50 refunderet hos Told&Skat. Derefter fratrækkes resten som en udgift, hvor der ville have været betalt skat af.
Sååå noget hænger ligesom fooor godt sammen, i alfald hos bonden  /o
Mht. Fuldfoder til æglæggende høner så gav jeg i går d. 4/1 kr.3,- pr. kg. +moms. Produceret hos Hedegaard/Nørresundby - købt i nærheden af Varde.

Jeg synes da at dit regneeksempel viser et billede af at tingen er lige præcis som de skal være? Begge parter får noget ud af den handel - Bonden har tydeligvis gjort en rigtig fin handel for ham, men "kunden" har også vundet, da han har fået hvede til en meget lavere pris end han kunne købe det til i 15 kg. sække hos f.eks. Land&Fritid. Jeg kan ikke se problemet?

Hvis du har hel hvede liggende som jeg kan købe et par tønder af til 1,50 kr. pr. kg. så vil jeg i hvert fald gerne lige have din adresse i en PM  ;) - jeg har nemlig lidt "leverandørproblemer" her nord for Varde og er tæt på at løbe tør...  
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2011, 20:22 »
Ellers kender jeg måske til en der sælger hvede ved snejbjerg hvis du ikke kan finde andet...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Prisen på hønsefoder steget??
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2011, 20:36 »
Specielt til Rudy (men også til "jer andre" )

Korn svinger hele tiden op og ned i pris. Lige nu vil diverse foderstoffer give landmanden 1,60 kr. for eks. hvede. Og det er altså plus moms. Så hvis du på nuværende tidspunkt kan skaffe hvede til under 1 krone så vil jeg godt købe alle de tons du kan skaffe :)

Til Stina (mineunger). Hvis der er tale om drægtigheds foder så er der absolut ingen tvivl om at landmanden tjener på det, hvis han tager 4 kr. pr. kg.
Men nu ved jeg jo heller ikke hvor meget "bøvl" han har ved at sælge foder til dig.
Hvis han selv skal hælde det i poser/tønder så kan jeg godt forstå at han tager 4 kr. Men ellers ville det være mere fair at han tog 3 kr. pr. kg. Og så ville han nok stadigvæk tjene en lille smule.

Danny
Himlen bør altid være blå!