Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vedr. luftvejs orm  (Læst 1132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lilleholm

  • Bruger
  • Indlæg: 141
vedr. luftvejs orm
« Dato: 23 Juli , 2013, 14:37 »
Hej derude.
Jeg har lige fået behandlet nogle høns imod luftvejs orm.
Kan jeg gøre noget forebyggende hen a vejen imod netop dette ?

Gode råd modtages med åbne arme.
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: vedr. luftvejs orm
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2013, 14:54 »
Alt fjerkræ har orm, det er en del af deres "tarm flore" :)  men kun i beskeden mængde, og sunde dyr tager ikke skade af det. Men vedr. stress (flytning osv.) kan orm pludselig ses opformeres i en sådan grad, at dyrene svækkes og bliver syge.
Det er derfor netop i situationer med stress, at man skal være særlig opmærksom.
Ellers er en lille belægningsgrad og tørt især omkring foder og vand vigtigt forebyggelse.
Om der er aldrig så meget møg indarbejdet i strøelsen, betyder intet mht. orm, blot det hele er tørt.

Offline lilleholm

  • Bruger
  • Indlæg: 141
Sv: vedr. luftvejs orm
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2013, 10:40 »
Hmmm. Jeg forstår ikke rigtig, hvad årsagen så kan være.
Jeg købte min stamme i april i år (5 stk). De har deres eget voulierer på 15 m2, og har ingen kontakt med den øvrige fjerkræ-bestand på matriklen. De kan se og høre mine havehøns, men de kan ikke røre hinanden. Og syntes ikke at have set noget der kunne være stressende for dem.

1 døde inden jeg nåede at gøre noget. Og samme dag som den ene høne døde, begyndte min hane at ha det rigtig skidt. Han ville ikke spise, hang med hovedet, krøb sammen i et hjørne, hev efter vejret, lukkede øjnene og så rigtig træls ud. Dog ville han gerne drikke lidt koldt vand. Det udviklede sig hurtigt (nedad bakke), så jeg fik travlt med at kontakte fjerkrækyndige dyrlæger (da min egen dyrlæge ikke har meget forstand på høns).
Jeg fik fat i en dyrlæge, som kunne sige mig hvad "sygdommen" var, og min dyrlæge har så behandlet ud fra det.
Dyrlægen sagde jeg skulle kunne se effect af behandlingen indenfor 1½ til 2 døgn. Og i aftes (1½ efter behandling) troede jeg absolut ikke at hanen overlevede. Men her til morgen ser han ud til at overleve. Han går lidt rundt i voulieren, pudser sine fjer. Hiver ikke længere efter vejret. Pludrer lidt med sine damer, og lar damerne pusle om ham. Han har spist lidt i dag, men ikke meget.
Kort og godt, nu tror jeg han overlever. Hvilket jeg er så lykkelig for. Men hold op, hvor har jeg været bekymret for ham det sidste 1½ døgn....
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.