Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen raller.  (Læst 3818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Hanen raller.
« Dato: 23 Marts , 2013, 21:10 »
Jeg har en skøn hane på ca. 2 år, han har i flere omgange været forkølet, som den eneste af flokken, de bor i 10 cm isoleret hus.
Jeg har tidligere forsøgt at give ham en kur med ropa-b, men er faktisk i tvivl om det er forkølelse, eller der kan være noget andet galt med ham?
Han sidder og putter sig, ser ret forpjusket ud og når jeg tager ham op, åbner han næbbet lidt og jeg kan høre han raller.
Gode ideer, forslag og forklaringer modtages med stor tak.  /o
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2013, 14:39 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hanen raller.
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2013, 21:33 »
Prøv at se ned i halsen på ham, og se om han evt. har krible krable som mider i halsen, han har sikkert meget dårlig ånde hvis det er tilfældet.
Så skal du have noget til at pensle ham med hos dyrlægen.
Hvis først de begynder at vise sygdomstegn så er de meget syge, så han skal nok behandles snarest for hvad han nu fejler.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hanen raller.
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2013, 21:52 »
Har prøvet at kigge, men kunne ikke se ret meget, måske jeg lige skal prøve at liste ud med en lille lampe.
Synes ikke han har dårlig ånde og er vejret rimeligt liver han noget op, men godt har han det nu ikke.  :-\
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hanen raller.
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2013, 23:50 »
Han kan være svag af andre ting, som så bliver rigtig skidt når det bliver koldt og hans imunforsvar måske er lavt..
Utøj orm mv... feks blodmider, der helt kan suge energien ud af ham..
du må endevende ham grundigt  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hanen raller.
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2013, 00:08 »
Ja, jeg har adskillige gange prøvet at kigge han efter i fjerene og under pinden efter blodmider men har intet set, der så rødligt ud.
Har kun haft dem i knapt et år, så er meget amatør, men har et rimeligt ok syn og der er nu ikke umiddelbart noget der bevæger sig under fjerene.  :-\
Han havde kalkben da jeg fik ham og er behandlet med staldshock og olie, har fået tetra -et eller andet sidste sommer, osse mod forkølelse. Har mere tetra.. liggende og overvejer lidt om han skal have en kur igen?  ???

Der er ingen snot, orm eller andet at se eller lugte på ham, synes jeg, men han er bleg i kammen og putter sig.  :blank:
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hanen raller.
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2013, 11:03 »
Ja hvis han er bleg og putter sig, så er der jo et eller andet der ikke er som det skal være, men det kan være uhyggeligt svært at finde.
Ser hans klatter rigtige ud? han kan jo have orm eller en anden tarm ting, men det ville jo nok smitte.
Jeg kan ikke gøre mig klog, kun komme med forslag til opmærksomhedspunkter
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hanen raller.
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2013, 13:06 »
Og tak for det. :)

Nåh, tror måske forklaringen er fundet, havde en til at kigge på ham idag og det viste sig, at der et par steder, var arplignende flager på ham.
I januar opdagede jeg at han igen havde kalkben og har behandlet dem alle nogle gange hen over februar, når det ikke har været alt for koldt.
Igen har jeg behandlet med staldchok og olie og han har fået noget olie på fjerene osse.  :-\
..Måske derfor med forkølelsen?
Fødderne ser ret ok ud, men de arp lignende flager er så kalkbensmiderne, der har snyltet på hans hud.  >:(
Når de har fået behandling, har han fået en solid dosis chok, osse under vinger og bagi, så nu vil jeg prøve at give ham vaseline efter badet, solid omgang hønseguf og evt. lade ham være inde et par dage, er bare lidt betænkelig ved det med de store temp.forskelle når han kommer ud igen.  ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hanen raller.
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2013, 16:11 »
klistrede arplignende ting på huden, og på fjerstilken, kan meget vel være luseæg, så måske han trænger til et ordentligt utøjsbad, der kan løsne alle de klistrede flager, og fjerne lusene, men det vil undre mig om han er alene om at have lus.
Du kan se på hans fjer, om de er lasede i spidsen, sådan lidt flossede og halv gnavede,,, en fjer skal være fin i alle ribber og alle små fjerstrå skal være samlet :)er de ikke det, er det et godt tegn på lus
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hanen raller.
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2013, 16:33 »
Der er ingen af hønsene jeg har kunnet se lus på, det er så silker, så det med de flossede fjer har de i forvejen.
Nu vil jeg kigge endnu en gang når han skal i bad, om jeg kunne være heldig at spotte en lus, så er det jo ligetil.
..Mon ikke en lusehårshampoo ville være et fornuftigt bud, uanset om det så er lus eller kalkbensmider, som jeg er blevet fortalt tidligere på dagen?  ??? ???

..Og igen tak for hjælpen.  /o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)