Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orm?  (Læst 1593 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Orm?
« Dato: 10 Juni , 2013, 08:50 »
Kan man tjekke om hønsene har orm? Evt se på klatterne?
Jeg søger desperat efter årsagen til, at mine to nyligt indkøbte teenage-hybrider (sorte amerikanere) kun kommer med èt æg hver anden dag tilsammen, når det startede godt med èt æg dagligt lige da jeg havde købt dem..og alle andre høns i hønsegården er bagud med æg.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Orm?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2013, 08:58 »
Alt fjerkræ har orm, det er en ganske naturlig del af tarmfloraen. Kun ved sygdom/stress mv. kan antallet af orm komme ud af balance og der bør behandles hvis/når orme trykkes bliver for voldsomt. Det ses let i klatterne.
Nedsat æglægning skyldes oftest at høns er flyttet for nylig, eller der tildeles for dårligt foder (for lidt protein)

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Orm?
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2013, 22:11 »
Hvordan ses orm i klatterne?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Orm?
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2013, 22:14 »
Hvis du ser/har set orm i en hønseklat vil du bestemt ikke være i tvivl. Hvis du ikke ser noget, så har hønsene ikke et unaturligt højt orme tryk.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Orm?
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2013, 07:59 »
Jeg synes nemlig godt, at man kan komme i tvivl med klatterne.. Desuden er jeg overbevist om, at deres kost ikke fejler noget og proteinen får de også så rigeligt af i form af ost, regnorme, friskafklippet græs, youghurt og skyr og kødrester fra køkkenet.. og naturligvis proteinen fra deres alm foder bestående af halv hvede halv æglægn piller plus et tilskud af havre og en kornblanding, hvor der både er ærter og majs i. Æglægn piller er forsøgt skiftet ud, et forsøg på regnorme.tre gange ugwnrligt i 14 dage er også forsøgt..og de ligner ikke, at de fælder.. Desuden er de to halv unge sorte amerikanere
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Orm?
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2013, 08:00 »
...har de to sorte amerilanere været her i 4 uger :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling