Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At få en vagtel til at ruge  (Læst 20560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #15 Dato: 02 ſeptember , 2011, 08:27 »
Lus og spindemider er for små til vagtler, dvs vagtlerne spiser dem desværre ikke.. Til gengæld er vagtler flinke til at sand/støvbade, så der kommer jordstøv i hele huset, og så kan utøjet RIGTIG komme i planterne ;) Men det er jo bare prisen for at holde begge dele sammen..

Grangrene og lignende er rigtig godt at gemme sig i, specielt hvis man stikker dem ned i jorden og danner små "grotter" af grenene, men de er ikke kønne at se på, og jeg ville klart anbefale jordbærplanter, rabarbere mv i driveren i stedet for..det er jo også det rigtige tidspunkt at sætte dem plus gøde (her gødes med hestemøg, super gødning!)

Mine vagtler har altid spist både kartoffelblade og tomatblade, og de nyder det...de har aldrig fejlet noget og heller ikke de små kyllinger  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #16 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:49 »
Jeg kan ikke rigtig plante noget i jorden i drivhuset for der er net i bunden med sand ovenpå. Har så købt en stor pose easy-strø som skal ovenpå igen. De planter der skal være skal stå i kasser eller potter.
Tror nok mine jordbærplanter har lavet aflæggere som jeg kan sætte i drivhuset.  :)
De kan godt stå i forholdsvis flade kasser så vagtlerne kan hoppe op og gemme sig deri. (til foråret)

Men lige nu gælder det noget de kan overvintre i så de kan holde varmen.
Jeg sætter plantekasser (kapilærkasser) ind og har så overvejet at lægge et godt lag halm mellem et par kasser og så med "grantag" over.

Er det nok til de kan holde varmen i vinter? ???

Metmus: Jeg er meget glad for at høre de ikke tager skade af tomatplanterne for det har været min største bekymring. De (tomater) er jo næsten et "must" i drivhuset og det er altså besværligt at holde vagtlerne væk fra dem.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #17 Dato: 03 ſeptember , 2011, 10:31 »
Jeg kan ikke rigtig plante noget i jorden i drivhuset for der er net i bunden med sand ovenpå. Har så købt en stor pose easy-strø som skal ovenpå igen. De planter der skal være skal stå i kasser eller potter.
Tror nok mine jordbærplanter har lavet aflæggere som jeg kan sætte i drivhuset.  :)
De kan godt stå i forholdsvis flade kasser så vagtlerne kan hoppe op og gemme sig deri. (til foråret)

Men lige nu gælder det noget de kan overvintre i så de kan holde varmen.
Jeg sætter plantekasser (kapilærkasser) ind og har så overvejet at lægge et godt lag halm mellem et par kasser og så med "grantag" over.

Er det nok til de kan holde varmen i vinter? ???

Metmus: Jeg er meget glad for at høre de ikke tager skade af tomatplanterne for det har været min største bekymring. De (tomater) er jo næsten et "must" i drivhuset og det er altså besværligt at holde vagtlerne væk fra dem.  ;D

Hvorfor har du net i bunden? Så er det svært at lave et rigtig godt vagtelmiljø plus de laver fordybninger i jorden/sandet til rede og sandbadning, og det er ihvertfald et must :) Easy strø kender jeg ikke så godt, men hvis det er dét, jeg tænker på, så vil jeg absolut ikke anbefale det! Der er nogen, som bruger det i drivhuset til de vagtler, der absolut ikke kan tåle fugt fx Bob White, og det har de fint held med, men den japanske vagtel og for den sags skyld også den kinesiske (dog knap så meget), kan godt lide at rode og skrabe i halv fugt, sågar sandbader mine i halvfugtigt jord tit frem for det helt tørre, dvs de nyder at gå blandt jordbærene, når ejg fx lige har vandet dem. I efteråret er det fx meget sjældent nødvendigt at vande jordbær og andre planter i drivhuset, fordi det regner udenfor, og så bliver jorden omkring drivhuset så fugtig, at planterne kan "trække" vand fra jorden udefra.
Et tørt lag som halm/hø med skygge og gemmesteder af grangrene er fint for at holde varmen til vinter, jeg gjorde selv det, at jeg i vinters gemte nogle grene fra birketræer, som kan bøjes og drejes i alle retninger, og så formede jeg ligesom en lille hule med hø i til hver af mine par.. Det er gået ganske fint de sidste to (særdeles kolde) vintre  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #18 Dato: 03 ſeptember , 2011, 22:16 »
Det blev til halvt af hver. :)
Det easy-strø fyldte ikke så meget alligevel og vi havde masser af sand så der er tørt i den ene ende af drivhuset og lidt mere fugtighed i den anden ende.

Kasserne fik vi også ind og der lagde vi så halm imellem 3 steder + nogle grangrene. Så må vi se hvor de foretrækker at være.  ;)
Jeg er noget spændt på at få dem derud i morgen.  ;D

Grunden til nettet i bunden er at forsøge at sikre det mod uvedkommende ;).
Det var nemmere end at grave net ned pga drivhusets placering. Der ligger så meget sand / easystrø ovenpå så vagtlerne sagtens kan skrabe og lave fordybninger i sandet.
Nu kan jeg så bare glæde mig til at se hvad de siger til det.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #19 Dato: 04 ſeptember , 2011, 09:35 »
Det blev til halvt af hver. :)
Det easy-strø fyldte ikke så meget alligevel og vi havde masser af sand så der er tørt i den ene ende af drivhuset og lidt mere fugtighed i den anden ende.

Kasserne fik vi også ind og der lagde vi så halm imellem 3 steder + nogle grangrene. Så må vi se hvor de foretrækker at være.  ;)
Jeg er noget spændt på at få dem derud i morgen.  ;D

Grunden til nettet i bunden er at forsøge at sikre det mod uvedkommende ;).
Det var nemmere end at grave net ned pga drivhusets placering. Der ligger så meget sand / easystrø ovenpå så vagtlerne sagtens kan skrabe og lave fordybninger i sandet.
Nu kan jeg så bare glæde mig til at se hvad de siger til det.  ;D

Det lyder spændende, vi hører gerne en opdatering, hvordan det går  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #20 Dato: 04 ſeptember , 2011, 23:03 »
Så har jeg fået vagtler i drivhuset.  /o
De kom ind tidligt på formiddagen og skyndte sig at gemme sig i halmen der var lagt ud. Der er måske lidt rigeligt halm for de blev helt væk, men jeg havde sagt til sønnike at han skulle lægge halm uden at sige hvor  meget der skulle være. ;) Det går nok. Så føler vagtlerne sig nok mere sikre.

Har gået og kigget til dem med jævne mellemrum og hen på eftermiddagen var de kommet frem og var rundt og undersøge det hele. Det er jo ren luksus for de har dobbelt så meget plads til halvt så mange vagtler som der hvor de boede før. ;)

Men det var rigtigt Metmus at de nyder det fugtige sand. :) De har ligget og "rullet sig" i det. Selvom vi kom ind for at kigge på dem blev de ved med at pile rundt og undersøge og skrabe i sandet og de kom faktisk ret tæt på os så længe vi ikke bevægede os for meget.
Det var det jeg var lidt nervøs for om de kunne blive tamme nok når vi fik nogle voksne, men det ser lovende ud allerede nu.  :D
Der er ikke så meget ved at de farer op i ruden første gang man kommer derind.

Det er SÅ dejligt endeligt at have fået vagtlerne installeret i drivhuset selvom det så ikke blev nogen jeg selv havde ruget ud.  ;D

Det eneste jeg mangler er faktisk en måde at "låse" dørene på så hunde og andet ikke kan "skrabe" dørene op og æde de stakkels dyr. Nogen der har et forslag?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #21 Dato: 04 ſeptember , 2011, 23:07 »
Det hører lige med til historien at inden vi overhovedet havde fået dem hjem havde vi fået 4 æg. (fra 5 høner) Mon ikke de holder en lille pause når de nu er blevet flyttet?  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #22 Dato: 05 ſeptember , 2011, 15:50 »
Fedt at de nyder det  /o De nye jeg har præsenteret i drivhuset har nu altid været lidt vilde til at starte med og nogle gange fløjet mod ruden...av..men ingen har taget skade.

Det er da super godt med så meget halm, at de kan gemme sig i det evt bygge en hule i det. Det er bedre for fuglene plus MEGET bedre, hvis de skal blive tamme, for jo mere de kan gemme sig i, des mere trygge bliver de ved at være fremme evt på bar bund, når du fodrer og lignende.. Ja, måske kan man ikke altid lige se dem, når de gemmer sig, men de bliver meget mere tamme, når de har muligheden for at gemme sig!
Når temperaturen falder mere her i september og oktober, så stopper de helt automatisk med at lægge æg. Mine plejer at stoppe ca 1. oktober.

Er det japanske, jumbo eller jumbo magnum, du har?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #23 Dato: 05 ſeptember , 2011, 20:37 »
Hvis man klipper fjerene på den ene vinge, flyver de ikke særlig godt, og kan derfor ikke komme til skade/dø ved at flyve ind i glasset. Næste år efter fjerskifte, når de igen kan flyve normalt, har de lært, hvor glasset er.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #24 Dato: 05 ſeptember , 2011, 20:53 »
Metmus: jeg tror du har ret. Jeg satte mig derude i dag på en taburet og et par af dem rendte under taburetten frem og tilbage for at finde de godbidder jeg "tabte" lige nedenfor.  ;D

