Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 uge gammel kyllinger dør  (Læst 13733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #15 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:11 »
jeg takker for alle de gode indlæg men der er ikke noget af det jeg ikke har prøvet

nej der har ikke været kaniner i de er helt nye

og varmelampen er af den typpe der kan stilles til at køre på halvt blus

og spåner har en temp på ca 33 grader

og der er luft i toppen af buret det er ca 5 cm åben i den foreste halv del



Susanne

  • Gæst
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #16 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:15 »
Åh, hvor jeg føler med dig! Det må være SÅ frustrerende, når man - som du - gør sit allerbedste for at kyllingerne skal få gode vilkår. Og det så ikke lykkes.

Håber det stopper nu!

Al mulig held og lykke til dig!  :)

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #17 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:20 »
det tror jeg ikke men håber !!!!!!!!!!!!!!  der er jo døde 2 idag så jeg må se hvad der sker i morgen

sussie

  • Gæst
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #18 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:22 »
Det tynde linde fra næb kom der også ud af mine kyllinger, dyrlægen sagde det var en slags opkast da kyllingernes afføring var for fast til at de kunne komme ordentligt af med det.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #19 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:26 »
Ja som du også selv skriver, så virker det som om du har prøvet alt...

Har du selv ruget æggene ud i maskine? eller købt daggamle kyllinger?

Det jeg tænker på er om der er andre, der måske har fået æg eller kyllinger af samme høner - måske oplever de det samme?

Det Sussie skriver med fordøjelsessystemet kunne også være en mulighed - jeg lagde mærke til at mine nyklækkede kyllinger (klækkede under skrukhøne i onsdags) ikke spiste de første to døgn efter klækning. Pga. dårlig planlægning havde jeg ikke noget startfoder klar, så de fik serveret undulatblanding med havregryn de første tre dage, hvorefter jeg blandede granuleret startfoder i. Allerede nu er de vokset en hel del - man kan nærmest høre dem vokse...

I øvrigt vil jeg sige at det lyder somom hygiejnen er noget bedre i dit bur, end hos min mutter skruk, der bliver jo skidt i redekassen, hvor de sover og den gør jeg ikke ren hver dag (slemme mig...) og de små klatter jo også lidt i madskålen når de sidder oppe i maden og spiser (den renser jeg én gang om dagen)

Og som ham jeg købte mine første høns sagde: "en sygdom skal jo komme et sted fra" - så hvis dine kyllinger har en sygdom, så må den komme et sted fra. Det kan så være arv eller miljø, og miljøet har du vist efterhånden arbejdet meget med. Kan der være noget at komme efter i arven...

Mens jeg skrev kom der lige to indlæg - det sidste mindede mig om at fremhæve det med foderet. Prøv at lade dem blive 1-2 døgn før de får foder...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #20 Dato: 15 Oktober , 2009, 22:21 »
1 kul fik mad med det samme

2 kul gik 2 dage i rugemaskinen uden mad

dette gav heller nogen forskel

og de er ruget ud i maskine af mig selv .....hønsene og hanen er ringmærked dyr ...så om der er noget der er med avet ved jeg ikke


Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #21 Dato: 15 Oktober , 2009, 23:37 »
Har du haft nogle kyllinger, som er naturlig udruget fra samme flok høns? Og i så fald, hvordan gik det?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #22 Dato: 16 Oktober , 2009, 07:13 »
Jeg tror altså ikke på den med en genetisk fejl. De fungerer jo - og bliver så syge. Det må være noget i omgivelserne eller foderet. I øvrig er begge deres forældre jo velfungerende  ;). En enkelt kylling kan have en uheldig genetisk kombination, men næppe starte som normal kylling. Det du skriver  om at de ligger og puster og at der kommer slim ud af dem - det tyder jo på en lungeinfektion. Hvis de klatter fint, så er det jo ikke mave eller tarme. Håber at de sidste overlever.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #23 Dato: 16 Oktober , 2009, 08:00 »
Jeg har ikke rigtig noget at tilføje til det, der allerede er skrevet, men lidt trøst kan du vel bruge *t
Jeg ville nok ikke forsøge med flere kuld før til foråret, men hvis jeg var dig ville jeg prøve med et kuld naturudrugede, som kunne gå med deres mor. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #24 Dato: 16 Oktober , 2009, 08:13 »
Jeg ved ikke hvor meget det betyder, hvis de ikke får det, men mine kyllinger får altid noget sand (helst går de på sand), så de kan tage små sten til kråsen.
Mvh Marianne

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #25 Dato: 16 Oktober , 2009, 09:53 »
Mariannne MN: Sandet har ikke noget at sige. De varmelampe kyllinger jeg havde i august gik på avispair med savsmuld.

Har været inde og søge lidt på veterinære side, og faldt over Infektiøs laryngotracheitis - også kaldet ILT.
Her er symptomerne netop luftvejssymptomer og øget dødeligeh, ofte akut forløbende.
Det ser ud til der kan vaccineres i mod det. Men kender ikke selv noget til sygdommen. Måske andre her på forum har været udsat for ILT, og kan være til hjælp her.

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #26 Dato: 16 Oktober , 2009, 21:26 »
Jeg har aldrig knus mit startfoder. Det har den rette størrelse i forvejen, det er jo netop lavet til daggamle kyllinger. Hvis du har knus det i samme konsistens/størrelse som eks. mel så tror jeg ikke at de ser det som noget spiseligt.
Hvis de går og æder af spånerne så kan det sagtens give dem en forstoppelse.
Hvis jeg var dig så ville jeg enten skifte spånerne ud med sand eller avis papir.
Der har, her på forum, været en tråd om at sand muligvis var skyld i at kyllinger fik en klump afføring til at sidde i nummeren så hvis det har noget på sig så skal du holde lidt ekstra øje med dem efterfølgende.
Jeg har altid mine kyllinger gående på sand og jeg ruger et par hundrede stykker ud om året. Der har sommetider været en med en klump i røven men når den er pillet af så "cykler" kyllingen videre som intet var hændt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

sussie

  • Gæst
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #27 Dato: 17 Oktober , 2009, 22:14 »
Jeg knuste også mit foder, da jeg havde problemer  <A