Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er dette?  (Læst 3994 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 99banne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hvad er dette?
« Dato: 09 ſeptember , 2015, 18:00 »
Hej med jer.

Vi har disse 4 skønne høns. De er ca 15 uger gamle. Den ene er væsentligt kortere i "numsen" end de andre. Er det 3 haner, eller er den ene blot kortnumset?(billede er vedhæftet)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvad er dette?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2015, 19:30 »
Det ser ud til at den bare ikke har udviklet sin hale endnu.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er dette?
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2015, 19:54 »
Raziel har ganske givet ret. Mine Barnevelder er nu 16½ uge, og af de 3 haner der er, har kun den ene en hale, de andre mangler fortsat de længste fjer. Brahma hanekyllingerne: de to dværg har lange fjer de to store ikke.

Så haleudvikling er nok som så meget andet, individuel fra dyr til dyr.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad er dette?
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2015, 00:43 »
Barneveldere er generelt langsomme til at sætte fjer og gro ordentlig til. Heldigvis er de så gudesmukke, når de er 'færdige'.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvad er dette?
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2015, 09:47 »
Rigtigt  /o, når man sidder stille og de kommer for at kikke på en (eller er det omvendt  ;)), så er det utroligt, så smukke fjer de har. Der er et spil i fjerne, når solen rammer dem, på en bestemt måde. Det er ren nydelse at se. Måske min lille særlige haneven, som kommer helt tæt på og altid hilser mig med et gooogg, gooogg og forventer lidt godt at spise  ::) - gør det endnu hyggeligere  ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad er dette?
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2015, 23:11 »
Jeg har tre sort dobbeltsømmede høner, og det er sandt, sollyset reflekteres fra de sorte rande på fjerene - det skinner matallisk-grønt og den varme rødbrune farve ind imellem de sorte kanter .... uha hvor det da ser godt ud :-)

De er de tammeste af mine høner - det er dem der kommer hen og tilbyder mig en parring - det er så et tilbud der er lidt svært at tage imod. Jeg nusser dem lidt på ryggen. Så ryster de sig. Det er lidt fattigt uden en flot Hansemand, men vi er havehøns her, så det har vi ikke lige plads til....

I øvrigt - i en aldrende hønseflok, synes jeg også det er Barnie-pigerne der holder sig bedst. Min sussex-høne er i lettere opløsning - hun har ikke helt ungpige-faconen længere. Araucanaerne er også lidt 'konede'. Barnierne er stadig elegante og stramme i betrækket, rigtig kønne-kønne høns. De er tre år gamle nu.
Nogle maraner, nogle araucana.