Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beretninger om minkoverfald  (Læst 44844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Beretninger om minkoverfald
« Dato: 22 December , 2012, 10:28 »
Nu er det fa... NOK!

Jeg synes at det bliver værre og værre med de beretninger om minkoverfald der ødelægger fjerkræhold. Ikke alene så mister man et kært dyr, men også værdifuldt avlsmateriale går tabt. I mine øjne er minken langt værre end andre rovdyr. Dels er den mere talrig end f.eks ilder og dels så er den sværere at holde ude end f.eks ræven. Her kan bruges strømtråde og andet, men dem smutter minken udenom.

Minken er også en "invasiv" art, som er bragt til landet af mennesker. 80% af minkene i naturen er født i fangenskab og på den ene eller anden måde er undsluppet og laver stor skade i naturen. Både på de vilde dyr men også på specielt fjerkræhold. Og der er ingen erstatning for de skader som minken laver...

Hvis det var en hund som var undsluppet og lavede skade i en hønsegård, så var det muligt at få erstatning også selv om hunden er uforsikret eller ukendt. Men når det er en mink, så er der ingenting...

Det er ikke rimeligt. Derfor vil vi (Fjerkræ Forum) og DFfR (Niels Rasmussen) prøve at lave om på, så hvis det er et minkangreb, så kan man få erstatning på samme måde som ved hundeangreb.

Men førend vi går i dialog med med minkavlerne (og politikerne og pressen..) så har vi brug for at få samlet så mange beretninger som muligt om de tilfælde hvor mink har angrebet fjerkræbesætninger og de skader de har anrettet.

Det SKAL være angreb hvor der INGEN tvivl om at det er mink der har angrebet. Som minimum skal man have set minken, men også meget gerne et billede af minken, hvis man har fanget den.

De oplysninger som vi gerne vil have er
  • Tidspunkt (år+måned
  • Sted (kommune)
  • Antal dræbte og skadede dyr
Derudover så meget gerne en personlig beretning om skaderne, suppleret med billeder hvis det er muligt. Både af minken og af de døde dyr.

Denne tråd er udelukkende til beretninger om minkangreb. Diverse kommentarer og diskussioner henvises til anden tråd.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30261.0
« Senest Redigeret: 22 December , 2012, 10:34 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 10:28 »
Reserveret til senere brug for statistik
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #2 Dato: 22 December , 2012, 11:07 »
Minkangreb d.30/10, Slagelse kommune. Mistede 20 dyr.
Minken blev skudt og kastet i åen, så der er desværre ingen billeder....

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #3 Dato: 22 December , 2012, 11:23 »
Hej Finn
jeg havde 1juledag i 2010 om morgenen mink angreb det kostede 27 dyr livet der i blandt alle mine avlshaner,i sær landhønsene så jeg blev kastet langt tilbage i avlen.
Jeg ringede til minkavleren ca.1,5 km herfra og han kom og fangede minken,desuden havde han en masse minktråd med som jeg kunne hegne husene og gårdene ind med.
Efter et par dage sendte jeg ham en regning som han betalte med det samme.Har hørt at mink avler foreningen anbefaler deres medlemmer at betale med det samme,da de er bange for at de skal chips i deres dyr?
Det er Aabenraa kommune
« Senest Redigeret: 22 December , 2012, 11:30 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #4 Dato: 22 December , 2012, 14:04 »
her til morgen mink angreb i hønsegården en høne hvis fremtid er uvis, minken slap med skrækken, og var angrebet af en ilder den 13 dec, dokumentation ir film den følgende nat hvor dyret var tilbage og at fylde maven, resultat en død avlshane.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #5 Dato: 22 December , 2012, 19:04 »
Den 30 Januar 2008 havde jeg besøg af en sort Mink som slagtede 15 af mine dyr inden jeg fangede den i en lånt fælde med mink foder i.

Sommeren i 2010 havde jeg besøg af en sort Mink. Den nåede ikke at tage nogle af mine dyr , da vi fangede den først.

Sommeren i 2011 fangede vi en sort mink hos mine forældre som også har høns. Den nåede ikke at tage nogle af deres høns, da vi fangede den først.

Den 18 December 2012 havde jeg besøg af en hvid Mink som slagtede 5 af mine dyr inden vi fangede den.

Alle gangene har det været tamme dyr som ikke har været bange for os, så de har været vandte til mennesker. Vi har 3 Minkfarme inden for 1 km radius.
Den ene gang afleverede vi den hos en af farmene, men de ville ikke have den da de ikke manglede nogle af deres dyr.
Svaret fra os var, at vi ikke avlede Mink og ikke ønskede mink på vores matrikel da vi havde høns.....blot havde vi ikke så mange mere efter Minkens besøg !!
Ringkøbing kommune.
Ingen billeder men en død Mink i skraldespanden som ikke bliver hevet op igen
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2013, 21:07 Fra Linda Andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #6 Dato: 22 December , 2012, 20:46 »
dec. 2012 bed en mørkebrun mink 8 høns her på matriklen. Jeg mistede bla min dv.maran hane og 5 høns. De sidste blev såret men lever endnu.
Minken er død og begravet . Jeg tog en del billeder, men har slettet alle på nær 2. det ene viser minken og det andet fodsporene i sneen. Men hvor meget bevismateriale det er når billedet ikke er snuppet i hønsehuset, men bare viser en mink i sneen, ved jeg ikke :-[. Heller ikke her var minken bange for os.  :-\
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2013, 08:56 »
Vi har  3 gange i julen 2012 og senest idag haft besøg af mink, dvs. i alt 4 'besøg'. Alle gangene er de dræbte dyr kun bidt i hovedet, som i nogle tilfælde er gnavet af. Vi har el-hegn omkring hønsegården. Det er simpelthen så trist at møde sådan et blodbad om morgenen....

24. december 2012: 2 haner og 3 høns dræbt (desværre ingen fotos)

26. december 2012: 5 duer dræbt (desværre ingen fotos)

29. december 2012: 1 hane og 4 høns dræbt (desværre ingen fotos)

3. januar 2013: 1 hane, 2 høns og 1 mink dræbt (fotodokumentation)

Minken blev taget på fersk gerning og skudt af gemalen her til morgen. Nu håber vi, at der er fred igen. Vi har nu kun 6 høns og 3 duer tilbage af vores dyrehold, der før jul talte i alt 4 haner, 15 høns og 8 duer  :'( Der er primært tale om stor racer høns (Orpington, Lys Sussex, Plymouth Rock) og så en håndfuld Skånske Blomsterhøns (som der ikke er flere tilbage af nu).

Stedet er Varde Kommune og der er mange minkfarme i omegnen. Det er dog første gang i løbet af 5 års hønsehold, at vi har haft mink på besøg.

Hilsen Chris

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Soren82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2013, 17:08 »
5 Januar 2012

1 høne død
1 hane såret

Morsø kommune

Offline Miss Julle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2013, 19:59 »
i perioden ca 1 december 2012  til 7 januar 2013 er 10 dyr døde. primært unge dyr på 4-5 mdr og ældre dyr på + 2 år ( 2 orpington høner og en maran høne, der ikke har været så kvikke at sove højt nok)
7 januar fanges en mink mørkbrun i rottetråd fælde.
Afhentes af minkavler fra nærområdet der sørger for aflivning/bortskaffelse.

Varde kommune.
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2013, 07:58 »
22februar 2009 5 Jersey høner og 1 Jersey hane skambidt og/eller døde , fandt en sort mink død inde hos min hest trampet ihjel , 2 dage før var der forsvundet en kanin , og ca ugen før et kuld kattekillinger , jeg ved jo ikke om det er den, der har taget dyrene, men lidt pudsigt med tids sammen faldet , det skal siges at alle dyrene bor i samme stald , hvor det er kattelem , jeg har desværre mistet kameraet hvor billederne lå på . Jeg ved ikke om der er nogle minkfarme her nordvest for vordingborg , og buddet på at det var er mink er fra en jæger jeg har ikke lært mig forskellen på de små kønne djævle.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Helle Frandsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 74
    • www.askedrengen.dk
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #11 Dato: 23 December , 2013, 11:48 »
Vi har d. 22 december mistet 4 høns og 2 haner til minken   >:( det er fandme træls !!!!
Det var mine flotte sort/sølv store wayndotte det gik ud over. Minken er fanget og slået ihjel
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Steen lillegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #12 Dato: 23 December , 2013, 12:58 »
Jeg fik for ca en måned siden, taget 20 unghøner/haner + en nyindkøbt hane, som skulle have været brugt til avl næste år. De fleste var døde med det samme, tre gav jeg en chance, men de to af dem måtte jeg ret hurtigt aflive alligevel. Jeg har selv haft mink, så jeg er ikke i tvivl om det var sådan en. Min hun fandt den siddende inde i en støjmur vi har ud til vejen, den kunne lugte den og jeg prøvede at sparke til hegnet, det fik den til at skrige som en mink gør når den er presset. Desværre kunne jeg ikke fange den, og den har ikke været her siden.
Jeg bor i Ikast.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #13 Dato: 23 December , 2013, 14:41 »
For ca 15  år siden tog en mink ca 25 høns - stor orpington og dværghøns. Minken blev efterfølgende fanget i fælde og skudt. Har ikke haft høns i de mellemliggende år før nu. Mit nuværende hønsehus og gård er minksikret.
Jeg bor og boede også dengang i Varde Kommune.

Godt nok længe siden, men hvis der kommer nok beretninger fra flere år kan det måske sige noget om udviklingen.

Offline Tage Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Beretninger om minkoverfald
« Svar #14 Dato: 24 December , 2013, 13:51 »
den 18-12-2013 tog jeg en mink der havde fat i en stor kylling, jeg har ellers gjort min hønsegård mink sikker,men hønsene vil jo gerne helt ud i det fri,så minken var gået ind i hønsehuset, forrige gang var i foråret 2013 der mistede jeg 12 høns og tog 2 minker det var en voksen mink der havde en stor unge med, så de yngler også ude i naturen