Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er klageturen kommet til os - OPDATERING  (Læst 58261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #15 Dato: 25 Juli , 2009, 10:57 »
Så har min bedre halvdel og jeg været ude og sortere ud i høns og kyllinger.
Vi kommer desværre til stadig at overskride kommunens bestemmelse om 10 stk. fjerkræ, men får se når-hvis de kommer herud, om ikke det er et antal de kan acceptere.
Det er ikke sjovt at stå og sortere når det er dyr man har valgt, at man gerne vil have og føler noget for.
Jeg har sat en tråd op under Sælges, håber nogle herinde vil kunne give dem et godt liv, så er jeg da sikker på, at de bor hos nogen der har forstand på at have fjerkræ  :'(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #16 Dato: 25 Juli , 2009, 13:51 »
Mod stupide naboer kæmper selv guderne forgæves *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #17 Dato: 25 Juli , 2009, 14:18 »
Jeg ville da ikke skille mig af med noget som helst, før jeg fik besked på det fra højere sted, så med mindre du i forvejen havde besluttet dig for at sælge lidt ud, så se tiden an.

Da jeg boede i rødovre havde jeg en ældre bagbo, som var meget rar og hyggelig, indtil han fik en kæreste, der hverken kunne sove om natten eller holde ud at solbade i haven pga. min hane og om dagen mine høns, der forøvrigt gik løs i haven, og slet ikke opholdt sig i nærheden af deres hæk, da de gik direkte om i forhaven, og opholdt sig der undtagen mens de lige var hjemme i hønsehuset for at lægge et æg.
Hun sendte den ellers så flinke bagbo for at kommanderer mig til at hive hovedet af hanen og flytte hønesriet om i forhaven.
Jeg er ikke den mest diplomatiske person at træde over tæerne, så han fik det glatte lag, og besked om at flytte kærestens drømmeseng om i forhaven, og lade hende sove der om natten også, hvis ikke han kunne komme med en forordning fra Kommunen der sagde noget andet.

Derved blev det, og mine høns levede lykkeligt i Rødovre til de flyttede med mig på landet, hvor min tossede men meget rare nabo også mener mine høns skal gå i hønsegård, så hans dumme hund ikke fristes til at æde dem når den er på tisserunde i min have, men også her er der andre regler, jeg har forklaret ham at med et jagt tegn, våbentilladelse og en advarsel er det nok klogere at sætte hunden i hundegård, hvis det gode naboskab skal blive stående.

De ældre herrer synes helt sikkert jeg er en satans kælling, men de skal altså stille op med et regelsæt på skrift før jeg flytter på mig.

Det er i mine øjne en misforståelse at ens naboer skal kommanderer rundt med en fordi de lige vil bestemme noget, vil de være på god fod med mig, så skal de da opfører sig ordentligt.
Jeg genere jo heller ikke deres brændeflækker og boremaskine, eller andre ting de nu må forlyste sig med.
Hvis du ellers ikke overskrider de regler de er ved at vedtage i din kommune, så vent til der kommer nogen, hvis det nogensinde sker. Ofte er det jo kun tomme tønder der buldre.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #18 Dato: 25 Juli , 2009, 14:27 »
Hej Lisbeth.
Hvis du har brug for at få passet nogle høns indtil tingene går i orden kan de komme på ferie hos mig. Jeg bor på midtfyn, så det er ikke så langt. Håber tingene flasker sig for dig, så du kan beholde dine høns. Jeg vil evt. gerne købe en hønnike, for jeg vil gerne have en stor rugehøne næste år, og orpingtonerne er jo for det meste gode til at skrukke. Hun vil jo kunne ligge på en del flere æg end mine dertil indkøbte dværgdamer :D
Du kan jo skrive en pb hvis det skulle blive aktuelt, eller du ikke kan komme af med hønsene.
Mvh. Henriette
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Rejsende

  • Gæst
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #19 Dato: 25 Juli , 2009, 15:43 »
Kære LisbethPilkjær.
Jeg boede for 15 år siden som nabo til en Campingplads. jeg haved 10 hønniker og en hane - men hvilken hane, den galede dagen lang og nærmeste nabo (ældre mennesker i campingvog og fastligger) syntes jeg måtte døje med den hanegalen, jeg spurgte ikke de var generet af hanens galen - nej de syntes det var hyggelig. Så der er virkelig forskel på naboer  :)
Men har man lidt æg i overkud, så giv lidt til naboern, inviter dem og deres børn til at komme ind til hønsene, mange problemer skal tages inde de bliver problemer.
Også jeg mener du skal tage den med ro - prøv (hvis ikke naben er en skør skid) noget af ovenstående.
Held og lykke med dine høns og med naboen.

Venlig hilsen
Erling

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #20 Dato: 25 Juli , 2009, 17:36 »
Hej Lisbeth,

Sælg ikke hønen, før naboen har klaget!
Ina har så meget ret. Din nabo skal ikke kommandere rundt med dig. Regulativet er endnu ikke trådt i kraft. Du har altså derfor pt. lovlige høns!!
Ring til kommunen på mandag og hør, hvordan du får dispensation til at have flere høns - det har jeg da tænkt mig at gøre. Og har du ikke kræfter til at ringe, så deler jeg jo i alle tilfælde svaret med dig!

Lukkede for første gang mine høns ind i seng i går aftens kl. 22, og mine rare naboer, som ellers bedyrer hønsene ikke generer dem, var lykkelige, da jeg mødte dem i morges. Når hr. Brakel ikke galer, galer den anden nabos endnu ikke indespærrede hane nemlig ikke så meget, som den plejer.  Så lidt generede har de jo nok været, selvom de mange gange har benægtet det.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2009, 22:16 Fra Storm-Olsen »

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #21 Dato: 25 Juli , 2009, 18:54 »
Tak for al jeres opbakning og søde ord.

Jeg sad helt og tudede i går, synes bare livet er så uretfærdigt nogen gange, MEN det der ikke slår en ihjel, gør en stærk har jeg lært, så jeg må snart være et muskelbundt  :P

Naboen på den anden side er Hundstrup Kro. Hende har jeg talt med tidligere og også givet æg og hun har givet affald til hønsene. Så hun var ude i dag og jeg skyndte mig ind og samle mine sidste æg (de kræ fælder, så der er kun ca. 2 æg hver 2. dag)  :-\. Nå men jeg skyndte mig hen til hende og gav hende æggene og spurgte om hønsene generede hende eller hendes gæster. Nu hvor det er sommer, er der også gæster der overnatter derinde. Nej, svarede hun, ingen problemer overhovedet.
Nævnte ikke noget om, at idioten på den anden side har brokket sig, men ville lige være sikker på om hun havde nogen klager, for ellers vil jeg bede kommunen om at tale med hende. Desuden bor der et ældre ægtepar lidt længere nede af vejen som også har rigtig mange isa brown gående frit, så der er da andre end mig der holder af fjerkræ herude i området.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #22 Dato: 25 Juli , 2009, 19:28 »
Lisbeth jeg tror heller ikke dine dyr genere nogen, men det er bare en stakkels mand der er din nabo og kan nok ikke rigtig få tiden til at gå, så fat mod søde Lisbeth du skal nok klarer det *l
Jeg er da mere bekymret for din nabo, for han må da være en sølle mand  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #23 Dato: 25 Juli , 2009, 19:45 »
Han er da bare misundelig! Giv ham en hane og tre høner, så skal du se løjer ;D ;D ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #24 Dato: 26 Juli , 2009, 09:18 »
Til Den Rejsende Erling, vil jeg også lige sige velkommen her på forum, hvor pænt af dig du kommer som ny og går ind og bakker op om Lisbeth i denne kedelige sag  <E  for det.
Jeg håber også, vi kan være en støtte for dig på hønseområdet, og vil opfordre dig til at skrive lidt om dig selv under medlemspræsentation:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,275.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #25 Dato: 26 Juli , 2009, 14:49 »
Kære Lisbeth!

Jeg har lige læst hele din tråd, og det første du skal ha' er solid opbakning fra mig!

Jeg ville også slå koldt vand i blodet, hvis jeg var dig! Som Finn skriver - regulativet er ikke vedtaget endnu, og hvis alt går med sædvanlig kommunal hastighed, kan det vare MEGET længe før det sker!

