Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?  (Læst 6895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
"Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Dato: 18 Maj , 2010, 19:10 »
Ja så er jeg på banen igen med spørgsmål til en farve, denne kan jeg intet info finde om på nettet.

Men ved da at Araucana er i Tyskland i denne meget flotte farve, er der andre racer med samme farve ?

der er sikkert sider på tysk om det emne, og ser da gerne links til dem, da google oversætter nok kan klare det meste af det.

Hvordan opstår blå hvedefarvet, og hvad krydser man ind over hvis man overfører til ny race ?


synes at man måske på et tidspunkt kunne tage alle guldkorn omkring farver og lave en sticky post hvor der er copy/pasted fra diverse tråde omhandlende farver  /o

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2010, 09:03 »
Jeg går ud fra man skal bruge en splash hvedefarve, men hvordan opstår den og er det korrekt at den vil indeholde blå ?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2010, 09:24 »
Altså ifølge chicken calculator kan du krydse med blå på almindelig hvedefarvet. Der vil komme sorte og blå dyr i første generation, i næste (ved søskende parring osv.) vil der blandt andet komme hvedefarvet og blå hvedefarvet.

Jeg har æg af hvedefarvet maran i søs's rugemaskine og glæder mig meget til at se hvad de bliver til. Jeg har halvt om halvt bestemt mig til at krydse med blå kobber maran- for at få nyt blod, for at forhåbentligt at få lidt mere farve på æggene og for at måske få blå hvedefarvet. Nu må vi se :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2010, 09:51 »
@ Johanne

Er det virkelig "kun" det ? at krydse blå indover hvedefarvet og så lave søskende parring. Men hvordan får man så nyt blod ind over ? ved og lave endnu en stamme vel så ?

Synes jeg har læst at hvedefarvet Maran er afkom efter sort kobber og at de er meget svært og vide om det er ren hvedefarve der så er i æggene. Eller er jeg helt galt på den ?  :)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2010, 10:20 »
"Hvedefarvet" er en af grundmodellerne (vildtfarve), og bærer ikke andet, end hvad den viser - du kan så lege med andre andre farver og tegninger, som du lægger "ovenpå" - hvis du er ked af "splash" affaldet, så kunne du jo prøve "perlegrå" i stedet for "andalusierblå".

med venlig hilsen - Bent

GKV

  • Gæst
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2010, 10:23 »
Lige et spørgsmål er den du kalder andalusierfarvet den blå hvor der forekommer splash og den perlegrå den farve som jeg kalder lavendel?

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2010, 10:39 »
Nemlig Gunni, der er mange der kalder "vores" lavendel perlegrå.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2010, 10:45 »
Splash ville være ok der kom noget af også, hvis det kom dertil tror jeg.

Så enten lavendel eller blå over på hvede. Efter et par generationer har man så blå hvedefarvet som jeg forstår det, jeg troede så det havde en større betydning om det var lavendel eller blå da det jo er 2 forskellige nuancer og typer rent avlsmæssigt.

GKV

  • Gæst
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2010, 10:49 »
Vor herre bevares, er det ikke indviklet skal det da nok blive det. ;D ;D ;D

Nielsen efter hvad jeg har forstået er lavendel (perlegrå) og blå to helt forskellige ting.Der kommer jo ikke splash efter de perlegrå, men sort i første omgang som så bærer genet, det er nemt nok. Parret til perlegrå får man så både perlegrå og sorte.

Den perlegrå er vist da også for lys til at kunne kaldes blå.

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2010, 10:52 »
Vor herre bevares, er det ikke indviklet skal det da nok blive det. ;D ;D ;D

Nielsen efter hvad jeg har forstået er lavendel (perlegrå) og blå to helt forskellige ting.Der kommer jo ikke splash efter de perlegrå, men sort i første omgang som så bærer genet, det er nemt nok. Parret til perlegrå får man så både perlegrå og sorte.

Den perlegrå er vist da også for lys til at kunne kaldes blå.

VH Gunni.

Ja det har  du ret i, er stadig meget bagud med genetikken  :D

GKV

  • Gæst
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2010, 10:57 »
"Hvedefarvet" er en af grundmodellerne (vildtfarve), og bærer ikke andet, end hvad den viser - du kan så lege med andre andre farver og tegninger, som du lægger "ovenpå" - hvis du er ked af "splash" affaldet, så kunne du jo prøve "perlegrå" i stedet for "andalusierblå".

med venlig hilsen - Bent

Hvorfor er splash affald? I mine øjne er det en ualmindelig smuk farve, hvis man kan holde både haner og høns i de blå og lyseblå/hvide farveruden alt for maget grumset på hanerne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2010, 11:43 »
@ Michael.

Hvad er det helt præcist for en race, som du vil have sat " Blå - Hvedefarvet " på ?

Lugovets.



Det hele er skam bare et tanke projekt lige nu, men det er Maran jeg havde i tankerne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2010, 13:17 »
Det burde være rimeligt ligetil at lave blå hvedefarvet med blå kobber og hvedefarvet. Jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre forsøget hvis der klækker kyllinger af begge farver.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2010, 20:14 »
Er det virkelig "kun" det ? at krydse blå indover hvedefarvet og så lave søskende parring. Men hvordan får man så nyt blod ind over ? ved og lave endnu en stamme vel så ?
Det er faktisk endnu simplere.
Laver du søskendeparring efter én indkrydsning, får du et utal af farver ud af det. Et meget irriterende produkt, der ikke er farvestabilt og (afhængig af hvad du har indkrydset) heller ikke renracet.

Tager du derimod en blå hvedefarvet og krydser med en almindelig hvedefarvet, vil halvdelen af kyllingerne blive blå hvedefarvet, den anden halvdel almindeligt hvedefarvede. Sorterer du de ikke-blå fra og krydser de andre ind på den hvedefarvede stamme, vil halvdelen blive hvedefarvede og så fremdeles.

Det vil sige, at hvis du har en almindelig hvedefarvet i den race, du ønsker dig, kan du snildt lave dem blå ved at indkrydse et eller andet blåt (ikke lavendelblåt, men blåt) fra en anden race og sortere den ikke-blå del fra for hver generation, mens du til stadighed krydser med nogle renracede hvedefarvede.
Langt sværere er det, hvis hvedefarvet ikke findes hos den race i forvejen...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: "Opskrift" Blå hvedefarvet ?
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2010, 09:47 »
Så egentlig lige her så er det egentlig ikke så svært at gå til, hvis nu det var  :)

Det overraskede mig lidt det ikke var mere "besværligt"  /o