Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er Hønsetyfus.....  (Læst 53239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #15 Dato: 29 ſeptember , 2008, 14:09 »
Hej Liv.
Den salmonella, der har gjort mange danskere syge  i år, ved man om det er denne type ? , det må da have betydning for smittevejen at vide det.
 Ønsker bare for dig at du bevarer humøret, og vender stærkt tilbage til foråret. :-*
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #16 Dato: 29 ſeptember , 2008, 14:37 »
Det er ikke samme type som har gjort mennesker syge. Den der har gjort mennesker syge hedder Salmonella Typhimurium U292. Der er fundet to svinebesætninger med (måske) den type
http://www.ssi.dk/sw174.asp?PAGE=1&ArtNo=3637906
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2008, 14:39 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #17 Dato: 29 ſeptember , 2008, 15:07 »
Hørte lige i radioen at der var to personer der var døde af salmonella  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #18 Dato: 29 ſeptember , 2008, 15:09 »
 ??? Det lyder ikke godt, i hvilke land var de fra  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #19 Dato: 30 ſeptember , 2008, 13:59 »
Ja, så har dyrlægen fra Beredskabscenter Syd være på inspektion. Jeg fik ros for hvor rent og pænt at deres forhold var, det er da altid noget, når nu der ellers ikke er så meget at glæde sig over i forhold til mine høns lige nu. Så husk på, at hvis jeres høns planlægger at blive syge, så lav lige hovedrengøring og kalkning af hønsehuset tre gange over en måned op til deres sygdomsudbrud.  ::) 
Nå spøg til side. Vi aftalte at alle de endnu levende høns skal aflives. Det gør vi selv. Derefter bliver de døde dyr afhentet til destruktion. Vi får en erstatning på 2500 kr for de 18 høns, det er ca. 139 kr pr høne/hane/kylling. 

Vi aftalte også, at vi selv gør hønsehus og hønsegård rene og desinficere det. Der kunne komme et firma og gøre det, men jeg ville hellere have, at vi skulle gøre det selv, da vi så er sikre på at det bliver gjort ordentligt. Jeg vil dælme dylme være sikker på at alle de bakterier forsvinder!!!!! Alle vores udgifter i forbindelse med rengøringen bliver også betalt af dem og vi får løn for den tid vi på forhånd anslår, at det vil tage en person at ordne det hele.

Det er ret omfattende at gøre det rent og hvis nogle af jer har prøvet at skulle igennem denne tur, kunne jeg godt tænke mig at få nogle bud på, hvor mange timer én person ville være om at ordne det. Herunder skriver jeg hvad vi skal gøre. Hendes bud var en weekend (16-20 timer) Er det urealistisk eller meget passende? Det tog mig ca 5 timer at muge ud, feje vægge og loft, rengøre og kalke hønsehuset, hver gang, de tre gange jeg gjorde det.

Hønsegård:
-Nedtagning af hegn og overdækning - rengøring+desinficering. (Vi må købe nyt hegn, hvis det gamle tager for meget skade ved nedtagningen, dog med det forbehold, at vi på forhånd melder at vi må erstatte det gamle hegn med noget nyt)
-Fræsning af jorden i hønsegården
-Stolper - rengøring+desinficering
-Kalke jord, med hydrat kalk

Hønsehus:
-Muge ud
-Feje vægge og loft
-Fjerne den skillevæg vi har i hønsehuset. Vi skal smide hønsenttet ud og rengøre og desinficere stolperne grundigt, før de sættes op igen.
-Vaske evt. urenheder af vægge, døre og gulv. (huset er meget rent, da det jo lige er blevet rengjort i bund tre gange på én måned)
-Sprøjte med Virkon S.
-Fodertrug/vandtrug/fodertønder/spande/skovl/kost/reskaber skal rengøres og desinficeres.

(I forbindelse med sprøjtning må vi købe en havesprøjte til brug ved sprøjtning og masker til beskyttelse af vores luftveje, de betaler det)


Udhus:
Ingangen til vores hønsehus er inde i bunden af vores værksted/skur, så derfor skal skuret ryddes op og alle ting der har været i kontakt med os, mens vi har haft med hønsene at gøre skal rengøres og desinficeres, og gulvet skal have en tur også.

Kælder:
Vi har haft rugemaskinen i kælderen og kyllingerne de første par uger, de fleste døde der. Vi skal rengøre og desinficere de steder rugemaskine og kyllinger har været, de boede i to flyttekasser med en varmelampe over. De kasser skal brændes.

Der ud over skal vi forsøge at få vores genbrugsstation til at modtage vores spåner fra hønsehuset til forbrænding, det må ikke komme i deres kompost (hvilket jeg nu heller ikke kunne finde på). Hvis de ikke vil modtage det, så skal vi stakke det i haven og hælde meget hydrat kalk på og i det.

Hun sagde også at det generelt var en god ide at have stalosan eller stalren under støgelsen i hønsehuset. Det holder både utøj og bakterier/virus nede. Ikke at det ville have hjulpet mig med denne sygdom, sagde hun, men det kan hjælpe mod mange andre ting, der kunne dukke op. Mange her på forum har skrevet om netop dette, og anbefalet bruget af det, men nu kom rådet lige op igen  ;)

 
Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #20 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:06 »
Hold da op Liv... :-\
Sikken et arbejde der foreligger jer.
Hvem udbetaler den erstatning ?
Rigtig god arbejdslyst og "tillykke" med rosen.
I har været igennem meget. Jeg sender nogle gode vibes.
MVH Lene

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #21 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:24 »
Ja, det er et kæmpe arbejde og så lige nu hvor vores søn skal til at starte i dagpleje, så det er ikke det størst overskud vi render rundt med. Men det skal jo gøres, for høns skal vi bestemt have igen og derfor skal alt jo renses så godt det overhovedt kan!

Jeg tror det er Fødevarestyrelsen eller Fødevareregion Syd, der udbetaler erstatningen.   

Og ikke mindst tusinde tak for dine gode vibes, de kan mærkes  <-
Venlig hilsen
Liv

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #22 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:30 »
hej liv
jeg tror vi alle føler og lider med dig og håber det bedste for fremtiden for dig mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #23 Dato: 30 ſeptember , 2008, 15:52 »
Puha, sikke en omgang du skal igennem! Held og lykke herfra :)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #24 Dato: 30 ſeptember , 2008, 16:10 »
Jeg kan ikke beskrive hvor ondt jeg har af jer,  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #25 Dato: 30 ſeptember , 2008, 19:12 »
Berit, det var her i DK :/
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #26 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:17 »
Tak for jeres kommentare og venlige tanker  <-

Med hensyn til salmonella-dødsfald i DK, så har jeg læst på tekst-tv for et par dage siden, at der er 6 som er døde af den salmonella, som de ikke kan finde synderen til. En på 33, en i 50'erne og de sidste over 60.
Venlig hilsen
Liv

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #27 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:27 »
Hej Liv


Du skulle få den til at gøre rent alle stederne, de vil gøre det så forsvarligt at der ikke kommer utøj igen, de er vant til at gøre rent i sådanne besætninger og har det rette udstyr og midler.

Jeg ved godt man selv vil gøre det hele, men så har du ingen at skyde skylden på hvis det kommer igen, så tag chancen og lad dem gøre arbejdet.
Så kan du koncentrerer dig om at finde nye dyr til når du får lov til at sææte nogle ind igen.

Erstatningen syntes jeg er lidt for lav, var hun ikke til at handle med, men skal have mere for avlsdyr frem for kyllingerne.

Men jeg føler med jer og håber ikke det breder sig, jeg var med på bølgen da vi skulle have tage blodprøver og det var ikke let, første gang forblødte to af mine haner, da dyrlægen stak forkert og ikke kunne stoppe blodet.


Tommy 

Tommy

MartinJ

  • Gæst
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #28 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:28 »
og de havde mere eller mindre alvorlige sygdomme i forvejen.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #29 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:30 »
hov, der kom en ind i mellem. Jeg hentydede til de ulykkelige dødsfald af salmonella.