Lad naboen klage på rette instans! Måske gør han slet ikke alvor af det - der er nogen, der har det hele i munden!

Og når han har behov for at true med, at han kender personer der sidder i både den ene og den anden myndighed, (som om det skulle gøre nogen forskel på reglerne) kunne det tyde på, at han er et begrænset menneske, der bare ikke har så meget andet at gå op i end at brokke sig.

HVIS det alligevel skulle komme dertil, at han får klaget, og hvis det derefter skulle komme dertil, at der (sandsynligvis langt senere) skulle komme en person hjem til jer - ja, så har I muligheden for at få stillet nogle spørgsmål, som vedkommende så skal tilbage og ha taget stilling til. Og det kan tage uendelig lang tid, før I får svar på det.

Jeg synes det lyder, som om det hele godt kunne gå hen og blive en sag, som lisså stille bliver til ingenting hen ad vejen  :D

Jeg håber det er sådan, det går, men ved osse godt, at små mennesker kan lave stort spektakel!

Held og lykke med det hele, Lisbeth - og pas nu på at du ikke skiller dig af med nogle gode dyr - og det så viser sig, at det slet ikke var nødvendigt!

Knus fra Susanne
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2009, 14:51 Fra Susanne »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #26 Dato: 26 Juli , 2009, 20:43 »
Sendt til den lokale presse på Fyn (og Tina Pedersen også). Tak til Storm-Olsen for lokal-kendskabet :D

Lørdag skrev Fyns Amts Avis om heksejagt på uskyldige hunde, hvor Tina
Pedersen beklager, at masser af gode hunde og hundeejere nu rammes.
http://www.faa.dk/article/144350:Forside--Heksejagt-paa-uskyldige-hunde

Som hønse- og fugleholder så  er det en underlig fornemmelse at se på den
debat der er omkring muskelhunde og de betænkeligheder som  politikerne har
ved at indføre begrænsninger. Hvis bare der blev taget  halvt så meget hensyn
til os der holder høns, ænder og fugle, så ville vi være glade

Tilmed sker denne "heksejagt" endda i den kommune som Tina Pedersen er
bosiddende i, nemlig Svendborg.

Svendborg kommune har netop vedtaget et hønseregulativ, som betyder at man i
byzone ikke må have høns der kan færdes frit.

Ordret står der i regulativet
Fjerkræholdet skal etableres med et hus og indhegnet gård, der skal sikre, at
fuglene ikke kan færdes frit i omgivelserne.

Mon ikke det ville rejse et ramaskrig af dimensioner, hvis Svendborg Kommune
vedtog at et hundehold skal etableres med indhegnet gård som skal sikre at
hundene ikke kan færdes frit i omgivelserne, eller samme regler for katte for
den sags skyld (som jo meget ofte går over i naboens have og besørger i
blomsterbede/sandkasser). Disse regler ville blive betragtet som et indgreb i
den private ejendomsret og ville slet ikke blive accepteret. Men dette indgreb
i den private ejendomsret sker altså når det drejer sig om høns. Selvfølgelig
skal man holde fuglene på sin egen grund, men det kan sagtens ske med en
forsvarlig indhegning om grunden, kombineret med at lade sine fugle gå frit i
ens egen private have.

Må vi derfor bede om at denne heksejagt på hønseholdere øjeblikkelig stoppes i
Svendborg.

Der er i regulativet også et krav om at der maksimalt må være 10 fugle i et
fuglehold i byzone. Det betyder at det faktisk er umuligt at dyrke fjerkræavl
til udstilling i Svendborg, i hvert fald i byzone. Her der ofte nødvendigt med
flere stammer og dermed mere end 10 fugle for at kunne fremavle de rigtige
typer til udstilling.

Det store problem er faktisk at dette regulativ gælder i BYzone i Svendborg
kommune, og det omfatter jo ikke bare Svendborg by, men også de mange små
bysamfund i kommunen, som eksempelvis Hundstrup (228 indbyggere), Vejstrup
(441), Bjerreby (362) og Landet (277) samt Hundtofte (<200), osv hvor "man"
faktisk bor på landet, ofte har temmelig store grund og lige ud til åbne
marker. Det virker grotesk at det her er forbudt med mere end 10 stk. fjerkræ,
når der er så meget plads omkring og der kan gå køer, heste osv. lige uden for
ens have..

