Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget foder til ænder  (Læst 5425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tskovj

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Hvor meget foder til ænder
« Dato: 21 Oktober , 2018, 08:52 »
Jeg synes ikke mine ænder bliver ret store i år ?
De får ca 300 g korn/piller plus rester og det de finder.
Men nu har jeg slagtet et par stykker og de vejer kun lige knap 2 kg nu hvor de er 18 uger. Det er sort hvidbrystet landand.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2019, 09:46 »
Det her kommer nok lidt sent i forhold til din "Post".

Jeg har i foråret 2018 haft 11 købe-ællinger (godt nok moskusænder), som er blevet opfostret på kyllingestartfoder i de første 2 måneder (dette anbefalet, der hvor jeg købte dem).

Og i forhold til naboens ællinger, der havde 100% friland og en andemor, blev mine hurtigt væsentlig større på rekord tid. Der var ikke begrænsning på madmængden, så de kunne spise alt det de havde lyst til. Derudover fik de mælkebøtter og andet grønt, som der var til at finde i have - trods tørken. De fik også biller, regnorme og andre insekter. Da de havde spist 30 kg. kyllingestartfoder kom de over på almindelig foderpiller til ænder - og efter at have spist ca. 30 kg af dette begyndte jeg at blande hvede i. Hvede og foderpiller var blandingsforhold 1:1.

Yderligere da de var ca. 2 mdr. kom de ud i et overdækket indelukke og efter 3 måneder kom de ud i det fri.

Det jeg endte med (slagtet og renset) var:
1 and a 3 kg.
3 andrikker a 3,5 kg -> 4 kg
2 andrikker a 4 kg -> 4,5 kg


De 5 sidste er til avl - og satser på de står for levering af mindst 1 juleand til næste år.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #2 Dato: 08 April , 2019, 11:15 »
Disse "moskus købe-ællinger", var de fra en tilfældig privat eller fra et mere professionelt rugeri, som laver avlsarbejde for at få store ænder?

Normalt siger man jo, at kyllingefoder indeholder for meget protein for ænder. Og de er da også vores erfaring, at ællinger kan vokse for hurtigt og ligefrem skride ud, da deres ben ikke kan holde vægten (det var min kæreste, som mente det lidt for godt). Så hvis salgsstedet anbefaler det, er de måske avlet til dette?

Uanset hvad, synes jeg at 300 g andefoder/dyr/dag (til det første indlæg) lyder af meget. 150 g er vist mere normalt. Måske har rotterne spist med?
Og måske var dine Danske Ænder af en stamme, som vokser langsommere eller ikke bliver helt så store.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #3 Dato: 10 April , 2019, 07:53 »
De såkaldte "moskus-købe ænder" var købt via Bangs.dk - så går ud fra det var noget proffessionelt - men har ikke på fornemmelsen at det er decideret avls-arbejde.

Jeg har dog på den lille flok fået en ælling (Julle) til jul - som man kan læse af en af mine andre posts. Denne ælling fik IKKE kyllingefoder, men i stedet blendet andefoder. Og umiddelbart efter 17. uge er der ikke synderlig forskel på størrelsen på Julle og dens mor. Det bør nævnes, at jeg ikke har kønsbestemt Julle, men antager det ikke er en andrik, da den ikke har kraftige ben og kropsbygning, som faderen, og yderligere er på størrelse med alle ænderne.

En lille side-note til kyllinge-foderet er, at det ikke kun er dér hvor jeg købte ællingerne, der anbefalede det, men også i foderstoffen, hvor jeg normalt handler, anbefalede de kyllinge-foder. For det første giver det god næring - og derefter er størrelsen på foderet så ællingerne ikke kløjs i det. Men jo, der skal der holdes lidt øje med vægten på de små, så benene stadig kan bære - desuden har de rig mulighed for motion, da de får et indelukke med egen pool, når de er blevet et par uger.  ;)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #4 Dato: 10 April , 2019, 19:24 »
Jeg kan forestille mig, at Bangs har nogle store moskusænder - ikke mhp udstilling, men fordi de er produktionsorienteret mod en stor slagtevægt.

Og er der ikke også noget med, at der mangler niacin i kyllingefoder i forhold til ællinge/andefoder?

Hvad mente du egentlig med pilene i dine slagtevægtsopgørelser? Altså 4 ->4,5 kg? Forskellen mellem køkkenklar og levende vægt?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #5 Dato: 11 April , 2019, 21:29 »
Min gamle onkel, der var en erfaren gårdmand, sagde altid: Ænder skal altid spise op - hver gang - de må ikke have mad stående hele tiden, så overæder de og det kan de ikke tåle. Først til aller sidst - de sidste par uger, kan man fodre kraftigt.

Jeg har fulgt hans princip med succes. 

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #6 Dato: 13 April , 2019, 15:07 »
Interessant. Hvad mener han med, at ænder ikke kan tåle det? At de bliver for fede?
Jeg tænker, at det også må komme an på, hvor aktiv en anderace det er.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.