Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gul/sortsømmet orpington køn?  (Læst 6764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Gul/sortsømmet orpington køn?
« Dato: 08 November , 2014, 15:39 »
Hej fora eksperter.

Vi er kommet vildt meget i tvivl om vores 0.2 gul-sortsømmet orpington i virkeligheden er 2.0 :)

Kan i hjælpe os med at skabe mere sikkerhed for hvilket køn de to er. Hvis de da er samme køn.

Vi har en legbarfarvet orpington hane som galer hver morgen, han har meget tykkere ben, større kam og hagelapper end de to her. De er af samme kuld og vi undrer os derfor over at vi synes at vi kan se spidse sadelfjer men lille kam og små hagelapper.

HJÆLP  ::)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #1 Dato: 08 November , 2014, 16:15 »
Ligner bestemt 2,0
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #2 Dato: 08 November , 2014, 16:43 »
Vi sidder lige og griner af os selv der tidligere på dagen bemærkede "den der bliver nok vores største høne" :D

Hvad kigger du på som gør at du siger, at de begge er haner?

Hagelap og kam siger høne i min verden. Løb siger også høne.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #3 Dato: 08 November , 2014, 17:18 »
Ja, dem skal/bør du bestemt ikke være i tvivl om  ;)    det er 2 haner.
Det ser du ud fra store kam og hagelapper. Og for adskillige uger siden kunne du se spidse sadelfjer, som er et endnu mere sikkert og tidligere ting at køns-bestemme ud fra   /o

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #4 Dato: 08 November , 2014, 17:32 »
Tak for jeres feedback.

Det er typisk mig. Vi har en legbar der har større kam og hagelapper og derfor troede jeg at det var to høner og en hane orpington. Min kære kone har dog været meget i tvivl, og hun påpegede det ganske mange gange at de slås hele tiden og har store flotte haler.

Jeg holdt stædigt fast i min tro på at det var to høner. Før weekenden sagde jeg til hende, at det også kunne ses ved at kigge på sadelfjer. Var de spidse var det en hane.

Da jeg så sammenlignede dem med vores legbar orpington høne på 1½ år kunne jeg godt se at det så ikke ud til at det lignede høner, slet ikke på sadelfjer.

Her i denne video ses en sød hønemor i gul-sortsømmet orpington der absolut ikke ligner vores to :D

https://www.youtube.com/watch?v=3FxDEYkEtCM

Det er lige gået op for os at vi nu har tre haner, hvor vi troede at vi havde een. Så meget desto bedre har vi nu et bedre grundlag for at vælge en rigtig god hane :)

Den her situation virker så bekendt for os, vi gik lykkelig hele sommeren over og glædede os over at vi havde to flotte høner i gul-sortsømmet orpington. Hahaha.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #5 Dato: 08 November , 2014, 17:58 »
Hvordan kan man få legbar og sortsømmet i samme kuld?
vh bjarne m

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #6 Dato: 08 November , 2014, 21:09 »
Hej bjarne.

Det er vist også lidt af en fortalelse fra min side. Vi købte dem som bitte små kyllinger, og de så ud til at være fra samme "kuld" i rugemaskinen. Opdrætteren er hobbymand og har mange racer som han blot avler på uden at gå vildt op i standarder etc. Så et kuld er bare et par dages ægindsamling fra forskellige racer der er lagt i rugemaskinen.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #7 Dato: 27 December , 2014, 11:33 »
I dag galede begge de to haner på billedet ovenover.

Pudsigt er det lige netop dagen hvor den "rigtige" hane valgte at putte sig i hønsehuset pga. sne. Den kryster.

Der opstod nok et lille magtvakuum som måtte udfyldes, da begge haner gav sig til at gale side om side ved vores vindue :)

Det er første gang jeg har haft en hane der galede så sent i sin tilværelse, de er fra 1. juli og det er knap en uge til at de er 6mdr gamle. Normalvis går der 16-20 uger før galeriet starter, men vi har dog ikke tidligere haft opvoksende orpington haner på matriklen. Det er nu nok meget almindeligt, en orpington høne ved jeg tager længere tid om at gå i æglægning end andre racer. 
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Gul/sortsømmet orpington køn?
« Svar #8 Dato: 27 December , 2014, 17:29 »
Nammenam, 2200g og 2400g slagtevægt. Den store var den galende hane, vi beholdt "sofus" - den mest gyldne af de to gul-sortsømmede.

Så er der styr på flokken over vinteren, og det er først til sommer/efterår vi skal i gang med øksen igen.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire