Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sandt eller falsk ang orm?  (Læst 4414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sandt eller falsk ang orm?
« Dato: 05 November , 2013, 17:58 »
Faldt over denne video på youtube. Men blev lidt overrasket over det hun siger i videoen ang. møg på æggene og orm.

Derfor er det sandt eller falsk?? Det kunne jeg godt tænke mig at blive lidt klogere på :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #1 Dato: 05 November , 2013, 18:01 »
Må vi også få et link til videoen? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #2 Dato: 05 November , 2013, 18:10 »
Ups... http://www.youtube.com/watch?v=od-e3ZFJQHw

Ej det passer da ikke det hun siger??

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #3 Dato: 05 November , 2013, 21:40 »
Det ved jeg ikke Louise. Jeg ved bare at mine æg er rene i tørt vejr, men mudrede i regnvejr. Og jeg har haft en høne med orm, for det kunne jeg se i dens klatter, der var nemlig hvide ormeæg i. Den blev hurtigt kureret, og jeg nåede ikke at få erfaring i om der så kom bæ på ægget.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #4 Dato: 06 November , 2013, 00:21 »
Hvad skal man sige - boller fra K......

Nej, det skal man så nok ikke. Men der er et par ting i videoen som jeg falder over.

1) Det har været oppe i tråde herinde tidligere - effekten af at tilsætte diatomejord i foderet.
Jeg kan ikke blankt afvise at det kan have en effekt, men jeg har min tvivl. Diatomejord virker ved at udtørre omgivelserne og 'kvæle' utøj, kornbiller og lignende. Når det indtages med foderet kommer det ned i et fugtigt miljø og udtørringseffekten burde logisk set forsvinde. Det har ingen kemisk eller medicinsk virkning. Udelukkende virkning ved udtørring og deraf udledt 'kvælning'.

2) Diatomejord er naturligt i en grålig farve. Jeg er sikker på at man kan farve det hvidt, men jeg tror ikke det virker anderledes fordi det har en anden farve. Men hvis damen i videoen er glad for hvidt diatomejord er det fint med mig.

3) Lidt lort på æggene og risiko for orm. Jo, det lyder rigtigt at der i afføring forekommende på æggene kan gemme sig æg fra orm. Nu er der normalt ikke afføring på æggene når de lægges, men de kan jo lægges et sted, hvor der er afføring (snavset redekasse), men vil det umiddelbart være et problem? De fleste æg slås ud for at blive brugt på den ene eller anden måde i madlavning og skallen kasseres naturligvis.

Jeg er ikke sikker på at man vil kunne se ormeæg i klatter med det blotte øje. Normalt skal en afføringsprøve (uanset dyreart) undersøges med mikroskop, for at konstatere mængden af æg's tilstedeværelse.     
Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #5 Dato: 06 November , 2013, 06:38 »
Der var helt klart æg i en af hønsenes klatter, det lignede halvtransparente hvide sandkorn, men var for regelmæssige og runde, de virkede geleagtige. At det så ikke har været ormeæg, det ved jeg ikke. Men det kom fra hønens tarme, for æggene var ikke lagt ovenpå klatten, men var en del af klatten. Da hønsene fik ormebehandling var der ingen æg i klatterne mere. Men hvis det skulle komme igen en gang så tager jeg et billede af det.  <:

Det med at tilsætte diatomejord til foderet synes jeg også lyder meget langsøgt, men det er ikke første gang jeg hører det. Så vil ikke 100% afvise det. Men Hvidt diatomejord er ikke farvet, bare taget fra et renere lag i jordskorpen. Jeg har det diatomejord med lidt ler i. Det har jeg brugt til at kalke huset med og fordele i strø.
« Senest Redigeret: 06 November , 2013, 07:57 Fra TosseTina »
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #6 Dato: 06 November , 2013, 16:24 »
Citér
1) Det har været oppe i tråde herinde tidligere - effekten af at tilsætte diatomejord i foderet.
Jeg kan ikke blankt afvise at det kan have en effekt, men jeg har min tvivl. Diatomejord virker ved at udtørre omgivelserne og 'kvæle' utøj, kornbiller og lignende. Når det indtages med foderet kommer det ned i et fugtigt miljø og udtørringseffekten burde logisk set forsvinde. Det har ingen kemisk eller medicinsk virkning. Udelukkende virkning ved udtørring og deraf udledt 'kvælning'.
Jeg her set en videnskablig undesøgelse hvor tilsætnig af diatometerjord give signifikant mindre indvoldsorm i økologisk hønse besætning, jeg kan bare ikke finde det igen ved skrivende stund.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #7 Dato: 06 November , 2013, 18:17 »
Er det mon denne her du tænker på?
http://www.absorbentproductsltd.com/Red-Lake-Diatomaceous-Earth-Free-Range-Organic-Laying-Hens-Study.pdf

Mener også at jeg på et tidspunkt har læst en videnskabelig artikel fra den svenske fødevarestyrelse om emnet
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #8 Dato: 06 November , 2013, 19:23 »
Artikel som jeg læste var på dansk men den referere til en svensk undersøgelse. Undesøgelse som var gjort i SLU
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #9 Dato: 07 November , 2013, 21:28 »
Hvor kan man købe diatemejord ?
Har hørt at det er meget godt at bruge i redekassene mod utøj ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sandt eller falsk ang orm?
« Svar #10 Dato: 07 November , 2013, 22:49 »
Nordic Stald Kemi eller OWA Kemi.

Produkterne hedder hhv Tør Øko sug og Hemexcide.
Mvh
Erik Andersen