Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øjenbetændelse/ VIRUS  (Læst 3142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Øjenbetændelse/ VIRUS
« Dato: 17 Juni , 2014, 19:09 »
Kære venner, nogle har sikkert som jeg haft kyllinger eller voksne høns eller haner der har haft øjenbetændelse. Slå koldt vand i blodet hvis du er en af dem der er har fået denne virus hos dit hønsehold. Jeg har haft et par enkelte høns der har haft øjenbetændelse, og har også undersøgt hvad det kunne være, og fået en del hjælp af faglige fjerkræs dyrlæger der fortæller at der i øjeblikket er flere eller mange steder i landet hvor der er en virus der rammer høns og kyllinger med øjenbetændelse. Der er intet du kan gøre mht til medicin da det er en virus der varer ca 10-14 dage, men hvis en enkelt høne får det vil hun sikkert smitte de andre. Dette er sket med mig og min første høne har fået sit normale syn igen. Jeg har hvide høns så det er nemt at se hvis du har lyse racer om de har øjenbetændelse da hønsene vil prøve at tørrer betændelse af i fjerdragten. for at der ikke skal gå yderligere snavs i øjet kan du evt give den eller de høns der er angrebet en tur med lidt lunken camillevand. DVS tør det meste af betændelsen væk med en fugtig vatrondel.
Jeg får lidt materiale fra LVK Fjerkrædyrlægerne, meget snart med posten, og så snart jeg modtager det vil jeg lægge info ud til alles interesse, vedr denne virus
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Øjenbetændelse/ VIRUS
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2014, 14:05 »
Altid godt at blive klogere :)
Jeg glæder mig til at høre mere om det.

Hvis du kan lokke en tube Fucilthalmic ud af din dyrlæge, er det rigtigt godt mod øjenbetændelse - men det virker nok ikke, hvis det er en virus. Da skal det gå over af sig selv.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Øjenbetændelse/ VIRUS
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2014, 16:15 »
Min kylling fik lungebetændelse, sådan lød det ihvertfald. Ralren fra brystet og for svag til at spise eller løfte hovedet. Jeg gik i gang med at behandle den, men så fik den også øjenbetændelse inden den var rask. Jeg gned aloe vera ind i øjnene på den, direkte fra bladet og fire dage senere kunne den se igen. Et lille billede af den, et par dage inden den igen blev sat ud til de andre. Her er den stadig ikke på toppen.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Øjenbetændelse/ VIRUS
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2014, 20:40 »
ja om aloe vera viker eller ej så tager øjenbetændelse ca 3-5 dage hvor det ser slemt ud, og derefter tager det ca 10 dage før øjet får den rigtige farve igen omkring selv øjeæblet.( jeg selv bruger også lidt salve for evt at lindre ubehagelighed, mens det er skidt.) og Aloe vera er sikkert også godt. /o
 I følge www.lvk.dk er der et stort udbrud af øjenbetændelse i Danmark for tiden
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche