Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erstatning for ærter  (Læst 4640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Erstatning for ærter
« Dato: 26 August , 2022, 11:30 »
Hvad kan jeg bruge i stedet for valsede ærter i mine foderblanding til høns?
Blandingen består af byg, hvede, sort havre, knækket majs og valsede ærter.
Min valse er brudt sammen og de vil ikke spise ærterne hele.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Erstatning for ærter
« Svar #1 Dato: 26 August , 2022, 23:24 »
min erfaring er, at de nok skal begynde at spise ærterne hele. Men du har jo været flink og dele dem for dem. Mine spiser også hele majs, med stor iver, så bare vent og se, det kommer, tror jeg  ::).
Hvad med at servere den for sig selv, en tid, og kun i små mængder. Som man giver godbider

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Erstatning for ærter
« Svar #2 Dato: 27 August , 2022, 10:16 »
Tidligere prøvede jeg at give dem hele ærter, men de blev omhyggeligt sorteret fra. Men jeg bliver vel nødt til at prøve igen.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erstatning for ærter
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2022, 07:37 »
Her brugte jeg i flere år knækket majs, fordi jeg troede, de ikke kunne sluge de hele.
Indtil jeg opdagede, at de opfattede hele majs som 'guldkorn' og nu er det lokkerierne hver morgen. 8)
Men de hele, tørrede ærter har ikke været et hit her, så jeg prøvede en dag at kværne dem i foodprocesseren. Det gav en larm i hele huset, så selv teenagerne med hørebøffer på kom ned og spurgte, om krigen var brudt ud :o
Siden har jeg ikke forsøgt med tørrede ærter, men friske/frosne/optøede er populære - men selvfølgelig hundedyre :P
Måske kan man 'lære' hønsene at spise ærter, ved at blande lidt friske grønne med lidt hårde, tørrede?
Og så gradvis reducere andelen af de friske?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Erstatning for ærter
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2022, 11:28 »
Nu har jeg blandet de hele ærter i deres blanding. Der er nogen frasortering, men ikke så slemt, som jeg husker det. Måske er der også håb for min forkælede flok.
Friske ærter kommer ikke på tale, det er altså for dyrt. Men hvis jeg har friske ærtebælge, så må de godt få dem ;D
Måske vil jeg senere prøve at spire ærterne, men det bliver senere, når der ikke er så meget naturligt grønt.