Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke skal sammen?  (Læst 5439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morten14

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
hvilke skal sammen?
« Dato: 20 April , 2010, 19:35 »
heej :)
jeg har nu 1 sort rendet hane, 3 lys Chamois høner, 3 guld rendede høner, 1 sort høne, 1 sort hane.
det er paduaner, mit spørgsmål er jeg skal dele dem op i to grupper så de bliver nogen lunde avls rigtige, hvilke kan jeg sætte sammen for at jeg får de nogen lunde rigtige farver frem og jeg vil jo gerne til udstillinger men ved ikke om det kan lade sig gøre? :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2010, 22:18 »
Hvis du vil nå nogen vegne, skal du skaffe nogle høns, der har samme farver (haner og høner).
Ellers skal du i hvert fald beskrive dem en del grundigere.  ;D
Hvad er for eksempel forskellen på sortrandet og guldrandet? Mig bekendt er det helt umuligt at have høns med sorte eller hvide fjer med gyldne fjerrander...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline morten14

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #2 Dato: 23 April , 2010, 20:58 »
jeg har 3 sorte høns med guld render og en sort hane med hvid render.  :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #3 Dato: 23 April , 2010, 21:14 »
Paduanere er anerkendt i disse farver :
sorte
sølv sortsømmet
guld sortsømmet
gul hvidsømmet (chamois)
Yderligere er Dværg Paduanere også anerkendt i :
hvid
gul hvidsømmet (chamois)- krøllede

Så Morten14 det må vel være nogle af disse farver du har ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #4 Dato: 24 April , 2010, 12:01 »
Det kunne også lyde lidt som den sølvgrå Sussex...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #5 Dato: 24 April , 2010, 12:48 »
Hej Morten
Du skal sætte den sorte hane og en sorte høne sammen - hvis de begge har top og er paduaner. Hvis de øvrige også er paduaner, så må de være krydset flere gange. Prøv at lade resten gå sammen og se hvad det bliver til.
De 2 sorte skulle gerne avle rent sorte kyllinger - hvis ja - så kan du udstille dem som sorte dværg Paduaner.

Offline morten14

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2010, 23:06 »
okay tak men hvad med de guld-sort rende skal jeg ud at finde en chamois hane eller vil jeg kunne få noget ud af at sætte de tre sammen med den hvid-sort rende hane de skal ikke til udstilling men skal staid være flotte det er kun de sorte jeg vil have med :-)

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2010, 11:08 »
Citér
Mig bekendt er det helt umuligt at have høns med sorte eller hvide fjer med gyldne fjerrander...

Her er et eksempel på hvide fjer med gyldne fjerrande. Tror jeg da...  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2010, 12:13 »
Hmm. Dén var værre.
Efter hvad jeg har læst og observeret om genet for randtegning, påvirker genet fordelingen af den sorte melanin, sådan at man kan få dyr med sort rand rundt om en ellers gylden fjer. Altså guld sortrandet.

Med genet for blå bliver den sorte rand blå (guld blårandet).
Med dominant-hvid bliver den sorte rand hvid (guld hvidrandet).
Med sølvfaktor bliver den gyldne fjer sølvhvid (sølv sortrandet).

Jeg kan ikke forklare Lugovets' billede af paduaneren. Det må skyldes et helt andet gen.
Det nærmeste jeg ellers har set, er den sølvgrå Sussex, hvor den har en slags sølvhvide rander på en ellers gråsort ryg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline morten14

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hvilke skal sammen?
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2010, 23:07 »
hej alle sammen 8: jeg ville gerne have lagt et billede ind af den flotte hane ( sort og hvid) men da jeg forleden aften kom ud for at lukke for dem var han væk );
så skal ud og finde en ny.
men det er nok musvågen eller en falck der har været på besøg ):