Igen, hvis vi sammenligner med hunde, så er den normale grænse for ikke-
erhvervsmæssigt dyrehold på 30 stk. fjerkræ og 4 hunde. Så hvis samme regler
som for fjerkræ blev overført til hunde, så burde der være et krav om max. 2
hunde (reelt 1.3) i Svendborg kommune. Vil Svendborg kommune indføre et krav
om max 2 hunde per hundehold. Næppe.

Svendborg kommune bør derfor også her lade være med at indføre en eller anden
tilfældig grænse på antallet af dyr og holde sig til det antal som er fastsat
fra Miljøministeriet, nemlig 30.

Vi ser desværre alt for ofte,  at disse regulativer bliver misbrugt i
nabostridigheder, hvor en enkelt nabo har set sig sur på et hønsehold og
besværer kommunen med klagesager. Typisk er der ingen problemer med de andre
naboer. Selvfølgelig skal man tage hensyn til sine naboer, men dette hensyn må
altså også gælde for fugleholderne og det lægger Svendborgs regulativ slet
ikke op til

Svendborg kommune bør derfor revidere dette hønseregulativ, så det bliver
langt mere rimeligt og også tilgodeser de borgere i Svendborg kommune som bor
i landsbyer og små bysamfund, hvor det at holde høns altid har været en del af
dagligdagen.

Derudover så har Dansk Fjerkræ Forum opfordret Tina Pedersen til at tage dette
op med miljøministeren. Svendborgs regulativ udspringer fra Bekendtgørelse om
miljøregulering af visse aktiviteter, nr 1517 af 14/12/2006 og den udløber til
efteråret og skal revideres af miljøministeren.  Der er brug for en 
grundlæggende ændring af den bekendtgørelse, så der tages samme hensyn  til
fjerkræ- og fugleholdere og deres retssikkerhed, som der tages til hundeejere,
således at kommunerne ikke "bare" kan indføre den slags regulativer uden at
tage hensyn til fugleholderne.

Der er ca. 80.000 familier som holder  høns og ænder i haven på hobbyplan. De
vil blive meget glade for at få nogle bedre og mere rimelige forhold at kunne
tilbyde deres fugle .
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #27 Dato: 26 Juli , 2009, 20:48 »
Hvor godt !!! Skide godt skrevet :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #28 Dato: 26 Juli , 2009, 21:32 »
Godt brølt, Finn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #29 Dato: 26 Juli , 2009, 21:32 »
Oh Finn, Det er nydeligt! ja, det er mere end nydeligt! :D

Og fluks i morgen tidlig vil jeg ringe til Svendborg Kommune, Teknik og Miljø og stille en lang række spørgsmål, som sikkert vil udmatte en stakkels uforskyldt offentligt ansat - men jeg vil virkelig gerne vide, om de jvf. regulativet vil have en tegning af mit hønsehus? Og alle naboernes? Det bliver dælme mange tegninger. Han har min sympati, ham der kommer til at sidde med stakken.

Om det, at min have er hegnet med solidt hegn i 1,80 er at sidestille med en "indhegnet gård, der skal sikre, at fuglene ikke kan færdes frit i omgivelserne." Hvad er lige omgivelserne? Naboens have? Marken med køer ved siden af mit hus? (Bemeldte køer har da før befundet sig i min have...) Det kan jo da umuligt være min egen matrikel, de ikke må færdes på - kan det vel?!

Kommunen kan kræve mine høns fjernet, hvis de generer.. kan kommunen så også kræve naboens gøende køter fjernet? Eller de muhende køer? (Ikke at naboen har hund...)

OG helt seriøst vil jeg gerne vide, om man virkelig vil forlange, at jeg skal slagte ned i min lovligt anskaffede bestand af MEGET SJÆLDNE Brakel-dyr! Eller hvordan jeg i givet fald får den lovliggjort.
 
Alt dette, og sikkert mere vil, jeg plagde det arme menneske med. Men jeg lover at være både sød og høflig, mens jeg gør det.