Det er ikke meget der skal til for at lokke dem frem. Det er nu kokken og to lyse jeg fik der er tamme. Har 3 vildtfarvede høner også men de er mere reserverede. Men halmen er jo lige inden for rækkevidde så de tør godt kigge frem. :) Men der er jo også en ting medal den halm....skulle der komme æg så er det næsten sikkert vi ikke finder dem for selvfølgelig lægger de dem i halmen. (fandt dog et i dag så nu har vi et fra hver høne tror jeg)

Marianne: de har været oppe ad siderne et par gange, men det er heldigvis ikke glas jeg har i, men polycarbonat. Det er ikke så gennemsigtigt og ikke så hårdt som glas. Det giver en smule efter når de rammer, så der er heldigvis ikke sket noget med dem. :D

Nu håber jeg så bare de overlever vinteren så vi kan prøve at få dem til at ruge til foråret /ot.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #25 Dato: 06 ſeptember , 2011, 08:49 »
Metmus: jeg tror du har ret. Jeg satte mig derude i dag på en taburet og et par af dem rendte under taburetten frem og tilbage for at finde de godbidder jeg "tabte" lige nedenfor.  ;D

Det er ikke meget der skal til for at lokke dem frem. Det er nu kokken og to lyse jeg fik der er tamme. Har 3 vildtfarvede høner også men de er mere reserverede. Men halmen er jo lige inden for rækkevidde så de tør godt kigge frem. :) Men der er jo også en ting medal den halm....skulle der komme æg så er det næsten sikkert vi ikke finder dem for selvfølgelig lægger de dem i halmen. (fandt dog et i dag så nu har vi et fra hver høne tror jeg)

Marianne: de har været oppe ad siderne et par gange, men det er heldigvis ikke glas jeg har i, men polycarbonat. Det er ikke så gennemsigtigt og ikke så hårdt som glas. Det giver en smule efter når de rammer, så der er heldigvis ikke sket noget med dem. :D

Nu håber jeg så bare de overlever vinteren så vi kan prøve at få dem til at ruge til foråret /ot.

De skal da helt sikkert nok overleve vinteren  /o De er jo meget hårdføre, og blot med de rette betingelser skal de nok klare sig. Mine har overlevet de sidste to ubarmhjertige vintre  /o

Måske vil de lægge æggene i halmen, måske ikke.. Mine kan godt finde på at smide dem hist og pist...og når tiden så er til det (forår), så samler de dem sammen ved at trille dem. Det har jeg set enkelte gange, men oftest lægger de dem samlet, når det rigtige redested er fundet. Når først de er vant til din tilstedeværelse og puslen rundt i drivhuset, vil jeg mene du sagtens kan samle æggene under/i halmen. Jeg roder tit rundt på alle 4 for at komme ind i buskadset efter æg inde i drivhuset, de render højst lidt væk fra mig!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #26 Dato: 06 ſeptember , 2011, 11:43 »
Jeg har haft bobwhite i mit drivhus de to sidste vintre uden ekstra varme eller noget.
For dem gælder der, at bunden skal være knastør, så kan de sagtens tåle kulden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #27 Dato: 06 ſeptember , 2011, 12:04 »
Jeg håber de vænner sig til at vi laver noget derinde. Til foråret vil der jo nok skulle noget derind.  :D
Men jeg ville bare ikke begynde at smide rundt med halmen sålænge de er så nye. Tænk hvis der lå en og gemte sig deri. Den ville få et chok.  ;D

Jeg er fuld af fortrøstning efter at have læst herinde hvor mange der har dem i drivhuset om vinteren, men der kan jo ske andre ting og indtil videre har jeg ikke været videre heldig med mine høns/kyllinger.  :(
Jeg synes jo jeg har sikret mig på alle måder så jeg håber det går. :)

Det bliver spændende at se om de vil ruge til foråret. Kan næsten ikke vente.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #28 Dato: 06 ſeptember , 2011, 14:04 »
Jeg er fuld af fortrøstning efter at have læst herinde hvor mange der har dem i drivhuset om vinteren, men der kan jo ske andre ting og indtil videre har jeg ikke været videre heldig med mine høns/kyllinger.  :(
Jeg synes jo jeg har sikret mig på alle måder så jeg håber det går. :)

Hvad er der da gået galt med dem??? ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #29 Dato: 06 ſeptember , 2011, 14:08 »
Det bliver spændende at se om de vil ruge til foråret. Kan næsten ikke vente.  ;D

Du må desværre vente lidt endnu, nu går vi den kedelige tid i møde :( Men det er altid spændende, hvornår det første vagtelæg lægges i driveren ;)

Jeg har forresten gjort det, at jeg har købt grit/kalk (smågrit) til mine vagtler, som de virkelig har spist tydeligt af.. Har blot købt en pose i den lokale dyrhandel i gågaden, 1 kg. til 25 kr, det kan man lige overkomme...og det holder i laaang tid  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling